מתקפת הטרור אתמול היא הגדולה ביותר שביצע מחוז סיני של דאעש מאז החל במאבקו בממשלה בקהיר, לפני כארבע שנים.

זו גם המהלומה הכואבת ביותר שספג צבא מצרים במלחמה בטרור של האסלאמיסטים הקיצונים. זו הייתה מתקפה מתוכננת היטב, שהשתתפו בה עשרות מאנשי דאעש בצפון סיני, והדי הירי והפיצוצים נשמעו היטב בישראל. מחשש שדעאש ינסו להרחיב את מתקפתם גם לכיוון ישראל - ובעבר היו בסיני כמה תקריות שהחלו בעימות עם צבא מצרים והסתיימו בחדירות לישראל - החליטו בצה״ל להגביר את הכוננות לאורך הגבול ולסגור את מעברי כרם שלום וניצנה.
אירועי אתמול הוכיחו כי למרות נחישות משטרו של הנשיא גנרל פתח א־סיסי להפעיל את צבא מצרים וכוחות הביטחון בעוצמה וללא מעצורים נגד ארגון הטרור, המשימה קשה וגובה מחיר כבד. אפשר להגיד את האמת כי לפי שעה מצרים אינה מצליחה במלחמה. וזה מעורר שאלות נוקבות בנוגע ליכולתו המבצעית של צבא מצרים, להיעדר מודיעין מספק ואולי חמור מכך - לאוזלת יד ורשלנות.
מחוז סיני של ״המדינה האסלאמית״ הוא גלגולו של ארגון קודם - ״אנסאר בית אל־מקדס״, שנטה בעבר להזדהות כשלוחה מקומית של אל־קאעידה ומעת לעת ביצע פעולות כקבלן משנה של חמאס נגד ישראל. לפני כמה חודשים נטש הארגון הזה את אל־קאעידה ונשבע אמונים לדאעש, תמורת הבטחה לקבלת סיוע כספי.

להערכת גורמי ביטחון ומודיעין בישראל, מחוז סיני של דאעש מונה כמה מאות פעילים מאומנים וחמושים, וכמות זהה של סייענים. רובם בדואים מקומיים, חלקם מבני שבט התארבין המרוכזים בצפון סיני, שאמנותם בשנים האחרונות הייתה הברחות סמים ונשק וסחר בבני אדם. אל משלח יד ש זה הם הוסיפו בשנתיים האחרונות גם כסות אידיאולוגית של דאעש. לצבא מצרים היו בחודשים האחרונים, מאז מתקפת הדמים בינואר 2015 שבה נהרגו 30 חיילים, לא מעט הישגים. הוא הצליח להשיג שקט יחסי בשאר החלקים של סיני - במרכז ובדרום - לאחר שהשיג בפיתויים, באיומים ובצעדי עונשין את נאמנותם של כמה ראשי שבטים באזורים אלה.
אך הבעיה נותרה בצפון סיני. מתברר כי למרות הסכמתה של ישראל שצבא מצרים יגדיל את כוחותיו מעבר למה שנקבע בהסכם השלום בין שתי המדינות, ועל אף התיאום הביטחוני עם ישראל (היו גם פרסומים זרים שטענו כי ישראל מסייעת למצרים במודיעין ואף בביצוע תקיפות מהאוויר באמצעות מל״טים) יש לנשיא א־סיסי קשיים בהפעלת הכוחות נגד הטרור.
עם זאת, אפשר להעריך כי למרות הפיגועים אתמול לא תיחלש הנחישות של הנשיא א־סיסי ואנשיו להמשיך במלחמת החורמה בטרור בסיני. כמו בהרבה מדינות בעולם וגם בישראל, מתברר כי למאבק במפלצת הטרור אין פתרון של זבנג וגמרנו.