סווטלנה גורודצקי נמצאת בשבועות האחרונים בסערת רגשות גדולה. "זהו, לא יכולתי להמשיך לשתוק", אמרה לי בפגישה הראשונה שלנו. הטלפונים הבלתי פוסקים של מני נפתלי והניסיונות שלו לגרור אותה בניגוד לרצונה אל המלחמה האישית שהוא מנהל, החזירו אותה שנתיים וקצת אחורה. "אני מרגישה שאני כבר לא אותה אישה חלשה שהייתי, כשעבדתי עם מני במעון ראש הממשלה", הסבירה. 



עו"ד שרה מרקוביץ, שמלווה את גורודצקי כבר למעלה מעשור על רקע סיפור אישי ומשפחתי קשה שלה, פנתה אלי לפני שבועיים והציעה שניפגש. שלוש פעמים ישבנו מאז. כמה שעות של שיחה. גורודצקי, כיום כבת 50, היא אישה עדינה ורכת דיבור, שמאז עלתה לארץ לפני 25 שנה נלחמת בקושי כדי לפרנס את ארבעת ילדיה, עוברת ממקום עבודה אחד למשנהו. היא ביקשה לספר על הכל.

על העבודה בכמה סיבובים עם בני הזוג נתניהו, על ההטרדות המיניות של מני נפתלי ששימש אב הבית במעון ראש הממשלה, על הדיבורים המלוכלכים שלו, שחשה נבוכה כשנתבקשה לחזור עליהם, על ההצעות המגונות, על הידיים ששלח לעברה. קודם עברה שלב של התלבטות והתחבטות עם ילדיה ועם עו"ד מרקוביץ. כשהחליטה לדבר פתחה את הלב, בטוחה בעצמה ובצעד שהיא עושה. גם כשהצעתי לה להיבדק בפוליגרף, לא היססה לרגע. 

"אני תובע את ראש הממשלה"


"לפני יותר מחודש, אחרי בערך שנתיים שלא היה לי שום קשר איתו, מני התקשר אלי", היא משחזרת. "'את לא רואה טלוויזיה? את לא קוראת עיתונים? אני תובע את ראש הממשלה'. הוא אמר לי שהגיע הזמן שהם ישלמו ושאני צריכה להצטרף לתביעה שלו, כי גם בי משפחת נתניהו פגעה. הוא אמר לי: 'הם לא שילמו לך, מגיע לך פיצויים'. אמרתי לו 'אתה טועה, שילמו לי כל מה שהיו צריכים לשלם, ואף אחד לא פגע בי'. הוא סיפר לי שהוא דיבר עם עוד עובדים שרוצים לתבוע והתחיל להטריד אותי בעוד ועוד טלפונים".  
 
זה לא לגיטימי שהוא תובע ומנסה להציע לך להצטרף? שאלתי. "זה לגיטימי בהתחלה, אבל כשהוא שומע שאין לי עניין ומתחיל ללחוץ בכוח זה כבר לא לגיטימי. הוא הפעיל עלי לחץ. הוא הטריד אותי בלי הפסקה בטלפונים. הוא אמר לי שאנחנו צריכים לתבוע את נתניהו כדי שהוא לא ייבחר שוב. הוא צלצל המון פעמים ואמר שאני חייבת לפגוש את עורכת הדין שלו, כדי שהיא תספר לי כמה כסף אני יכולה להרוויח מתביעה כזו. יום אחד עורכת הדין בעצמה צלצלה אלי ואמרה לי 'אנחנו צריכות להיפגש'.

הסברתי לה את מה שכבר הסברתי למני קודם, שאין לי מה להיפגש איתה, כי אין לי שום עניין להשתתף בתביעה הזאת, כי אף אחד לא עשה לי שום דבר רע. אחרי בערך חצי שעה צלצלה אלי גם העוזרת שלה. 'נעמי אמרה לי לקבוע איתך פגישה דחוף'.
 
"הרגשתי שיש פה משהו לא בסדר. אם הייתה לי בעיה, הייתי הולכת לעורך דין בעצמי. אני לא צריכה ללכת לפגוש את העורכת דין של מני כדי שתסביר לי מה אפשר להרוויח מתביעה שאני לא צריכה בכלל להגיש. אחרי כמה זמן קיבלתי עוד פעם טלפון ממני: 'אנחנו חייבים להיפגש'. לא רציתי. זה הלחיץ אותי מאוד הטלפונים האלה שלו. כשהייתי אומרת לו שאין לי שום דבר נגד בני הזוג נתניהו, הוא היה אומר לי שוב 'אבל הם פגעו בך והם השפילו אותך'. כאילו הוא מכניס לי דברים לפה. אולי הוא הקליט וניסה להוציא ממני משהו". 
  

