הרב יאשיהו פינטו הוא רב היברידי: מצד אחד עדכני ונוכח ברשתות החברתיות ומצד שני הסגנון שבו הוא מתנסח מדיף ניחוח קדמוני. "עוברים אנו ימים ושעות קשים בבריאות, עם ייסורים קשים ביותר ודאגות קשות ביותר", כתב בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק שלו. "בליל הסדר היינו מתבוננים בילדים הקטנים שנולדו לנו אחרי שנים של ייסורים ודמעות קשות וחנק היה בגרוננו".



"הצער והיגון של השש שנים האחרונות, אפילו טובי הלוחמים לא היו יכולים לעמוד בהם", הוסיף. "אך אנו רואים מול עינינו את הישיבות הקדושות, את האלמנות והיתומים, הבית תמחוי, הקמחא דפסחא, החלוקה בערב ראש השנה, המאות אלפים של יהודים שנמנעו מהם שיעורי תורה, והרי אני מוסר נפשי כפרה על כלל עם ישראל, על כל יהודי ויהודי".
 
"ימים אלו מיוחדים במינם באופן פרטי", כתב הרב פינטו השבוע ממיטת חוליו, בעודו מתאושש מצינתור שעבר מיד עם נחיתתו מארצות הברית. "באופן כללי חושבים אנו יום יום, רגע רגע, איך צריכים לנהוג בימים האלו ומה הלימוד לכלל ולדורות הבאים, הרי כל מה שעובר עלינו בימים האלו יהיה אגדה בדורות הבאים".
 

הלקח, אליבא דפינטו, הוא חיזוקה של מידת הסבלנות. כלומר היכולת של אדם להתמודד ולחוות אירועים לא פשוטים ומאתגרים. את הדברים הללו הוא כותב לפני התייצבותו בפני בית המשפט, במסגרת הליך הסדר הטיעון שבו הורשע השבוע על פי הודאתו בעבירות של מתן שוחד והצעה לשוחד. 


חסידיו משוכנעים שנעשה לו עוול. הרה פינטו. צילום: אבשלום ששוני
"במשך 210 שנים פרעה מתעלל בבני ישראל, משפיל אותם השפלות קשות ביותר, פוגע בכל צלם אנוש של בני ישראל", הוא מגייס לצורך הדוגמא את אירועי מצרים הקדומה. ואם לא ברור מי מייצג את פרעה ומי מייצג את בני ישראל, אז מגיעה ההבהרה: "הכל פרעה עושה בקור רוח למען החוק של מצרים, למען חיזוק וייצוב החוק. בני ישראל עומדים בשפל, אבל כח הסבלנות שלהם, שעומדים בסבלנות עצומה ולא מהרהרים על מידותיו של הקב"ה, לא שואלים שאלות, לא מסיקים מסקנות".
 
בבית המשפט הודה הרב פינטו במסגרת עסקת הטיעון, אבל חסידיו הקרובים שמשוכנעים שנעשה לו עוול, בטוחים שהנסיבות שנוצרו יובילו בסופו של דבר להמתקת עונשו, כך שלא ייכנס לכלא. חסידיו מבהירים שהוא לקח על עצמו את התיק כדי לא לסבך את רעייתו בהתמודדות המשפטית, ושבכל מקרה השופט יתרשם מעדי האופי שצפויים להעיד במשפטו. עכשיו נותר רק להמתין לשלב הטיעונים לעונש, כדי לראות האם פינטו ייצא מהפרשה בנזק מינימלי, או שלמורת רוחם של תלמידיו ייאלץ לרצות עונש מאסר.

 מרכיבים קואליציה?
 
שלב המשא ומתן בין סיעת ש"ס לליכוד הגיע לישורת האחרונה. המגעים בין הצדדים כבר לא מתנהלים בין צוותי המשא ומתן, אלא חזרו להיות אישיים ודיסקרטיים בין שני פוליטיקאים וותיקים ומנוסים. בדיוק כמו ב-1996 נועדים בנימין נתניהו ואריה דרעי ברבע עיניים וסוגרים עניינים, ועל הדרך גם מנסים לשקם את האמון ביניהם.
 
מבחינת דרעי, המהלך הטבעי הוא להתרווח שוב בלשכת שר הפנים, לעצום את העיניים ולדמיין שכל השנים שעברו, עם כתבי האישום, המאסר, ההדחה מתפקיד יו"ר ש"ס וכל היתר אינם אלא חלום בלהות. 7-0 הוא הגדיר זאת בסגנונו המפורסם. זה בהחלט היה יכול להיות רגע היסטורי בלתי נשכח מבחינתו, בייחוד שאלי ישי כבר לא בתמונה.
 
