אירועי "פורום השואה" שליהקו לכאן עשרות מנהיגים עולמיים לציון יום השנה ה־75 לשחרור אושוויץ ומלחמה באנטישמיות המודרנית היו מרגשים ומכבדים. לא, הם לא יבלמו את התופעות האנטישמיות הגואות ברחבי העולם, אבל די בכך שרוממו את רוחו של העם היושב בציון וחיזקו את מעמדה הבינלאומי של ישראל. מחמאות למזמין והמארח, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, למי שאין כמוהו בעולם במינוף אירועים מהסוג הזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לנדבן היהודי־רוסי ולרי קוגן ואפילו למירי רגב, שהוסיפה את הטאץ' המיוחד שלה באותו כיתוב על כף היד, המתכתב עם המספרים הכחולים ההם.

בשולי האירועים, ואולי דווקא במרכזם, עמד "פסטיבל נעמה יששכר". זה לא רק שאנחנו לא מסוגלים להקים כאן רכבת. מתברר שאנחנו כן מסוגלים לרדת מהפסים במהירות הסילון. אין לב ישראלי שסיפורה של נעמה לא נגע בו. העונש שהוטל עליה חסר פרופורציה, והרוסים הוכיחו שוב את חוסר העכבות שלהם.

אם הייתי אביה של נעמה, הייתי הופך עולמות כדי להחזיר אותה הביתה. לראש ממשלת ישראל יש תפקיד אחר. הוא ממונה על המדינה. הוא צריך לבצע את איזון האינטרסים והשיקולים הלאומיים. לא תליתי תקוות גדולות בנתניהו בהקשר הזה. האיש שחתם על עסקת שליט המשוקצת ושיגר לרחובות מאות רוצחים צמאי דם כדי לדכא את מחאת קיץ 2011 ולעלות בסקרים, לא ימלא כמה בקשות של פוטין ערב בחירות גורליות מבחינתו, כדי להחזיר הביתה את נעמה? ברור שכן.

גם אנחנו בתקשורת אשמים. הפכנו את הסיפור הזה לחזות הכל. התעלמנו מעשרות ישראלים אחרים שכלואים ברחבי העולם בתוך סיפורים קפקאיים לא פחות וננעלנו על המאמי הלאומית החדשה. אין לי ספק שפוטין מתפוצץ מצחוק בחדרו בקרמלין כשהוא נתקל בפסיכוזה הלאומית הישראלית שמתפרצת פעם בכמה שנים ומתיכה את כל מה שעומד בפניה.

השבוע פרסמנו ברדיו 103 שנהגו הוותיק של ראש הממשלה, אשר יששכר, הוא דודה של נעמה. אחיו, נתנאל, הוא אביה. בינתיים נזכרתי שאותו נהג הוא גם עד תביעה נגד נתניהו בתיק 1000 (יחד עם כמה נהגים אחרים, שהעידו כי מעולם לא קנו עבור נתניהו סיגרים, כפי שנטען). מה זה אומר? שום דבר. אין סיכוי שנתניהו התאבד על שחרור נעמה יששכר בגלל הקשר לנהג שלו. הוא התאבד על שחרור נעמה יששכר בגלל התשואה הפוליטית שזה עשוי להניב לו ערב הבחירות.

פעם נוספת הוכח שהאיש מסוגל לדחוק את האינטרסים של המדינה לטובת גחמות פוליטיות. האם התקיימו דיונים לקראת העסקה עם הרוסים? האם בוצעה עבודת מטה של המל"ל? האם הקבינט ישב על זה? האם ועדת חוץ וביטחון קיבלה דיווח? את מי שיתף נתניהו בהחלטות, חוץ ממאיר בן־שבת והרב דרוקמן? כרגע לא ברור. כמו כולנו, גם אני מקווה לראות את נעמה חוזרת הביתה כמה שיותר מהר. זה לא ישנה את העובדה שמה שהולך כמו חלטורה ועושות קולות של חלטורה, זו חלטורה.

הטור המלא של בן כספית מופיע היום ב"מעריב סופהשבוע"

[email protected]