כל שבוע יש הנושא הגורלי על פיו יוכרעו הבחירות. פעם איראן, פעם בקבוקים, פעם שרה שרה שיר שמח, פעם ראש הממשלה מנבא חורבן, הכל הולך. 300 עמודי דוח מבקר המדינה חשפו (הפתעה!) לפני שבוע שאזרחים מן השורה אינם יכולים לרכוש דירה והאשמה מוטלת על (הפתעה!) ממשלות ישראל.

דוח המבקר לא חושף את המניע הנסתר מאחורי הכשל הלאומי. ממשלת נתניהו, לדברי המבקר, קיבלה כמה החלטות שנועדו להוריד את מחירי הדיור, אך רובן לא הגיעו לכדי ביצוע. היא הציבה יעדים לא ריאליים. פעולות שנקטה התבררו כלא ישימות ואף לא בוצע מעקב אחר ביצוען.
דוח המבקר עוסק בכל זוויות המחדל, אבל מחסיר את הסיבה האמיתית שלצורך חשיפתה המרעישה אנחנו נזקקים למשחק קונספירציה חביב אבל (אני מקווה) פוקח עיניים.

כל ממשלות הימין לדורותיהן פעלו ליישוב השטחים שמעבר לקו הירוק. חלק ממתנחלי הגדה והרצועה בנו שם את ביתם על פי פרשנות רבניהם את אלוהים, וחלק התנחלו בשטחים על פי פרשנות מנהלי הבנקים את חשבון הבנק שלהם.
אלה ואלה זכו למימון נדיב של המדינה. חלק מן המימון צף מהכיס העמוק של זמביש ושות' ברחבי העולם וחלק מתעלולים ממשלתיים נוסח ניסן סלומינסקי בוועדת הכספים. זה לא הספיק כדי לגדוש את השטחים במתנחלים בקצב הרצוי.
הטכניקה הייתה ״לעודד״ את מצוקת הדיור בתוך הקו הירוק. זוהי הקונספירציה שהצמיחה הר ביורוקרטי ו-12 שנות המתנה מתכנון עד מפתח.
עם שרי שיכון כמו אפי איתם, אריק שרון, נתן שרנסקי, אריאל אטיאס ואורי אריאל לא צריך לדקדק בפראנויות כדי להבין כיצד קופצת הביורוקרטיה את ידה בתוך הקו הירוק, וכיצד היא פותחת רגליים מחוצה לו. רק השבוע סיפר אמנון אברמוביץ' על עצירת ייבוא של 15 אלף עובדי בניין סינים כאשר לא ברור (לאברמוביץ') מי עצר אותם ולמה.
עכשיו משבר הדיור הוא מנוע הצמיחה של תעמולת כחלון. אחרי שהכלים את לפיד בעימות המנהיגים בערוץ 2 (״כמה מפתחות ניתנו לדיירים?״), יש לו פתרונות משלו. כחלון, אגב, היה 30 שנה במפלגת השלטון שהייתה השותפה הבכירה הן במשבר דיור בתוך הקו הירוק והן בתנופת הבנייה בשטחים.
מספר 4 במפלגתו של כחלון, השגריר לשעבר מייקל אורן, הוא טירון גמור בענייני הפוליטיקה של הדיור. שמעתי אותו יורה את המספרים (12 שנה עד מפתח כבר אמרנו?) הנכונים ומסביר למה ואיך יפתור כחלון את המשבר.
מאחר שאני לא רואה איך כחלון מתגבר על הלובי של המתנחלים (שאגב, היה חלק ממנו), הצעתי לאורן (ישבתי ממש לידו, כך שזה נחשב להערה חברית ולא קריאת ביניים) שאולי נאמץ את שיטת הבינוי של מספר 2 אצלם ברשימה, יואב גלנט. נרשמה אי נוחות דיפלומטית.