מני נפתלי. צילום: אלוני מור

 
אחרי סדרה של שיחות, מספרת גורודצקי, הרגישה שהיא חייבת לאזור עוז ולפרוק את מה שיושב אצלה עמוק בפנים כל כך הרבה זמן. "בפעם הבאה שהוא צלצל אמרתי לו 'אתה יודע שהיית לא בסדר איתי. אתה הטרדת אותי ואם תמשיך לעשות מה שאתה עושה לי עכשיו, אני אפרסם את זה ואתלונן'".
איך הוא הגיב?
 
"הוא אמר לי שאני יכולה ללכת למשטרה אבל שאף אחד שם לא יאמין לי. עניתי לו שמספיק שהוא יודע את האמת. ואז, אחרי יום או יומיים, אני שומעת פתאום בתקשורת שהוא הלך למשטרה מיוזמתו כדי למסור עדות וביקש חסינות, כדי שלא יוכלו להעמיד אותו לדין על דברים שהוא עשה כשהוא עבד במעון ראש הממשלה. היה לי ברור שזו התגובה שלו לשיחה שלנו. שהוא החליט להקדים תרופה למכה". 

לבד בקומת המגורים

גורודצקי התחילה לעבוד עם בני הזוג נתניהו בביתם הפרטי ברחוב עזה בירושלים כמעט במקרה. זה היה בשנת 2006, אחרי שעבדה תקופת מה בגן ילדים, והתקשתה להתמודד עם המשכורת שמפעם לפעם איחרה להגיע. "אני מפרנסת יחידה ולא יכולתי להחזיק ככה", היא מספרת. "יום אחד הבן שלי ראה מודעה בעיתון, שמחפשים עובדת למשק בית, והציע לי לנסות להתקשר". 
 
סווטלנה לא ידעה מי עומד מאחורי המודעה, אבל אחרי ראיון עם מזכירתו של נתניהו ופגישה נוספת עם שרה, התקבלה. "ישבנו אצלם במרפסת", היא נזכרת, "והיא אמרה לי שמה שהכי חשוב לה זה שיהיה בבית שקט ושלווה ושאף אחד לא יפגע בילדים. הייתי מגיעה מוקדם, מכינה ארוחת בוקר ועוזרת לילדים להתארגן לבית הספר. אחר כך, כשהבית היה מתרוקן, הייתי מכבסת, מנקה ומבשלת ארוחת צהריים לקראת החזרה שלהם מהלימודים. הייתי בקשר מאוד קרוב עם אבנר ועם יאיר. הייתי מבשלת במטבח ויאיר היה יושב איתי המון. הוא ילד טוב. הוא אמר לי פעם שלא הייתה להם עוד עוזרת כמוני. הוא אמן וגם אני אמנית, אז היה לנו הרבה על מה לדבר. הוא היה אוהב לצייר, הוא למד בבית ספר לאמנויות". 
 
לפני חודש, כשהתראיינה ברדיו ואמרה מילים טובות על היחס שקיבלה בבית נתניהו, היא מספרת, טלפן יאיר להודות לה. "זה היה אחרי שלא דיברתי איתם במשך זמן ארוך מאוד", היא מוסיפה. 
 
אחרי כשנה של עבודה בבית נתניהו, כשהחלה לסבול מבעיות גב, החליטה לעזוב את העבודה וללכת ללמוד צורפות. שנתיים ומשהו עברו, נתניהו נבחר לראש הממשלה, ועם הכניסה למעון הרשמי ברחוב בלפור הגיע הטלפון. "צלצלו אלי, אמרו לי שצריכים עובדים, ושאלו אם אני רוצה לחזור לעבוד איתם. הייתי אז באמצע הקורס, אבל בבית ראש הממשלה אמרו לי שאין להם בעיה עם זה. זה היה מצחיק. הייתי מגיעה מהלימודים כל פעם עם המזוודה של הצורפות ועושה הרבה עבודה לאנשי הביטחון. היה אז צוות מצומצם במעון. עשיתי כביסה, גיהוץ, ניקיונות, הכל. לפעמים, אם היה צריך, גם הגשתי אוכל כשהיו באים אורחים. 
 
