שעות לפני כניסת יום הכיפורים מחל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הפלת מטוס האליושין הרוסי בסוריה ועל מותם של 15 מאנשי צוותו ונוסעיו. או לפחות כך זה נשמע בפומבי. פוטין אמר: “זו תוצאה של שרשרת נסיבות טרגיות”. זו הצהרה חשובה. שכן רוסיה הייתה יכולה להגיב גם בצורה אחרת והרבה יותר תקיפה. כך בדיוק עשתה כשנשיא טורקיה הורה בנובמבר 2015 להפיל מטוס קרב רוסי, שחדר או איים לחדור לשטחו. אז נהרגו רק שני חיילים רוסים - הטייס ואיש צוות אוויר שנשלח לחפשו. בעקבות התקרית קרא פוטין לתיירים רוסים שלא לנפוש בטורקיה, והפגיעה בענף התיירות של אנקרה הייתה קשה.



אבל בהצהרתו לפני כניסת יום הכיפורים פוטין גם אמר כי משרד ההגנה של ארצו תיאם עמו את ההודעה החריפה שפרסם לאחר התקרית. בהודעה הואשמה ישראל בפרובוקציה והודגש שרוסיה שומרת על זכותה להגיב.



אפשר להניח כי ההסברים שחיל האוויר הישראלי מיהר להעביר לעמיתיו ברוסיה, כמו גם שיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פוטין, סייעו להרגיע את הקרמלין. אף שמן הסתם בצבא רוסיה ובחיל האוויר שלו ידעו את האמת עוד קודם לכן. הם גם ידעו שם שהטענה כאילו טייסי חיל האוויר השתמשו במטוס הרוסי כמעין “מגן אנושי” או הסחה, כדי שלא יתגלו בדרכם לתקיפה, היא מופרכת.



לפי הודעת דובר צה”ל, המטוס הרוסי הופל באש נ”מ סורית כרבע שעה לאחר שמטוסי חיל האוויר כבר היו בישראל. אבל ישראל תצטרך להתאמץ יותר כדי להוכיח את חפותה ואת צדקת טענותיה. לשם כך תצא הבוקר למוסקבה משלחת בראשות מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין עם כל הנתונים הרלוונטיים: צילומים מסכי המכ”מים, הקלטות ברשת הקשר בזמן התקיפה וראיות נוספות.



כמובן שהפלת מטוס רוסי משרתת את האינטרס של משטרו של בשאר אסד, שמבין את המשחק הכפול של הקרמלין. רוסיה משתפת פעולה עם המשטר,


ובעצם צבאה הציל את אסד מתבוסה מול המורדים והשאירו בשלטון. אך רוסיה גם מסכימה בשתיקה לתקיפות חיל האוויר בסוריה, שמכוונות נגד מאמצי איראן להתבסס בסוריה ולהעביר ציוד מתקדם לשיפור דיוק הטילים של חיזבאללה בלבנון.



אסד. פוטין תומך בו, אך מאפשר לישראל לתקוף. צילום: רויטרס
אסד. פוטין תומך בו, אך מאפשר לישראל לתקוף. צילום: רויטרס



זהו משחק כפול או משולש שאופייני לפוטין ושנמשך מאז פרסה ארצו את כוחותיה בסוריה לפני יותר משלוש שנים. משחק שהוא גם תוצאה של הבנתו את המציאות המורכבת בסוריה. הוא תומך באסד ומגן עליו, משתף לשם כך פעולה עם איראן וחיזבאללה, אך גם מאפשר לישראל לתקוף את אויביה ולא מתערב בכיבוש הטורקי של חלקים בצפון סוריה ובמלחמתם בכורדים הסורים. אך צריך גם להתייחס ברצינות לחלק נוסף בדברי פוטין, שהדגיש: “באשר לצעדי הגומלין, הם יכוונו בראש ובראשונה להגברת ביטחונם של אנשי צבא ומתקנים רוסיים בסוריה, ואלה יהיו צעדים שכולם יראו”.



אפשר להניח מדברים אלה שישראל תיאלץ לשפר את התיאום שלה עם רוסיה, כדי שתקריות כאלה לא יישנו. למעשה, זה כמעט נס שעד היום לא התרחשו אירועים חריגים שכאלה או דומים להם.



ברוסיה דווח כי ההודעה הישראלית על התקיפה הצפויה נמסרה באמצעות הקו החם בין הקריה בתל אביב לחדר המצב של חיל המשלוח הרוסי בבסיס חמיימים שליד לטקיה, רק דקה לפני שהחלה. לשם השוואה, כשארה"ב תקפה לפני כשנה וחצי בטילי טומהוק בסיס של חיל האוויר הסורי בתגובה לשימוש בנשק כימי, ההודעה הועברה לרוסים רבע שעה לפני מועד התקיפה.



הודעות התיאום של ישראל לרוסיה לא רק נמסרות זמן קצר לפני התקיפה, הן גם כלליות ביותר. לא מוסרים להם מה יהיו היעדים שיותקפו. אפשר להניח שלפחות בעניין זה יחול שינוי. ישראל תיאלץ להקדים בכמה דקות את ההתרעה מפני תקיפה ואולי גם לדייק יותר באשר לאזור שיותקף. אבל עדיין, לישראל, שהגבירה מאוד את התקיפות בחודשים האחרונים וגם העזה לתקוף בלטקיה, לא רחוק יחסית מהבסיס הרוסי, יש חופש פעולה ותמרון לפעול בסוריה. פוטין עדיין לא אמר נייט. במונחים של כדורגל הוא בינתיים רק שלף לישראל כרטיס צהוב.