אחרי החגים שמח ומוצלח גם לך שם בעזה. קראנו בפליאה את ההצהרות שלך שאינך רוצה עוד מלחמות. יופי. שמחים שהגעת למסקנה שמלחמה היא דבר גרוע במיוחד במאזן הכוחות הנוכחי. "ארבע רוגטקות מול מעצמה גרעינית", כדבריך. אתה צודק. גם אנחנו איננו רוצים מלחמה, אפילו כשהתוצאה היא הכרעה חד־משמעית לטובתנו. זו הסיבה לכך שאנחנו מציעים לתושבי עזה הצעה פשוטה כבר שנים רבות: שכנות טובה. 

גם כשהיו לנו יישובים בתוך הרצועה, וגם כשבגוש קטיף היו חקלאים וחממות ועובדים פלסטינים קיבלו שכר הוגן, או לפחות הוגן יותר ממה שהם מקבלים כעת, הצענו את אותה הצעה פשוטה. שכנות טובה, שקט, בלי מלחמות ואפילו עם שיתוף פעולה. ההצעה הזאת לא עבדה כל כך, בעיקר בגללכם וגם בגללנו.

אבל אנחנו רוצים להזכיר לך פרט קטן וחשוב: ממשלת הליכוד בראשות אריאל שרון ושרי מפלגתו ביצעו את ההתנתקות. הם עקרו את כל ההתנחלויות
ונסוגו למה שמכונה קווי 67' בעזה. השטח הועבר כולו לשליטת הרשות הפלסטינית ולידי אבו מאזן, עד שהארגון שלך זרק אנשי פת"ח מהגגות והשתלט על הרצועה, תוך שהוא שורף את החממות שישראל השאירה עם הסכם של הבנק העולמי כדי לאפשר מקורות פרנסה לתושבי עזה. החרבתם את בתי הכנסת. שרפתם אותם ורקדתם תוך חילול כל אמונה, אף על פי שאתם "כאילו" ארגון דתי. לא סתם יש לא מעט תושבים בעזה שטוענים שאין לכם אלוהים. 


אנחנו מזכירים את זה, כי ההחלטה מה לעשות בעזה היא שלכם: האם להפוך את העיר לבסיס טרור שכל מטרתו ליצור מערך פגיעה באזרחים ישראלים ורק לחפור מנהרות תקיפה ולבנות מטעני נפץ, או להפוך את עזה למודל של המדינה הפלסטינית שאותה אתם כל כך רוצים? לטענתכם.

בשנה האחרונה הובלת שני מהלכים שמעלים ספק ביחס לרצונך לשנות כיוון. שלחת מאות אלפי עזתים לגדר מתוך ידיעה שהם עלולים למות. נהרגו עשרות. שלחת אותם להיכנס לישראל, למדינה שלנו הריבונית, הדמוקרטית והחזקה. למה? אם אתה רוצה שקט ושלווה - תישאר בעזה, תראה שאתה שולט, תדאג לאזרחים שלך. שקם את הריסות החברה. ואז תראה שאתה יודע להיות שכן ותבוא לבקר, דרך השער ולא מעל הגדר. 
 
הדר גולדין ואורון שאול. קודם תחזיר את גופותיהם מבלי לבקש תמורה. צילום: דו"צ, פייסבוק
הדר גולדין ואורון שאול. קודם תחזיר את גופותיהם מבלי לבקש תמורה. צילום: דו"צ, פייסבוק


הדבר השני שעשית הוא עוד יותר מוזר: שיגרת עפיפוני תבערה ששרפו את שדות הנגב. יחיא, תראה, ביישובים הקרובים אליך יושבים אנשים שרובם הם אנשי אדמה, חלק מתנועת ההתיישבות. הם אולי המגזר האחרון בישראל שמאמין שאפשר לדבר איתכם. חלק מהם שולח שנים כסף לפועלים שעבדו איתם, הם אלה שמאמינים שיום אחד "יהיה טוב", הם אלה שלא קוראים לנקום, לשבור, לשרוף ולהחריב את עזה, כי באמת כואב להם. על האדמה, על האזור, על הילדים שלהם, והאמת שגם על הילדים שלך. תחפש ביוטיוב את הסרט ה"בלון", שעשו ילדים מקיבוץ נירים, ותראה איך הם רואים אתכם: לא כמפלצות אלא כאנשים בוגרים.

של מי המצור הזה?

