השבוע התרחש אירוע חשוב במזרח התיכון, שזכה לתהודה קטנה בישראל: הטרוריסטים של דאע"ש נחלו את מפלתם המשמעותית הראשונה, בעיר קובאני שבגבול סוריה-טורקיה. המיליציה הכורדית, שהגנה בגבורה על האלפים הבודדים של תושבי העיר שלא נמלטו ממנה, הדפה את הפולשים, וכעת העיר כולה נשלטת בידי הכורדים. 



"שחררנו את קובאני ודאע"ש גורשו מהעיר", אמר לנו (לי ולעמיתי יאסר עוקבי) בשיחת טלפון בראיון בלעדי ל"מעריב", אנואר מוסלם, עורך דין וממנהיגי המועצה להגנת העיר. "הם ברחו לכמה כפרים בסביבה והלוחמים שלנו בעקבותיהם. אנו פועלים בזהירות לטיהור העיר ממטעני נפץ. דאע"ש השאירו בבתים מטעני חבלה והחבלנים שלנו צריכים לנטרל אותם. יש לנו חשש שהגופות שלהם ממולכדות, ולכן לפני שנפנה ונקבור אותן אנו צריכים לוודא שאין עליהן מטענים". רק לאחר פינוי הגופות ונטרול המטענים יוכלו תושבי קובאני לשוב לבתיהם.
 
לדברי מוסלם, "גופות של אלפים מאנשי דאע"ש מוטלות ברחובות העיר. דאע"ש שלחו לקרב גם כמה שיש להם תואר של 'אמיר' - מפקדים חשובים, אנשים שעברו אימונים והכשרה צבאית. וזה מעיד עד כמה הקרב על קובאני היה חשוב להם. הצלחנו לזהות ביניהם מפקדים פלסטינים, צ'צ'נים, דנים, צרפתים, מצרים, סעודים ובני לאומים אחרים". לדבריו, כ-350 מהלוחמים הכורדים נהרגו בהגנה על ביתם. "זו הייתה מלחמה על הבית. דאע"ש הם זרים שפלשו לשטח שלנו, ולכן גם הובסו כזרים".
 

באוקטובר 2014 שוחחנו אתו לראשונה. הוא סיפר כי המצב בקובאני נואש. רבים מתושבי העיר נמלטו ממנה ואנשי דאע"ש הגיעו מצוידים כדבעי. היו להם טנקים רוסים מדגם 57T, האמרים אמריקאים, מרגמות ותותחים כבדים - שלל מניצחונותיהם נגד הצבא העיראקי, בעיקר בעיר מוסול. דאע"ש הפעילו עד לתבוסתם 40 מכוניות תופת, שגרמו להרס רב בעיר, ובשל מסוים הצליחו להשתלט על כ-50% מהשכונות והרחובות בעיר. זה היה קרב של מעטים מול רבים. "רוחנו לא נשברה", אמר אז מוסלם והוסיף, "אם נקבל עזרה נצליח להדוף אותם". דבריו נשמעו כמי שבוקעים מפיו של אדם חסר תקווה, שמשלה את עצמו. אבל בדיעבד אפשר לראות בהם נבואה שהגשימה את עצמה.
 
מוסלם מספר כי המיליציה הכורדית של קובאני הצליחה לגבש כוח בינלאומי משלה מול ה"בריגדה הבינלאומית" של דאע"ש. היא הדפה את הפולשים בעזרת מתנדבים כורדים לוחמי פשמרגה שהגיעו מכורדיסטן העיראקית, מתנדבים ערבים וטורקמנים מעיראק, זרים מערביים, ובעיקר בזכות ההפצצות של מטוסי הקואליציה, בראשות ארה"ב, נגד העמדות, כלי הרכב ואנשי דאע"ש.
 
הקרב על קובאני נמשך חמישה חודשים. הניצחון סמלי אך חשוב. הוא יכול להיות נקודת המפנה, מעין קרב סטלינגרד או ווטרלו בזעיר אנפין, במערכה הבינלאומית נגד הברברים של המדינה האסלאמית. מה שקרה בקובאני מעיד כי למרות הביקורת על הרפיסות של המדיניות של ברק אובמה במלחמת האזרחים ובסוריה ובמאבק נגד דאע"ש, לארה"ב יש בכל זאת הישגים במלחמה נגד הארגון.
 
