האם את/ה סבור/ה שממשלת ישראל הנוכחית עושה מאמץ כן להביא להסדר שלום עם הפלסטינים? השאלה הזאת, בנוסח הזה, נשאלה בשנתיים האחרונות כבר שלוש פעמים בסקרים שדגמו את יהודי אמריקה. בשנת 2013 שאלו אותה הסוקרים של מכון הסקרים "פיו", והשנה שאלו אותה "המכון למדיניות העם היהודי" (במסגרת מחקר של מייק הרצוג ושלי), ושאל אותה החוקר והסוקר סטיבן כהן בסקר שנערך לפני שבוע לעיתון היהודי "ג'ואיש ג'ורנל". 



האם ישראל עושה מאמץ כן להביא שלום? אפשר להשיב על השאלה הזאת בכמה דרכים. אפשר בכן, ואפשר בלא, ואפשר גם בלא אכפת – לכל מי שחושב שממילא אי אפשר להביא שלום, אז אין טעם לנסות, או למי שחושב שיש לו הצעות חלופיות, נכונות יותר, מאשר הסדר של שלום. 
 
האם חשוב לישראל מה חושבים היהודים של אמריקה על ניסיונותיה להביא להסדר של שלום? על השאלה הזאת אפשר להשיב רק בכן ובלא אכפת. יהודי אמריקה אינם חיים כאן, השלום של ישראל נוגע להם רק מרחוק, הסיכונים שצריך לקחת כדי להביא לשלום מסכנים בעיקר אותנו, את התוצאות, טובות או רעות, נרגיש בעיקר אנחנו. 
 

כך או כך, הנה מה שהיהודים של אמריקה חושבים. בכל שלושת הסקרים הם אומרים כמעט אותו הדבר, למרות שממשלות התחלפו, למרות שהאווירה משתנה, למרות שבינתיים היה עוד סיבוב לחימה בעזה. כמחציתם משיבים בשלילה – כלומר, לדעתם ממשלת ישראל לא עושה מאמץ "כן" להביא להסדר של שלום (אם רוצים לדייק, השיעור בסקרים הוא 48%, 47%, 48%). מעט יותר משליש מהם משיבים בחיוב – ישראל דווקא עושה מאמץ "כן". אפשר ללמוד מנתוני "פיו" שהצעירים מאמינים למאמץ של ישראל פחות מהמבוגרים. אפשר ללמוד מהמחקר של "המכון למדיניות העם היהודי" שככל שהיהודים מאמינים לישראל פחות בתחום הזה, כך הם מאמינים לה פחות גם בתחומים אחרים. למשל, האם היא משתמשת בכוח צבאי "רק כמוצא אחרון". במילים אחרות: כשישראל אינה מצליחה לשכנע את היהודים שהיא מתאמצת להביא לשלום, היא מאבדת נקודות באופן כללי. 
 
עכשיו נשאל: האם ישראל זקוקה לצבור נקודות בדעת הקהל היהודית באמריקה? גם כאן יכולה להיות יותר מתשובה אחת. כן, היא צריכה;  לא, היא לא צריכה; כן, היא צריכה, אבל אין לה סיכוי להשיג נקודות. לומר שהיא לא צריכה זו אמירה שקשה להגן עליה: ודאי שקשה להגן עליה בעצם הימים שבהם ארגונים ומנהיגים יהודים באמריקה מקבלים עידוד מראשי המדינה לסייע במאבק בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן. לטעמי, קשה להגן עליה גם בימים סוערים פחות. נשארו שתי תשובות. כן, היא צריכה. וכן, אבל אין לה סיכוי. 
 
באיזה אופן יש לישראל סיכוי לשנות את דעתם? באחת משתי דרכים. או שתשכנע את היהודים שהיא דווקא עושה כל שניתן כדי להביא לשלום בלי לסכן את עצמה באופן שאיננו סביר. או שתשכנע את היהודים שאין צורך לעשות מאמץ כדי להביא להסדר שלום. כלומר – או שתשכנע אותם שהם פשוט לא מבינים את ישראל, או שתשכנע אותם שהם פשוט לא מבינים את המצב. 
 
באיזה אופן אין לישראל סיכוי לשנות את דעתם? זה יקרה באם יתברר שהפער בין מה שישראל מוכנה ויכולה לעשות, לבין מה שהיהודים של אמריקה רוצים שתעשה, הוא פשוט פער שאיננו ניתן לגישור.  
 
הנה, לשאלה הזאת הסקרים לא נותנים תשובה - האם ההערכה השלילית של מאמצי ישראל נובעת מקשיי הבנה (של ישראל או של המצב), או שמא היא נובעת מפער ציפיות לאו בר גישור. זו שאלה שישראל צריכה לתת לה תשובה. האם את/ה סבור/ה שממשלת ישראל הנוכחית עושה מאמץ כן להביא להסדר שלום עם הפלסטינים? לפני שאנחנו כועסים על היהודים של אמריקה שלא תמיד יודעים מה הם שחים, שווה שנשאל גם את עצמנו את השאלה הזאת.

ואחר כך כדאי שנעשה אחד משני דברים: או שנגביר את המאמץ להביא לשלום. או, למצער, נגביר את המאמץ לשכנע את היהודים שיש לישראל סיבה טובה לא להגביר את המאמץ להביא לשלום. להתייאש מהם אפשר גם אחרי שננסה אחד משני אלה.