בחניון ביציאה ממסיבת העיתונאים של הליכוד בבית סוקולוב אמר לי השומר: ״אין בושה. שתדעי לך שהיום אף אחד לא מתבייש יותר מכלום. אין בושה. פשוט אין. אף אחד לא לוקח אחריות על כלום. נתניהו חכם על חלשים״, הוא הוסיף, פתח את המחסום וכל אחד המשיך לדרכו.



וזה נכון. במערכת הבחירות הזאת, במקום ״איפה הכסף?״ צריך לשאול ״איפה הבושה?״ וגם איפה המילה שהפכה למגונה בפוליטיקה הישראלית: ״אחריות״ או רחמנא לצלן ״אחריות אישית״, ולצאת במסע חיפושים אחר הערכים הבסיסיים ביותר, שבטח עומדים סמוקי לחיים, צמודים למצע הליכוד שגם עקבותיו אבדו.



כדי שלאדם תהיה תחושת אחריות צריך סוג של מודעות עצמית, ולפי התנהלות הליכוד והעומד בראשה בנימין נתניהו בפרשת דוח מבקר המדינה, נראה שמודעות עצמית זה לא הצד החזק שם. איך הם בוחרים להגיב על הטענות נגד בני הזוג נתניהו בגין ניצול עובדיהם, או בעקבות העובדה שאנשים שמרוויחים משכורת מינימום רכשו עבורם דברים ולא קיבלו מעולם החזר? מאשימים את אב הבית מני נפתלי. נפלא. פשוט שירה צרופה של אטימות.



נראה ששום דבר אינו באשמתו של נתניהו. לכל בעיה יש תירוץ מתאים. רק תבחרו. הכלכלה? זה לפיד. יחסי ישראל ארצות הברית? אובמה הוא זה שחותר נגד נתניהו. חשמלאי ביום כיפור? זה בכלל טעות ברישום. פשוט טפלון. כלום לא נדבק אליו.



אבל השבוע הגענו לשיא השיאים. יושבים מאחורי שולחן אחד עמוס בניירת ניר חפץ, עו״ד דוד שמרון ועו״ד יעקב בורובסקי מול עשרות עיתונאים שהגיעו לשמוע את גרסתו של ראש הממשלה נתניהו לדוח מבקר המדינה, ובלי להתבלבל אומרים שאב הבית נפתלי אחראי על הבזבוזים בבית. לא היה כדאי כבר לומר שהכלב אכל את שיעורי הבית, ועל הדרך אכל את כמויות האוכל העצומות שנקנו עבור מעון ראש הממשלה?



ואולי כדאי לכולנו ללמוד מנתניהו: זה הכל באשמת מני נפתלי. אתם לא מצליחים לקנות דירה? זה באשמת מני נפתלי, יקר לכם בסופר? אל תבואו בטענות לממשלה, לכו למני נפתלי, שלום עם הפלסטינים? מהלך מדיני? כבר הבנתם, זה מני נפתלי מטרפד את הכל. לא מצליחים בדיאטה שלכם? אוף עם המני נפתלי הזה. ואולי בסוף בקלפי נצביע למני נפתלי. ככה שלפחות יהיה לנו את מי להאשים במצבנו.