ישראל שואפת לדחות את חתימת ההסכם בין המעצמות לאיראן, אבל לא רק משום שהוא מסוכן.



הדאגה המיידית היא שלמחרת אישורו יעלה הסכסוך הישראלי־פלסטיני לראש סדר היום של מועצת הביטחון והאיחוד האירופי, והקהילה הבינלאומית תתפנה לטפל במי שהיא רואה את האחראית לקיפאון בתהליך - ישראל.



זאת ההערכה הרווחת בשיחות שלא לייחוס בקרב דיפלומטים וגורמים מדיניים בניו יורק ובוושינגטון. ״בקרוב צפויה לישראל מתקפה מדינית בממדים שיפתיעו גם את רואי השחורות בירושלים״, אמר ל"מעריב־השבוע" דיפלומט מערבי בכיר, ״במועצת הביטחון, בבירות המעצמות המערביות ובמטה הראשי של האיחוד האירופי רק ממתינים לחתימה על ההסכם עם איראן ולאשרורו בקונגרס האמריקאי״.



ההערכה היא שההמתנה הכפויה תסתיים בספטמבר. אז, במקביל לפתיחת העצרת השנתית של האו״ם, יהיו מי שייתנו את האות לפתיחת המתקפה הדיפלומטית על ישראל.



משיחות עם גורמים מהימנים בניו יורק, המעורים היטב במצבי הרוח השוררים בבירות מערב אירופה לגבי הסכסוך הישראלי־פלסטיני, מתברר כי במטה הראשי של האיחוד האירופי כבר מוכנים מסמכים וניירות עבודה, המפרטים שורה של סנקציות שיוטלו על ישראל בתחומי הסחר, החקלאות, המדע והתרבות. זאת, אם לא תנקוט בהקדם יוזמה מדינית, שתביא לפריצת דרך משמעותית ולהתקדמות לקראת פתרון הסכסוך.



״בכירים בירושלים מודעים לקיומם של מסמכי הסנקציות במטה האיחוד האירופי, שחלקים מהם אף הגיעו לידיהם״, נאמר בשיחות עם "מעריב־השבוע". כאשר נשיא ארה״ב, ברק אובמה, חוזר ומבהיר באחרונה כי ארה״ב תתקשה להגן על ישראל בפורומים בינלאומיים, הוא מתכוון במיוחד ל״תיק הסנקציות״ נגד ישראל, המוכן במטה האיחוד האירופי.



האמריקאים נמצאים בדילמה לא פשוטה מבחינתם. הבית הלבן וצמרת משרד החוץ שוללים התערבות של מועצת הביטחון ופורומים בינלאומיים במאמצים הדיפלומטיים לקידום פתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני, תחום שהאמריקאים רואים כבלעדי שלהם.



הבית הלבן טרם החליט על תגובה להצעת ההחלטה הצרפתית המתגלגלת במועצת הביטחון, שישראל מתנגדת לה בתקיפות, ועדיין שוקל דפוסי תגובה לתוכנית הסנקציות של האיחוד האירופי.



הצרה היא, אומרים דיפלומטים מערביים בניו יורק, שמהממשלה החדשה שקמה בישראל אין שום ציפייה ליוזמה מדינית חדשה ונועזת. ״הרכב הממשלה הוא כזה ששום סיעה או שר לא יתקוממו נגד היעדר יוזמה מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו״, אמר ל"מעריב־ השבוע׳׳ גורם מדיני בכיר בניו יורק, ״החודשים הקרובים יהיו קשים לישראל. הפעם, ישראל תשלם מחיר כבד על המשך הקיפאון. הפעם גם לא בטוח שהדוד סם יצליח לחלץ את ישראל, ואולי הוא גם לא ירצה לעשות זאת״.