אין צורך להפריז באיום שנשקף לישראל מפריסת כוחות רוסיים בסוריה, וגם לא בחשיבות של הפגישה בין נתניהו לפוטין. כשזה מגיע לפוטין, גם ראש ממשלה ש"משיג כל מה שהוא רוצה" יודע להכיר במגבלותיו. נתניהו לא נוסע למוסקבה כדי לעצור את פריסת כוחות הצבא הרוסיים בסוריה – הוא נוסע כדי לתאם.

רוסיה מכינה תשתית לבסיס אווירי בסוריה, שבו יתפרסו יותר מ־1,000 אנשי צבא רוסים ואיתם מטוסי קרב מדגם מיג־29 וסוללות הגנה אווירית – SA־22. בבסיס יוצב גם כוח נחתים, מצוידים בטנקי T־90, שמטרתו להגן על הבסיס ולא לקחת חלק במלחמת האזרחים.

צבא אסד מפעיל סוללות SA־22 זה כמה שנים. זו מערכת נ"מ לטווח קצר ובינוני מתקדמת, אוטונומית, שעד לפני כמה שנים נחשבה אתגר משמעותי לחיל האוויר. אבל אם להסתמך על פרסומים זרים – היא לא מונעת ממנו לתקוף בסוריה אחת לכמה חודשים.


ההבדל הפעם הוא שהמערכת תופעל בידי חיילים רוסים וזה כבר דורש תיאום, לא רק מול ישראל, אלא מול כל כוחות הקואליציה נגד דאע"ש שפועלים בשמי סוריה. לשם כך נדרשות הבנות של מה יהיו כללי המגע של הסוללות הרוסיות, איך יזהו את המטוס שיופיע להם על המכ"ם וימנעו מהיתקלויות לא רצויות.

כך גם לגבי המטוסים. חיל האוויר הסורי מפעיל מטוסי מיג־29 כבר יותר משני עשורים. ישראל מכירה היטב את המטוס הזה, התאמנה מולו, אבל צריך לקבוע כללים כדי למנוע מפגשים בלתי רצויים בין טייסים רוסים לישראלים. במלחמת ההתשה נלחמו טייסים ישראלים ברוסים. הקרב הסתיים ב־0:5 לטובת ישראל, ואף צד לא רוצה לשחזר אותו. 

לישראל חשוב שרוסיה תימנע מלהציב באזור מערכות שעשויות להפריע לחופש הטיסה הישראלי, כמו ה־S־400 או ה־S־300. ישראל גם לא תרצה לראות את רוסיה פורסת מטוסים מתקדמים עם יכולות חמקניות בסוריה. באשר לחשש מזליגה של מערכות מתקדמות לחיזבאללה: נתניהו כבר ביקש את זה בעבר מפוטין, אבל זה לא הפריע לו למכור מערכות כאלה לסוריה, תוך ידיעה ברורה שחלקן מיועד לחיזבאללה.

רוסיה היא מדינה למטרת רווח. היא לא מתיימרת לנהל מדיניות מוסרית, ואין לה שום כוונה להתחשב באינטרס זר כשזה לא משרת אותה. ההתייצבות שלה לצד אסד דווקא מתאימה לאינטרס הישראלי – היא עשויה להביא ליציבות, שזה כרגע התרחיש הטוב מבחינתה של ישראל. אסד, מדמם ומוחלש, ימשיך לשלוט בדמשק ובנמלי הים, דאע"ש יישאר במזרח וחיזבאללה ימשיך להיות עסוק בסוריה.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10