אבל אל תוך הפנטזיה מבליחה המציאות, והיא מוטחת בפניו. זה מתחיל בעובדה שהדרישות של משה כחלון צפויות לעקר חלקים לא מבוטלים מסמכויותיו של שר הפנים העתידי, בדגש על העברת מנהל התכנון הנחשק לידיו של כחלון. מנגד, יודעים הנוגעים בדבר כי אם יוצב דרעי בראשות משרד הפנים, תדע האופוזיציה לנגח אותו בתקשורת ללא הפסקה.

הסיטואציה הזו הולידה את האפשרות שדרעי יוכתר כשר התחבורה, או כשר בתיק שהשפעתו לא רבה. בסביבתו של דרעי מתרבים הקולות שטוענים שהאפשרות הזו בהחלט סבירה. "גם תיק התחבורה הוא חברתי, בייחוד בדגש על קידום התחבורה הציבורית", סולל אחד ממקורביו את הדרך לתיק הנחשק פחות. "דרעי הוא איש עשייה, שיודע לקדם פרויקטים והוא יוכל לעשות לא מעט בגזרה הזו". במידה ודרעי יסכים למינוי, נראה שבש"ס יידעו למנף את הסיטואציה כדי להבטיח לעצמם שליטה בתיק הדתות הנחשק, מה שיהיה מכה קשה ונוספת לסיעת "הבית היהודי".  
 
בינתיים בש"ס ממשיכים לשמור את הקלפים קרוב לחזה. "אנחנו לא מתעסקים בתיקים. עדיין לא סיכמנו את הנושאים הכלכליים והחברתיים", נאמר בהודעה מטעם המפלגה, שבה צוין כי בשבוע הקרוב לא צפויה התקדמות בחלוקת תיקי השרים. 
ביניים: דילמת הסגירה
 
כמו אחיהם הספרדים, גם יהדות התורה נמצא בישורת הקריטית לקראת חתימה על הסכם קואליציוני, שישלח את ח"כ משה גפני ויעקב ליצמן לסיבוב שני בוועדת הכספים ובמשרד הבריאות. ההסכם - שצפוי להיחתם בשבוע הקרוב ויכלול את ביטול הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס - יובא לאישורם של מועצת גדולי התורה. בינתיים במפלגה צריכים לגבש הסכמות לגבי מספר נושאי דת ומדינה, בהם חוק הגיור, חוק ההונאה בכשרות וסוגיית השימוש בתחבורה הציבורית בשבת, שהפכה גם היא לנושא מדובר על סדר היום.
 
כרגע נראה כי כמו בעבר, החרדים יתנגדו באופן נחרץ לניסיון לשנות באופן רשמי את הכללים הנהוגים בסוגיה הרגישה, אבל יגלו פחות מוטיבציה להילחם בהתאמות כאלו או אחרות שיבוצעו בקווי השירות לאוכלוסייה החילונית, באזורי הביקוש לפעילות התחבורה הציבורית.
 
ההתלבטות החרדית כרגע באשר לחתימה על ההסכם, היא בחירה אסטרטגית-טקטית בין האפשרות לסגור ראשונים ולזכות בעוד כמה תופינים פוליטיים, לבין החשש מלינץ' ציבורי-תקשורתי שיציג אותם כסחטנים שממהרים להיצמד לעטיני השלטון. אם לא השיקול התדמיתי הזה, הרי שהחתימה הייתה כבר יכולה להתרחש, בהיעדר כל מחלוקת נוספת בין הצדדים.
 
"ברגע שראש הממשלה טבע את המטבע שאנחנו נחזור למה שהיה בסוף 2012, דהיינו ננסה לתקן את מה שהיה בשנתיים האחרונות בממשלה במסגרת הזאת, אנחנו רוצים להיכנס", הסביר השבוע ח"כ מאיר פורוש, סגן שר החינוך המיועד מטעם יהדות התורה בראיון שהעניק לאתר "בחדרי חרדים". בין חבריו למפלגה, גם ח"כ אורי מקלב צפוי להשתלב באחת הוועדות החברתיות של הכנסת, אולם לא ברור האם סידור דומה יימצא עבור ח"כ אליעזר מוזס, נציג חסידות ויזניץ.