הדברים שאמר אתמול ניב אסרף, שלפיהם לא הייתה לו ברירה והוא נאלץ להיעלם עקב חשש לחייו, אינם יכולים להשפיע על שאלת האשמתו בהכרעת דין, אולם עשויים לשמש ״שיקולים לקולא״ אם יורשע וייגזר עליו עונש. פרקליטו יודע זאת, מן הסתם, ולכן האמירות מכוונות ככל הנראה לתביעה, כדי שתשקול הסדר טיעון.

אסרף וחברו ערן נגאוקר, שמעשיהם גרמו נזקים כספיים ומבצעיים לכוחות הביטחון, צפויים, כך על פי הצהרות התובע המשטרתי, להיות מואשמים בעבירות של הפרעה לסדר הציבורי, בידוי ראיות, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והכשלת שוטר. העונש המקסימלי לעבירות אלו הוא שלוש שנות מאסר. מתחם הענישה (שעל פיו בית המשפט גוזר את העונש) לא כולל רכיב של מאסר בפועל, אולם מתחם הענישה נקבע גם, אולי בעיקר, על פי הנסיבות, ואלה, במקרה של אסרף ונגאוקר, מחמירות.

התביעה צפויה לטעון לצורך בהרתעה מפני פעולות כאלה וכן שבמעשיהם סיכנו השניים את חייהם של אנשי כוחות הביטחון. עוד יעסקו התובעים בהרחבה בעלות האדירה שגררה התנהגותם של אסרף ונגאוקר, שמצדם יוכלו לטעון שה״לחץ״ שבו היו נתונים פגם בשיקול דעתם.


בכל מקרה, הסיכוי שה״לחץ״ שהופעל על אסרף, כדבריו, ישפיע על תוצאות ההליך בשאלת האשמה בהכרעת הדין, הוא נמוך. עורך דין מוכר אמר אתמול שהטיעונים מזכירים את פרשת אתי אלון, שמעלה בכרבע מיליון שקלים מכספי הלקוחות של הבנק למסחר, שהתמוטט עם היוודע דבר המעילה. אלון טענה בשעתו כי מה שהוביל אותה לפעול כפי שפעלה היה הסתבכות של אחיה עם גורמים עבריינים. הטענות, אף כי הוכח כי היו נכונות, לא השפיעו על שאלת האשמה. ״הייתה לה בחירה, והיא בחרה ברע״, נימקה בשעתו השופטת. אסרף ונגאוקר בחרו, לכאורה, באופציה הרעה כפתרון לבעיות שאליהן נקלע אסרף.

כאמור, כעת נראה כי כוונתם לנסות להוביל את התביעה להסדר טיעון, וכדי לבצע זאת עליהם לגרום להסדר שכזה ״להיתפס״ כנוח יותר, אחרי שהציבור יביע אמפתיה למצב שבו היה נתון אסרף. התביעה, וגם בית המשפט, לא יכולים להרשות לעצמם לקבל טיעון שכזה, ולו משיקולי הרתעה ונראות של הצדק. הטענות של אסרף אולי צריכות לקבל התייחסות ראויה, אין ספק, אבל הן לא יכולות, ואסור להן, להוות משקל בהכרעה ביחס לשאלת האשמה בעבירות שמיוחסות להם.
 
גם התביעה הנזיקית של המדינה נגד החשודים, שכעת בפרקליטות בוחנים אם להגיש אותה, לא יכולה להיות מושפעת באופן דרמטי מהדברים שנאמרו. תביעה נזיקית תאשים את השניים בעוולת רשלנות, ובמכלול השיקולים, הטענות על חשש מגורמים עבריינים בהחלט ישפרו את התוצאה מבחינת אסרף ונגאוקר, אולם על פי הערכות, דווקא לגילם הצעיר ולרצון לשקמם יהיה משקל מכריע יותר - אולי גם בהליך הפלילי.