"עבדתי ככה בערך שנה ואז החלטתי לעזוב בשביל הילד שלי. הוא מתעמל ברמה גבוהה, ובירושלים לא מצאנו מאמנים טובים, רק במרכז, אז לא הייתה ברירה אלא לעבור לתל אביב. אמרתי לעצמי שאני לא מיציתי את החלומות שלי בחיים, ואני לא מוכנה שזה יקרה גם לו". 
 
בהמשך, כששמואל בן ארצי, אביה של שרה נתניהו, עבר לגור עם בני הזוג במעון ראש הממשלה, הגיעה שוב הקריאה לעזרה. "טלפנו ואמרו לי שיש בעיה עם המטפלת שלו וביקשו ממני לסייע להם עד שיביאו מטפלת חדשה", היא משחזרת. "זה הגיע בזמן טוב, כי באותה תקופה לא הייתה לי עבודה, חוץ מזה שהכרתי אותו והוא איש טוב שמאוד אהבתי והערכתי. עבדתי איתו אולי חודש ואז הביאו עובדת חדשה. עשיתי לה חפיפה ועזבתי. מני נפתלי טען אחר כך שקיבלתי כסף מהמדינה למרות שטיפלתי באבא של שרה, אבל זה לא היה נכון. קיבלתי את כל הכסף מבני הזוג נתניהו אישית. כשמני צלצל אלי לא מזמן אמרתי לו 'אתה טועה, קיבלתי צ'ק מנתניהו אישית, אחרי שספרנו את השעות שעבדתי. מאוד קל לבדוק את זה. אם אתה תטען את זה במשפט אתה תפסיד'. הוא אמר לי 'אבל המשכורת שלך הייתה גבוהה'. אמרתי לו 'נכון, כי היו לי שם הרבה שעות נוספות'". 
 
מתישהו בשנת 2011 הייתה הפעם האחרונה שחזרה אל המעון. זה היה כשעבדה בתל אביב במסגרת חברת כוח האדם שהעסיקה גם את העובדים במעון ראש הממשלה, ונקראה להחליף עובדת שחלתה ועזבה. "מני היה כבר אב הבית, הכרתי אותו קצת עוד מהתקופה הקודמת הקצרה שהייתי שם", היא מספרת. "עבדתי בעיקר בקומת המגורים, הקומה השנייה במעון. יש שם חדרי שינה, אמבטיות, סלון ופינת אוכל ועשיתי שם את כל עבודות הבית. היינו שלוש עובדות שהיה לנו אישור להיכנס לקומה של בני הזוג נתניהו. היה צריך לזה סיווג יותר גבוה, וכמובן שגם למני היה אישור כזה. 
 
"רוב הזמן כשעבדתי שם הייתי לבד בקומה. ראש הממשלה היה יורד בבוקר למטה, שרה הייתה יוצאת לעבודה, יאיר היה הולך לצבא, אבנר לבית הספר, ואני הייתי נשארת לעבוד. לפעמים מני היה עולה למעלה, ואז היו המצבים שבהם היינו נמצאים שם שנינו לבד. בהתחלה הוא התחיל להתעניין ולשאול מה המצב שלי ומה איתי, מבחינה משפחתית כאילו, וסיפרתי לו שאני חיה לבד עם הילדים. הוא היה מתלונן על האישה שלו, שהוא רב איתה והיא לא מקשיבה לו, והיא שומעת רק לאמא שלה. הוא היה אומר לי שאני אישה טובה ומתחיל לדבר איתי בצורה שלא נעים לי להגיד אותה. אלה לא מילים שאני משתמשת בהן". 
 
מה הוא אמר, שאלתי. גורודצקי הייתה נבוכה. "הוא היה אומר לי שאני אישה טובה ושמגיע לי הזין שלו". 

ואיך הגבת כשהוא אמר לך את זה בפעם הראשונה?
"פשוט הייתי בהלם. לא הבנתי איך הוא מרשה לעצמו. גם לא האמנתי איך הוא לא מפחד ואיך הוא עושה את זה כשאנחנו בבית ראש הממשלה, בקומת המגורים של ראש הממשלה". 