למרות כל הדברים האלה, יחיא, מה שאמרת מעניין. מעורר סקרנות. אבל בוא נחדד כמה נקודות: אתה מציע לא להילחם ומציג נוסחה של שקט והסרת המצור. אבל אז אתה שוב מאיים: "האחריות היא של מי שסגר את הגבולות, לא של מי שניסה לפתוח אותם מחדש. האחריות שלי היא לשתף פעולה עם כל מי שיכול לעזור לנו לשים סוף למצור. במצב הנוכחי, פיצוץ הוא בלתי נמנע". כשנשאלת אם המשוואה היא שקט תמורת שקט, השבת בשלילה. "שקט תמורת שקט ותמורת סוף המצור", הבהרת, "המצור הוא לא שקט". 

אז בוא רגע נשים את הקלפים על השולחן. המצור הוא באחריות שלכם, שלנו ושל מצרים. אנחנו מכניסים מאות משאיות לרצועה מדי יום, ומה אתם עשיתם? שרפתם את מסוף הדלק בקרני. מצרים בכלל סגרה את הגבול והיא פותחת רק מתי שבא לה. ובינינו, בוא נסכים על כך שהמצור מתקיים כי אתם מפעילים את כל המשאבים כדי לבנות בסיס טרור במימון אסלאמי איראני. 

אבל כן, אפשר לדבר על שקט ועל פתיחת עזה לעולם ועל תהליך של פירוז מנשק. אנחנו, אתם והמצרים. כדאי לך. כי אבו מאזן סיים את הקדנציה. בגדול. אם אתה רוצה באמת לעשות שינוי ולהפוך מארגון טרור למפלגה פוליטית, תניח את הנשק. פשוט. קח את עזה ותהפוך אותה למודל למדינה ערבית פלסטינית. אנחנו נעזור. גם מצרים, אולי אפילו סעודיה. תראה שאתה יכול להיות יותר מאשר ראש כנופיה ותהפוך למנהיג. יאסר ערפאת לא הצליח. איסמעיל הנייה היה כישלון. שאר חבריך יצאו לפנסיה מוקדמת בחיסול ממוקד. לך יש סיכוי לעשות שינוי. בין כה וכה אתה לא ממש חלק מהבעיה הפלסטינית הכוללת. 

אפילו במכון למחקרי ביטחון לאומי שמציג גישה כוללת לפתרון העימות, לא שמים את עזה על הצלחת. "פתרון בעיית עזה אינו חלק מהמתווה המדיני ואינו תנאי לקידומו", הם אומרים. "יש חשיבות לריכוז מאמץ בינלאומי לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה ולשיקום תשתיותיה בתמורה להקמת מנגנון בינלאומי שיפעל להפסקת ההתעצמות הצבאית של חמאס ושל שאר גורמי הטרור. יש להתקדם בנושא זה במקביל ליישום המתווה ביהודה ובשומרון וגם במנותק ממנו". 

אגב, שמענו שאתה מחובר לילדים שלך. חזאם קאסם, דובר חמאס, אמר שאתה מרבה להביא את ילדיך למשרד ושאינך נבוך להביע חיבה פומבית אליהם. "יחיא מאמין שהוא ברשימת המבוקשים של ישראל, ולכן הילדים האלה עלולים לאבד את אביהם", הוסיף הדובר. "אז הוא מגדיל את מינון האהבה". אתה צודק, יחיא, אתה באמת ברשימה. אבל תגביר את האהבה, זה טוב. החיבה הזאת יחד עם התזכורת שרופאים ישראלים הסירו גידול מראשך והצילו את חייך יוצרים תחושה שאולי באמת אתה רוצה לזוז. 
 
ולא, איננו שוכחים לרגע שאתה מחבל, טרוריסט שמאפשר פעולות נגד אזרחים, נשים וילדים אצלנו, וגם אצלך בבית. אבל אפשר אחרת. אם אתה רוצה להיות שכן, אהלן וסהלן. בוא נתחיל בזה שתחזיר את גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול. בלי לבקש תמורה, כי מכוער לסחור בגופות. שחרר גם את אברה מנגיסטו ואת הישאם א־סייד. אם תרצה משהו בתמורה, תוכל לקבל אחד תמורת אחד. בהוגנות. ואחר כך נוכל לדבר על תוכנית השכנות החדשה. 
ואם נראה שלא עשית כלום - לא שחררת, לא שינית, לא חתרת להסכם - נדע שסתם שיקרת. טוב, אנחנו רגילים לזה. 

בכבוד רב,
השכנים שלך, אזרחי ישראל.