לא רק הפושע המתועב שרצח את יצחק רבין אחראי למעשה הזוועה. אחראים לרצח כל אלה שצעקו “רבין רוצח!”, אחראים כל אלו שהלבישו על ראשו כאפיה של ערפאת, אחראים כל אלה שהציגו אותו כקלגס הגסטאפו. 



הימין הקיצוני הסית ללא רסן נגד ראש הממשלה, וכל עם ישראל קוטף כעת את פרי הלענה. הכדורים ששמו קץ לחייו של יצחק רבין, פגעו במדינת ישראל, בדמוקרטיה הישראלית, בתמצית נשמתו של העם. זה האירוע החמור ביותר מאז קום המדינה. ומה מזעזע שהאיש שהתנקש בחייו של ראש מדינת היהודים, הוא יהודי.
 
זהו רגע טראומטי, שכל מי שחי אותו יזכור אותו לכל ימי חייו. כל אחד מאיתנו יידע עד יום מותו, היכן הוא נמצא ברגע שנודע לו שירו ביצחק רבין. זוהי טראומה לאומית, זהו זעזוע המערער את היסודות שעליהם מושתתים חיינו. זהו גם חג למטורפים יהודים שבקצה הימני של הקשת הפוליטית, וזהו חג לאויביה המושבעים של המדינה. הפושע היהודי שלחץ על ההדק, עשה אמש את מלאכתו של הג'יהאד האיסלאמי, החוגג עתה את נקמת מותו של פתחי שקאקי. 
 

אבל דמוקרטיות - בניגוד למשטרים רודניים - נבחנות ביציבות המשטר שלהן בשעה הקשה ביותר. ארצות הברית לא התפרקה, כאשר הנשיא קנדי נרצח, ולא סטתה ממסלולה כאשר התנקשו בנשיא רייגן. גם מדינת ישראל תמשיך בדרכה, שבשנים האחרונות נטוותה בראש ובראשונה על ידי יצחק רבין. 
 
אמצעי הביטחון יוחמרו, השמירה על מנהיגי המדינה תהיה קפדנית יותר, ישימו קץ, כך צריך לקוות, לפעילותם של חוגים קיצוניים המצמיחים מתוכם מפלצות הצמאות לדם יהודי. לרוצח יערך משפט והוא ישלח לבית הכלא לכל ימי חייו. ודין יעשה גם עם כל מי שעמד מאחוריו. 
 
תהליך השלום, שנגדו כוון נשקו של המתנקש, יתחזק עתה, כתגובה על מעשה הזוועה. מי שחש עד כה, ולו שמץ של אהדה ללאומנים קיצוניים, ילמד את לקח האסון הזה ויפנה להם עורף. 
 
הלילה הזה יזכר לא רק כלילה שבו התנקשו בחייו של יצחק רבין, אלא גם כלילה שבו תהליך השלום קיבל אישור סופי, טראגי, טבול בדם. עם ישראל כולו, העם היהודי באשר הוא, וכל אדם נאור, רודף שלום, מרכין ראש לפני איש המלחמות, שהפך לעושה שלום.

אנו מביעים את תנחומינו למשפחת רבין. 

אנו המומים, אנו בוכים, אנו נתגבר.