היום, אם לא שמתם לב. יום הבוחרת והבוחר.



בהנחה שטרם הצבעתם, אתם, המתקשים להחליט, כמו הפרד (סליחה) שהתלבט בין אבוס מלא חציר ואבוס מלא תלתן ובסוף מת מרעב; ואתם, שכל ההליך הדמוקרטי לא אמין בעיניכם, ואתם, הלא־אכפתים, או הלא־ציונים, שלא מאמינים במדינה ובבחירותיה, אבל נהנים מכספיה. וכל אלה שהשקיפו על ההתנחלות הימנית בכיכר רבין שלשום, כשנתניהו ומרזל מתאחדים ובנט-קופידון פורט להם בגיטרה, בחזרה לימי הזהב של סוף שנות ה־60, כשישראל היא כובשת וצודקת.


לכו להצביע.

״החיים שלך הם תולדה של כל בחירותיך״, כתב אלבר קאמי. הבחירה היום גורלית לחייכם. בעיני, הבחירה היא בין אור, סיכוי ותקווה, לבין מחשכים, רוע וייאוש; בין שינוי דרך חשיבה, התנהלות אחראית וחיים חופשיים ונכונים יותר, לבין יהירות כוחנית, משיחיות, קנאות דתית, גזענות ושנאה, שכבר מדרדרות אותנו מטה.

הנה כמה אזהרות מכתבנו לענייני קלפי, שיצביע היום בפעם המי־יודע־כמה בחייו (ומכל ה״לאו״ תפיקו את ה״כן״).

רוב המצעים שהמפלגות מתגאות בהם לא יוגשמו. מאבקי הכוחות שלאחר הבחירות להרכבת קואליציה ינטרלו את כל הכוונות הטובות (והפחות טובות). בכל מקרה, אל תצביעו למפלגה שסירבה בכלל להציג את מצעה לפניכם (רמז: ליכוד) בגלל סתירות מהותיות בעקרו­נות. מפלגה שמזלזלת כך בבוחריה אינה ראויה.

אל תצביעו למנהיג לאומי שנשלט על ידי הון של מיטיביו המושכים בחוטיו מחו״ל. זכרו את סכנת ההון הקובע את השלטון. אל תבחרו במנהיג שנשלט דרך פחדיו מציבור תומכיו על תנאי, ציבור קיצוני, משיחי ומאיים. אל תבחרו במפלגה שרבנים, חיים או מתים, מכוונים את דרכה. אל תבחרו במנהיג שרעייתו שולטטטתתת ומכוונת את התנהלותו.

אל תצביעו למי שנתתם בהם אמון בעבר ועכשיו הם מתעלמים מההבטחות שלא קיימו, או מבטיחים אותן שוב. אל תאמינו להם ולאלה שמשתמשים בשנאה ובהסתה כמפתח ליחסים
בין כל חלקי האומה. אל תצביעו לעבריינים שנשפטו ו״זכו״ בקלון נצחי, גם אם רשמית פג הקלון, ולאלה שנחקרו בפלילים והכל יודעים שהם מסואבים, אף שלא הוכחה אשמתם. ״מעולם עוד לא יצאתי זכאי מחוסר הוכחות במשפט״, אמר פעם שר חכם.

אל תצביעו למפלגות שבכיריהן שיקרו על הישגיהם ועל עשייתם המוצלחת למען המדינה והציבור. אל תאמינו לקלישאות שקריות, כמו ״חמאס ספג את המכה הקשה במכות שקיבל״, או ״כל האופציות למנוע איראן גרעינית מונחות על השולחן״, או ״ציפי ובוז׳י ייכנעו לכל לחץ״, או ״לא הקדשנו, לצערי, מספיק זמן להורדת יוקר המחיה והדיור. לאחר שתבחרו בנו שוב, נטפל בכך״, או ״לא נוותר על סנטימטר מאדמת ארצנו״, או ״עשינו הכל למהפך בשכר, בבנייה, ברפואה, במסים ובעניין הקשי­שים, העוני והמעמד הבינוני - אך לא נתנו לנו להשלים את המלאכה״.

אל תלכו שבי אחרי ״אנשים חזקים״, כריזמטורים מקצועיים, או אורטורים שמפליאים למלל, להבטיח, לעבוד בעיניים ולאיים, ומפליאים גם שלא לקיים.
בחירה נכונה תמנע איזון בין הגושים, כאוס פוליטי מסחרר וממשלות צרות. לכן בחרו בטוב, בשינוי, בסיכוי, בחרו באור.