כוחות דאע"ש נבלמו גם בעיראק. הצבא העיראקי, בסיוע מהאוויר של הקואליציה הבינלאומית, מדריכים צבאיים אמריקאים וכוחות מיוחדים בריטיים הפועלים בחשאי, מתאושש מתבוסותיו המדהימות לפני תשעה חודשים. 


לוחמי דאעש בסמוך לעיר מוסול בעיראק. צילום: רויטרס

דאע"ש כמובן עדיין שולטים במוסול, עיר חשובה המונה כ-2 מיליון תושבים, ובמרחבים עצומים בעיראק ובסוריה. השטח בשליטתם הוא כ-55 אלף קמ"ר - פי שניים משטחה של ישראל כולל הגדה המערבית. דאע"ש מונה כ-30 אלף לוחמים והמערכה רחוקה מלהסתיים.
 
אבל יש סימנים ש"האפיל", המשיכה של דאע"ש, בעיקר לצעירים במדינות ערב ובמערב, אינה כשהייתה. ש"הקסם" הולך ומתפוגג. הגימיקים החזותיים האכזריים ועריפת הראשים כבר פחות מרגשים את דעת הקהל בעולם, בשל כוחו של הרגל. לאחר תחושות הזעזוע, המיאוס והקבס שגרמו ההוצאות להורג הראשונות, העולם למד לחיות אתן. בראיה לאחור, אולי יאמר יום אחד שההוצאות להורג של אזרחים מערביים היו הטעות האסטרטגיות של המדינה האסלאמית. 
 
כל עוד אנשי דאע"ש רצחו באכזריות מוסלמים בעיראק או בסוריה, הקהילה הבינלאומית נותרה אדישה. אך ברגע שדאע"ש החלו לערוף ראשים מערביים, הם הביאו על עצמם את התקשורת ואת דעת הקהל המערבית. וזו הייתה עבורם חרב פיפיות. הם חוללו תהודה מקצה אחד של העולם לקצה אחר. זה מה שרצה דאע"ש. לזעזע את דעת הקהל המערבית, והזעזוע הצליח למעלה מן המשוער. אך לשיטת דאע"ש, הושגה תוצאה הפוכה. העולם אכן הזדעזע מהברבריות, אך גם התרגל אליה ובעיקר הבין שצריך לשים לה קץ. 
 
הקרב עדיין נמשך, אך אפשר כבר עתה לקבוע שדאע"ש – תנועה של קיצונים אסלאמיים סוניים פונדמנטליסטים, חדורי אמונה, חסרי עכבות, שטופי מוח וכן גם שטופי זימה - לא יצליחו לשנות את העולם. אפילו לא את המזרח התיכון. התבוסה בקובאני יכולה להיחשב כתחילת הסוף של הרעיון להקים במאה ה-21 מדינה אסלאמית על פי ערכי המאה ה-8.
רישיונות בבקשה

משרד הביטחון מעסיק באגפיו השונים מאות עובדי קבלן, כנראה יותר מ-1,000. פניות למשרד לקבל את הנתון המדויק לא נענתה - במשרד סבורים כנראה שמדובר בסוד מדינה. במעמד של עובדי קבלן, או כפי שהמשרד מכנה אותם "עובדי מיקור חוץ", מועסקים עובדים במגוון מקצועות: טכנאים, פקידים, מפקחים, אנשי מחשבים, עובדי סיעוד (לנכי צה"ל) ועוד. תנאי העסקתם נחותים כמובן מאלו של עובדי המשרד.
 
על רקע זה הגישו לאחרונה כמה עובדים המועסקים באגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) תביעה לבית הדין לעבודה, בה הם דורשים להכיר בהם כעובדי המשרד לכל דבר ועניין ולהשוות את מעמדם לזה של עמיתיהם, וזאת משום שהם מבצעים את אותה עבודה בדיוק. 
 
