הנחת העבודה היא שאברה מנגיסטו חי ומוחזק בידי חמאס, וכך היא צריכה להשאר. אבל בישראל חוששים שמשהו קרה למנגיסטו בזמן שנעצר בידי אנשי הארגון. ההתנהגות של חמאס, שמכחיש כי מנגיסטו בידיו, מעוררת חשש כבד לגורלו.

נציגו של נתניהו למשפחת מנגיסטו: "אם תאשימו את הממשלה, תשאו בתוצאות"
חמאס הוא לא ארגון שנוטה להתנער ממה שנתפס בעיניו כנכס – אזרח ישראלי יהודי חי. לכן, כשהחלו אנשי חמאס לטעון כי מנגיסטו שוחרר ונעלם, או שחצה את הגבול למצרים, התגבר החשד בישראל שהם פגעו בו בזמן המעצר, וכעת הם מבקשים להסתיר את המקרה.


  חשש כבד לבטחונו. אחיו של אברה, אילן. צילום: אלוני מור
לאחר שחצה מנגיסטו בפעם האחרונה לרצועת עזה החלו מגעים מול חמאס בערוץ מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מתוך תקווה שהארגון יחזיר אותו כאקט הומניטרי. ישראל גם הפעילה לחץ על הנהגת חמאס וסירבה להענות לבקשות הומניטריות של אנשי ההנהגה.

כשחצה גם האזרח הבדואי את גבול הרצועה – החל חמאס להעלות דרישות לשחרור אסירים בתמורה להחזרתם של השניים. בישראל מתעקשים שמאחר ומדובר בשני אנשים שאינם בריאים – לא תתקיים עסקה להחזרתם. ישראל גם סירבה לבקשת חמאס לכרוך את הדיון בשחרורם של שני הישראלים במו"מ להחזרת גופות חיילי צה"ל ממבצע צוק איתן, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל.
לכן, כרגע לא מתנהל כל מו"מ מול חמאס. ישראל מתמידה בדרישתה שהשניים ישוחררו כמעשה הומניטרי ולא במסגרת עסקה. הבדואי חי ומוחזק בידי חמאס, בישראל מקווים שגם מנגיסטו עדיין בחיים.