מי שאין לו מכונית פרטית, הוא לא רק עני מרוד אלא גם צדיק גדול שאינו מחלל שבת. מי שמסייעת לו להיות צדיק הדור היא ממשלת ישראל שמסרבת לקיים תחבורה ציבורית בשבת. כידוע, יותר מששמרו בני ישראל על השבת, שמרה השבת על בני ישראל, ויותר משהשבת שמרה על בני ישראל, שמר עליה שר התחבורה ישראל כץ.



כץ רואה בכל ניסיון לשבור את הסטטוס קוו תרגיל לטרפוד המשא ומתן על הקמת הממשלה. אחרי שנתניהו שבר את שיא החרפה הלאומית עם הערבים נוהרים, הלך כץ על שיא האבסורד הפוליטי: מי שרוצים תחבורה בשבת הם שמאלנים, ואם יש להם טענות שילכו לבוז׳י. כץ כבר חטף את המקלחת שלו (לא שזה חדר את השכבות שלו), ברשת רצה עצומה שקוראת לאסור על שרי הממשלה לנסוע במכוניות השרד שלהם בשבתות וחגים, אלפים חתמו, הוגשה הצעת חוק, והקמפיין יגווע כדרכן של עצומות זעם ללא תעצומות נפש וכיס.



כך שאחרי שוך המהומה התורנית (תרתי משמע), נשארנו עם שבת שלפעמים זהו היום היחיד הפנוי לבקר חברים, קרובים או חולה שכיב מרע בבית חולים. אגב, כל אלה מצוות שבלהטוט פרשני ניתן לבטל שבת בגינן. יודע חוטא נפש מחטיאיו, ואני מכיר כמה וכמה פרשנויות של פיקוח נפש שהיו מאפשרות הפעלת תחבורה ציבורית לא רק לבתי החולים, אלא אפילו לים.

המנהיגות הרלוונטית עוסקת כיום בקטטות תיקים ושטיקים. לא נראה שמי מהם יעז לתמוך ולהתקוטט גם עם אלוהים ונציגיו עלי אדמות.
גם המחנה הציוני, שאולי ממתין למעידה בשיחות ההקמה, לא טרח להרים דגל שלכאורה עשוי להביא לו גרם או שניים של אהדה. הרצוג אמר שיש להחיל ״הפעלת תחבורה ציבורית בימי המנוחה במתכונת מצומצמת, תוך התחשבות מרבית בזכויות העובדים בענף ובמאפיינים הדתיים והתרבותיים של כל יישוב״, כש״הסדרי התחבורה הציבורית בימי המנוחה ייקבעו בשיתוף הרשויות המקומיות״.
״כלכליסט״ פנה למפלגות השונות, אבל כצפוי אף לא אחת מהן אמרה משהו שניתן להבין ממנו מה דעתה. כחלון הסביר שהפעלת אוטובוסים בשבת היא הכרחית ״כדי לצמצם פערים ועל מנת לתת אפשרות לאלה שידם אינה משגת רכב פרטי לנוע בחופשיות. צעירים סובלים מאוד ממצב זה, בעיקר כי בסופי שבוע הם נאלצים לממן מוניות בעלות גבוהה״. וכאן בא האבל: ״אבל ההחלטה על כך תהיה ברמת הרשות המקומית ועל פי החלטת התושבים״. כנ״ל ביש עתיד. רק ברשימה הערבית ובמרצ דרשו תחבורה ציבורית גורפת בשבת, ללא הבדלי דת וללא קשר לזהות היישוב. בליכוד, כצפוי, סירבו לענות. יש כמובן לא מעט מקומות שבהם פועלת תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים, אבל הפקק הוא אגד ודן. וכמובן הרבנים שתולים את כל מדווי ישראל בחילול שבת. אגב, האם ידעתם שאם נשמור שבת כהלכתה נזכה בקרוב לביאת המשיח צדקנו במהרה בימינו אמן?