זו אינה תופעה ייחודית למשרד הביטחון. הבעיה קיימת במשרדי ממשלה רבים. מה שמעניין במקרה זה היא תגובת המשרד: במקום לנסות ולשקול את האפשרות להיענות לבקשות עובדי הקבלן, מעדיפה הנהלת המשרד בראשות המנכ"ל דן הראל לבזבז כספי ציבור על הקמת חברה חדשה, שתשמש "זרוע ביצוע" לטיפול בעובדי הקבלן. והכל יודעים מה פירושה של הקמת חברה חדשה: עוד ג'ובים למקורבים. יעסיקו מנכ"ל, ימנו לו סגן, שיקבלו כמובן כלי רכב ותנאי שירות מועדפים. יוקם מטה עם מזכירות ו"מתאמים". בקיצור, פזרנות, שכה מוכרת מהתנהלות משרד הביטחון. רק השבוע אגב פרסם "כלכליסט" על החיים הטובים של מאות נציגים של משלחות משרד הביטחון ובני משפחותיהם בחוץ לארץ.
 
אך בכך עוד לא די. כדי לממן את העלויות הכרוכות בהקמת החברה החליטה הנהלת משרד הביטחון להטיל היטל, שזהו בעצם מס לכל דבר ועניין לצרכני המשרד. לפי ההצעה המתגבשת, כל מי שמבקש לקבל "רישיון שיווק" מהמשרד ישלם 200 שקל. בכל שנה מגישים התעשיות הביטחוניות וסוחרי נשק פרטיים עשרות אלפי בקשות כאלה לאפ"י. הבקשה לרישיון שיווק היא תחילתו של תהליך מו"מ שבו מבקשות החברות או אנשים פרטיים שהמשרד מאשר אותם, להתחיל לנהל מו"מ עם מדינות או חברות בחוץ לארץ על מכירת מערכות נשק וציוד ביטחוני. כמובן, שיווק מוצרים, ניהול מו"מ וקל וחומר מכירתם ללא היתר משרד הביטחון, היא עבירה על החוק. 
 
ההסתדרות הכללית פועלת זה כמה שנים לאגד עובדים לא מאורגנים, כדי שיוכלו להקים ועד (גם לעובדי הקבלן במשרד הביטחון) ולהעביר את עובדי הקבלן במגזר הממשלתי למעמד של עובדים מן המניין, אך לפי שעה ללא הצלחה. לפני שהוחלט על הקדמת הבחירות הגיעו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקרון ושר האוצר יאיר לפיד לכמה הבנות בעניין. פיטוריו של לפיד והקדמת הבחירות טרפה את הקלפים.
 
דובר ההסתדרות מסר בתגובה כי "יש להפסיק את התופעה הנפשעת שחוצה את כל משרדי הממשלה של העסקת עובדי קבלן. יו"ר ההסתדרות הודיע כי מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה יחדש את סכסוך העבודה במשק, "כדי למגר את התופעה ולהעביר את עובדי הקבלן, המועסקים בעצם כעובדי המשרדים לכל דבר, למעמד שווה לשאר העובדים".
 
יו"ר ועד עובדי משרד הביטחון סירב להסביר את עמדת הוועד בסוגייה.
 
תגובת דובר משרד הביטחון: "1.משרד הביטחון פועל מזה למעלה משנה, מול הרשות לחברות ממשלתיות, על הקמת חברה ממשלתית שתשמש זרוע ביצוע של המשרד בתחומים שונים (ביניהם גם פעילויות של אפ"י, ועוד), נבנתה כבר תוכנית עסקית להקמת החברה והיא תובא בזמן הקרוב לאישור הממשלה.

2.לפני מספר שבועות הוגשה נגד משרד הביטחון תביעה על ידי מספר עובדי חברות מיקור חוץ שהעניקו שירותים לאגף הפיקוח על היצוא הביטחוני. בתביעה נטען כי אין המדובר בשירותי מיקור חוץ אותנטיים והתובעים מבקשים להכיר בהם כעובדי המשרד. הנושא מצוי בהליכים משפטיים והמשרד יגיש את עמדתו לבית הדין לעבודה. 
 
3. לגבי האגרה בסך 200 שקלים, אכן קיימת כוונה להטלת אגרה על הגשת בקשות לרישיונות שיווק באפ"י".