זה היה חד־פעמי?
"ממש לא. במצבים שהיינו לבד הוא היה חוזר על המילים האלה ועל הדיבור הזה, ולי זה ממש הפריע. מתי שלא היה אף אחד לידי הוא היה מתחיל. לפעמים זה קרה בחדר הכביסה, כשהוא בא לתת לי חומרים וניצל את זה שאנחנו לבד, ולפעמים זה היה בחדר השינה של בני הזוג נתניהו. בהתחלה הסברתי לו שזה לא מתאים. ניסיתי להגיד לו שכדאי לו להשלים עם אשתו. שיעשה שלום בית. אמרתי לו שזה מפריע לי שהוא מדבר אלי ככה. הוא לא הגיב למילים שלי. היו גם מקרים שהוא שלח ידיים לנגוע בגוף שלי, שהוא ניסה ללטף. הייתי מזיזה לו את היד ואומרת לו שזה לא לעניין. הייתי מנסה להתרחק ממנו, למנוע מצבים שאנחנו לבד. 
 
"הדברים האלה קרו הרבה פעמים כשהיינו לבד בקומה של המגורים. אחר כך, כשהיינו בקומה התחתונה, איפה שהיו עוד אנשים, הוא היה מעמיד פנים כמעט כאילו שהוא לא מכיר אותי. בלי חיוכים, בלי דיבורים, מתרחק". 

בדיקת הפוליגרף
 
ביום ראשון השבוע עברה סווטלנה גורודצקי בדיקת פוליגרף. הבודק, ויקטור כהן, איש "המכון הישראלי לפוליגרף", הוא מהמובילים בתחום בישראל. בעבר שימש כראש אגף חקירות בשב"כ ובפוליגרף הוא מתמחה כבר קרוב ל־50 שנה. שלוש שאלות הוא שאל את גורודצקי. "האם זה נכון שלפני שלושה שבועות, בשיחה טלפונית עם מני נפתלי, אמרת לו שתגלי שהטריד אותך מינית?"; "האם זה נכון שמני נפתלי אמר לך מספר פעמים שאת אישה טובה ומגיע לך זין טוב?"; "האם זה נכון שהרחקת את ידו של מני נפתלי מגופך, באומרך 'זה לא מתאים ולא שייך'?". 
 
גורודצקי השיבה בחיוב על כל השאלות. הבדיקה קבעה כי "בתוצאות המבדקים אובחנו סימנים פיזיולוגיים המצביעים על אמירת אמת בכל השאלות הנ"ל". 
ביום רביעי בצהריים שלחתי אל מני נפתלי מספר שאלות לתגובתו. כמה שעות אחר כך מצאו השאלות הללו את דרכן אל חדשות ערוץ 2.

בניסיון לקעקע את הטענות של גורודצקי לפני שהן תתפרסמנה כאן, ב"מעריב־סופהשבוע", הוצף הסיפור הזה בחדשות 2, כדי להטיל בו ספק ולצייר אותו כסוג של עלילה, עוד עלילה, נגד נפתלי. המדהים הוא שנפתלי היה היחיד שבערוץ 2 טרחו לדבר איתו לפני הפרסום כדי לשמוע ממנו שרודפים אותו. עם סווטלנה גורודצקי, שטוענת להטרדה המינית, לא טרחו אפילו לדבר. 

"פחדתי ממנו"
שאלתי אותה מדוע לא סיפרה על ההטרדות למישהו כשזה קרה.

"גם בגלל שהתביישתי וגם בגלל שפחדתי לאבד את העבודה. באותה תקופה מני היה עובד מוערך. ראש הממשלה אהב אותו והוא עדיין נחשב אז עובד טוב. הוא היה אחראי עלי והיה חותם על שעות העבודה שלי. הייתי תלויה בו. אם הייתי אומרת שהוא לא בסדר והוא היה אומר שאני לא בסדר, היה סיכוי טוב שאותי היו מוציאים מהעבודה ולא אותו. אני מפרנסת יחידה, יש לי ארבעה ילדים ופחדתי מאוד על העבודה שלי. 
 
"פחדתי גם ממני. הוא גבר צעיר וחזק. ידעתי שתהיה לי בעיה להוכיח את זה. אני מניחה שאם הוא היה הולך יותר רחוק לא הייתי שותקת. היום אני מרגישה יותר מבוגרת ויותר חזקה ממה שהייתי אז. היום יותר קל לי. אני גם חושבת שאנשים כמוהו יידעו שהגיע הזמן שיתייחסו אל נשים בכבוד". 
מני נפתלי בחר שלא להגיב.