פיגוע הטרור בצפון סיני שגבה אתמול את חייהם של עשרות קצינים וחיילים מצרים, חמור ככל שיהיה, הוא בחזקת חוליה ברצף של תהליך, שמהותו ומשמעויותיו חורגים מגבולות סיני, מצרים והאזור. שני הארגונים הטוענים לאחריות לרצח ההמוני מזהים עצמם כשייכים ל״מדינה האסלאמית״ ונשבעו אמונים לח׳ליף שבראשה. נדמה כי למרות חומרת האירוע והזעזוע שיביעו גורמים בקהילה הבינלאומית, לא נחזה בשינוס המותניים המתבקש: המערב עדיין מתקשה להפנים את חומרת האתגר ומורכבותו, ונוטה לפרש את השפעותיו כמוגבלות לאזור ולסכסוכי הדמים שבו.



פיגוע הדמים התרחש ביום השנה השני להדחת האחים המוסלמים מהשלטון במצרים ובעיצומו של חודש הרמדאן, והוא משקף את המאמץ השיטתי של ארגוני רשת ״המדינה האסלאמית״ להמשיך את תנופת ההישגים הנמדדים, בין היתר בהרס הסדר הקיים. בשלב ראשון - לפורר את מדינות הלאום הערביות במרחב, למחוק את הגבולות הבינלאומיים, למגר את שלטון הכופרים ולהשמיד את כל מי שאינו הולך בדרכם. בשלב השני, ולאחר ביסוס הח׳ליפות האסלאמית, יבקשו הג׳יהאדיסטים להתפשט ולהשליט את מרותם, תרבותם ודתם על העולם כולו.



מצרים כמנהיגת העולם הערבי היא יעד ראוי מבחינת הארגונים הללו. פגיעה במצרים, ערעור ביטחון אזרחיה, התשת מנגנוני הביטחון שלה וצבאה ופגיעה במעמדה האזורי, בכלכלתה ובתדמיתה הם בחזקת יעד אסטרטגי, שמימושו יפיח רוח של ממש במפרשי הח׳ליפות והרעיון. מרחביו האינסופיים של חצי האי סיני, הריק השלטוני שבו, הגיאוגרפיה, הטופוגרפיה והשבטים הבדואים הממורמרים והמנוכרים כלפי השלטון המרכזי במצרים, הם כר נוח מאוד לפעולה. הצבא המצרי, כמו כל צבא אחר, מתקשה להשיג שליטה מוחלטת בשטח העצום הזה.

ברור שהפיגוע בשיח' זוויד אינו הפיגוע האחרון, כמו שברור שמצרים לא תוכל לבדה למשימה. גם הצלחות מצריות מרשימות בעתיד לבוא ואפילו דיכוי של ממש של ארגוני הג׳יהאד בסיני לא ידכאו את רוח ״המדינה האסלאמית״, המייצגת רעיון ושואבת לקרבה מתנדבים רבים מקרב פוטנציאל ההמונים המיואשים והמתוסכלים במרחב ובקהילות מוסלמיות באירופה ובמערב. ההתמודדות עם האתגר מחייבת התנתקות מוחלטת של המערב מהתקינות הפוליטית המהווה מכשול וחסם בפני פעולה נחוצה, וכן הכרה והפנמה של מהות האיום על הערכים המכוננים של התרבות המערבית והעולם החופשי. היא מחייבת בעיקר התגייסות משותפת למאמץ בינלאומי בהובלת השחקנים האזוריים, בדגש על מצרים וערב הסעודית, ובגיבוי בינלאומי נחוש.
הגיבוי הבינלאומי צריך לבוא לידי ביטוי ביכולת להקים את הקואליציה הרחבה ביותר האפשרית, ולפעול בנחישות וביד קשה נגד התופעה, הרעיון, הארגון, הפעילים והתומכים. המאבק צריך להתנהל בכל הממדים ובכל הזירות - צבאית, כלכלית, פוליטית, חברתית. זאת, תוך הפנמת התובנה כי באופן אולי פרדוקסאלי, יש להפעיל אלימות כדי לדכא אלימות מטורפת ואכזרית אחרת.
הכותב הוא מרצה בכיר במחלקה ללימודי המזה׳׳ת ומדעי המדינה באוניברסיטת אריאל וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי