אף שאינו חלק ממשלחת ראש הממשלה לעצרת האו"ם ממשיך ראש המוסד יוסי כהן לשהות בניו יורק ומקיים בעיר מגעים עם גורמים בכירים בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ הנמצאים גם הם בעיר. במרכז הדיונים - המאמצים שעושה ישראל ליישב את המשבר עם רוסיה בעקבות הפלת מטוס הביון הרוסי ומותם של 15 אנשי צוותו.



הסוגיה הזו עמדה גם במוקד שיחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם טראמפ. פגישתם ארכה 20 דקות ולאחריה הקדישו השניים עוד כמה דקות להשיב על שאלות העיתונאים. קודם לכן נפגש נתניהו עם שר החוץ מייק פומפיאו וגם עמו עסק בסוגיית רוסיה בסוריה.



מעניין לציין כי טראמפ אמר לעיתונאים שלא היה מודע לתקרית הפלת המטוס. "שמעתי על כך רק לפני שתי דקות", ציין וכיוון לכך ששמע על האירוע לראשונה בשיחה עם נתניהו. הערה זו מלמדת על סדר העדיפויות של נשיא ארה"ב. גם מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי, מקיים שיחות עם מקביליו האמריקניים במאמץ להיעזר בממשל כדי שיסייע לישראל למצוא פתרון למשבר עם מוסקבה. זאת כדי שישראל תוכל להמשיך ולפעול בסוריה נגד מטרות איראניות וחיזבאללה.



אפשר להעריך שבמסגרת זו מבקשת ישראל מוושינגטון שתפעיל את כל כובד משקלה כדי שבסופו של דבר רוסיה תחזור בה מהחלטתה לספק לסוריה את מערכות ההגנה נגד מטוסים מדגם S300 - שיקשו על יכולתו של חיל האוויר לפעול בסוריה.



מערכת טילי S300. קרדיט: רויטרס



בשיחתו עם העיתונאים סירב ראש הממשלה לומר מה בדיוק ביקש מטראמפ אך אמר כי הוא מרוצה מהשיחה. "כל מה שביקשתי - קיבלתי", סיפר. אפשר להעריך מדברים אלה כי ישראל שבה וביקשה שארה"ב לא תסיג את כוחותיה מסוריה כל עוד תימשך נוכחות איראנית שם. נתניהו הביע אופטימיות זהירה כי בעתיד הלא רחוק יקיים פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כשהאווירה ביחסי שתי המדינות תשתפר. בכל מקרה, התיאום ברמה האופרטיבית בין צה"ל לצבא רוסיה נמשך, אף שניתן להניח שבתקופה הקרובה ישראל תיאלץ להימנע מפעילות.



לארה"ב יש כיום בסוריה כ-2,000 חיילים המוצבים בשני מוקדים. אחד בסיוע לכוחות הכורדים בצפון מזרח והשני בטנף בגבול סוריה עירק לא הרחק יחסית מגבול ירדן. מרובע היחסים ישראל-רוסיה-ארה"ב-איראן, ולא הסוגיה הפלסטינית, הוא שעמד במוקד הביקור של נתניהו בעצרת הכללית מספר 73 של האו"ם וזאת על אף שבתשובה לשאלת עיתונאים שב טראמפ ואמר כי הוא תומך ברעיון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל.



ראש הממשלה אמר כי לא הופתע מהדברים אך מיהר לצנן אותם באמירה שמה שחשוב לו זו המהות ולא ההגדרות. כלומר, לדבריו השאלה היא "איך מגדירים מדינה", ובכל מקרה עליה להיות מפורזת כשלישראל תהיה שליטה ביטחונית מלאה בכל השטח שממערב לירדן.



ולדימיר פוטין. קרדיט: רויטרס



על אף ההבדל הקל הזה, בפועל ראש הממשלה והנשיא האמריקני רואים עין בעין את מרבית הסוגיות שמטרידות את ישראל. מעולם לא היה ממשל יותר ידידותי למדיניות החוץ והביטחון של ישראל בעידן נתניהו ואולי מאז ומעולם. לישראל יש כמעט "המחאה פתוחה" לפעול כראות עיניה במזרח התיכון וכמעט כל מהלך שלה יקבל גיבוי אמריקני לפני, ובוודאי שבדיעבד. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בעמדות שתי המדינות כלפי איראן. טראמפ ונתניהו מדברים באותה לשון של "משטר מושחת" כאשר הם מדברים על איראן ועל כך שהם עושים כל מאמץ כדי למנוע ממנה להגיע לנשק גרעיני.



מחר יישא ראש הממשלה את נאומו בפני העצרת הכללית. לראשונה הוא התבטא אתמול בקולו והבטיח שדבריו "יהיו מעניינים". בינתיים הוא משגר באמצעות עוזריו רמזים כי בנאום הוא יפתיע עם גילויים חדשים.



הכותב הוא שליח מעריב לניו יורק