בענייני חרמות, האמריקאים יודעים להיות קשוחים. כשכעסו על ישראל בגלל יחסיה הביטחוניים עם סין בעשור שעבר, עמדו בהחלטתם שלא לפגוש את מנכ״ל משרד הביטחון הישראלי עד שפרש מתפקידו. שר ההגנה האמריקאי לא ביקר בישראל במשך שמונה שנים - מביל כהן שביקר ב-1999 ועד לבוב גייטס שבא לישראל בשנת 2007. 



את ראש הממשלה בנימין נתניהו יחרימו בחדווה. בממשל אובמה יש מי שרמז השבוע שאין לצפות לפגישה בין הנשיא לבין ראש ממשלת ישראל "בשנתיים הבאות", קרי, עד תום תקופת כהונתו של אובמה. כך, כמובן, אם נתניהו ינצח בבחירות. אם יפסיד, יוזמן יורשו לעלות למטוס הראשון לוושינגטון כדי לחגוג את המהפך.
מה חושב המועמד המועדף על איראן? יצחק הרצוג אמר ל״וושינגטון פוסט״ ש״אין הבדל גדול״ בינו לבין נתניהו ב״זיהוי האיום האיראני כאיום מרכזי במזרח התיכון״. איך בדעתו לטפל באיום? הוא בעד ״הסכם בינלאומי״ ובלבד ש״לא יהיה הסכם רע״. הרצוג בעד התייעצות עם האמריקאים, אך מה יעשה אם וכאשר יתברר שאין ולא יכולה להיות הסכמה בין ישראל לבין ממשל אובמה? לא פירט.

זה בדיוק מה שחושב ראש הממשלה נתניהו: אין ולא תהיה הסכמה עם ממשל אובמה. הקו האדום של ישראל רחוק מזה של הממשל כרחוק מפלס הכנרת מהקו הרצוי בסוף שנה שחונה. צריך לומר: נתניהו כנראה צודק בהערכתו זו, וייתכן מאוד שגם הרצוג מבין זאת. ובכל זאת, הרצוג מעדיף להיות השוטר הישראלי הטוב, ולא להטריד את הממשל כדרך שוטרים רעים.
זו בחירה בעייתית, משום שהיא סודקת את החזית הישראלית האחידה נגד ההסכם. אבל זו בחירה שיש לה גם יתרונות. אם הרצוג ייבחר, תינתן לו הזדמנות לשטוח את טענותיו בפני ממשל אוהד. אם לא ייבחר, אולי יוכל להועיל לנתניהו המוחרם, כשר חוץ או ביטחון בממשלתו.
מה נכון שיעשה בינתיים? זו לא החלטה פשוטה. מצד אחד, בחירות בפתח, והרצוג לא רוצה לשחק לידי יריבו. מצד שני, הוא מוותר על קטטה עם הממשל, משום שלהערכתו רק הממשל יקבע את טיב ההסכם עם איראן. מצד שלישי, חברים בקונגרס עלולים להיאחז בעמדתו של הרצוג בבואם לתרץ את החלטתם שלא להתעמת עם הממשל כדי לאלץ אותו להתעקש על הסכם טוב יותר. 
החלטה לא פשוטה - אבל צריך להחליט. הנה מבחן מנהיגות מעניין למי שמבקש להוכיח שבכוחו להיות מנהיג. מבחן שיש בו את כל המרכיבים המוכרים: פוליטיקה קטנה לצד מדיניות בנושא קריטי. לוח זמנים לחוץ שאינו אופטימלי. לחצים מבית וציפיות מחוץ. 
הרצוג יכול כמובן להחליט שכראש אופוזיציה שמורה לו הפריבילגיה להתנגד למהלכים שגויים של נתניהו מבלי להתחייב על מדיניות חלופית. אבל לא בטוח שהבוחרים צריכים להקל עליו בעניין הזה. הנושא חשוב מכדי שיחמוק ממנו בלי להסביר מה לדעתו ראוי לעשות, אם אכן נותרו רק ימים ספורים עד לחתימת הסכם. 
לכן, יהיה טוב אם ביום שלישי, קצת לפני שנתניהו עולה לנאום, גם הרצוג יאמר משהו - באנגלית - על ההסכם המתגבש. יהיה טוב אם יגדיר מהו הסכם ״רע״ ומהו הסכם מתקבל על הדעת. יהיה טוב אם ינסח את דבריו באופן שאינו מאפשר לממשל אובמה לעשות בדבריו שימוש כדי לחמוק מדיון ענייני על השאלה המהותית העומדת על הפרק. 
עם כל הכבוד להסתייגויות המוצדקות של הרצוג מנאום נתניהו, גם השוטר הטוב צריך להבהיר שהסכם רע גרוע יותר מנאום רע.