מי שרוצה לחוש בהבדל שבין שמיים וארץ, בין שחור ולבן, בין טוב ורע - חייב לשמוע את נאום התקווה המפוכחת שנשא השבוע נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. אחר כך עליו להשוות אותו עם נאום הטרור האפוקליפטי שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס.



אין צורך ללקט משפטים מכאן ומכאן כדי להיווכח בהבדל שבין מנהיג נאור ובין תועמלן להשכיר, כל מה שצריך לעשות הוא להאזין.



ואם אתם בעניין של ניתוחי שפת גוף, אז גם לראות כיצד האחד משדר נינוחות של לוחם צדק שבטוח בצדקתו, והאחר משדר לחץ של לוזר שנדחק לעמדת הנפנוף ומשתמש באיומים ובהפחדות.



אני יודע, עם נאומים לא הולכים למכולת. אבל נאומים מאפשרים לך לראות, לשמוע ולהבין את הבשורה. ועם היישום של הבשורה כן קונים במכולת. כן מחנכים לעולם טוב וצודק יותר, וכן בוחרים במנהיגים הראויים.



אובמה נאם בעיר סלמה שבמדינת אלבמה לציון 50 שנה ל״יום ראשון השחור״, שבו תקפו שוטרים בעיר משתתפים בצעדת מחאה על אפליה גזעית בזכויות ההצבעה במדינה.



מאז השכילה החברה האמריקאית לבחור מנהיג אפרו־אמריקאי. לא כל תושבי ארצות הברית מאושרים מהבחירה הזו, בייחוד חבריו לדרך ולדעה של נתניהו, שמנהלים נגד אובמה ומדיניותו מלחמת חורמה.



פה ושם מצליחה מפלגה גזענית כזו או אחרת לגרוף קולות מהציבור המוסת ולאותת בכך על קיומה ונוכחותה, אבל אם בוחנים את ההתכוונות והתהליכים ההיסטוריים, אזי עד כה ניצח ההומני־ זם המערבי, וגם אין ספק כי הוא יוסיף לנצח בעתיד.



הנאום של אובמה מתכתב עם התעקשותו שלא לכנות את המעשים של ארגון דאע״ש ״טרור אסלאמי״, מתוך הנחה שהניסוח הזה קושר את האסלאם כולו לטרור.



בכלל, הנשיא אובמה מתעקש שלא להתנסח באורח גורף, והימין הרפובליקני זועם על כך.



במקביל, בהשראת אובמה, צבא ארצות הברית לוחם בדאע״ש במגוון דרכים. מל״טים, מטוסים, מודיעין ואספקת נשק והדרכה למי שמצטייר כלוחם נגד הארגון (ובבלגן המזרח תיכוני זה לא תמיד ברור), כולל שיתוף פעולה עם איראן בעיראק. המטרה היא לחסל את הקצוות הפרועים באסלאם, בלי להפוך כל מאמין אסלאמי לטרוריסט.



בד בבד מסמן אובמה את הסיבות לצמיחת אותם קצוות פרועים, מדאע״ש ועד בוקו חראם, אבל כאן קצרה ידו הפוליטית מלהושיע.



הרעיון הוא להיאבק בטרור בצורה גלובלית, בדיוק כמו במלחמה בסמים, אבל הטיפול הזה מחייב השקעות עתק בחינוך ובכלכלה.



המאמץ של נתניהו ושותפיו לקשור את איראן לטרור האסלאמי הוא טעות או שקר. איראן בהחלט מסוגלת להפעיל טרור נגד אויביה, בדיוק כמו שישראל מסוגלת להרוג את אויביה. השותפים של ראש הממשלה - כל הליברמנים, הבנטים והכהניסטים - מחברים לדאע״ש ולבוקו חראם את אבו מאזן, חמאס וגם את ערביי ישראל והשמאלנים. את המנגינה הזו חובה להפסיק.