התמונה המתבררת מפרשת הצוללות מעלה תהיות חמורות מאוד, סדרה של “צירופי מקרים” וניגודי עניינים המחייבים חקירת משטרה. להלן השתלשלות העניינים בסדר כרונולוגי: בחיל הים הוקמה בראשית העשור הקודם מינהלת לפרויקט שכונה “סער 5 דור ב’”. המטרה הייתה לתכנן את ספינת המלחמה הבאה של חיל הים, שתשמש גם לתפקידי משמר, פטרול ולחימה, ותהיה גדולה, כבדה ומתקדמת מהסטי”לים הנוכחיים.

במינהלת היו בין 20 ל־30 איש. בראשה עמד קצין בדרגת אלוף משנה, תחתיו לא מעט סגני אלופים, רבי סרנים וקצינים נוספים. הכוונה הייתה לרכוש את הספינות בחברה אמריקאית (נבדקו לוקהיד מרטין וריית’און, בין היתר). אנשי המינהלת טרחו על התכנון, ההצעות והאופציות השונות, טסו עשרות רבות של פעמים לארה”ב וגיבשו את הספינה העתידית של חיל הים. ההשקעה הכספית במינהלת הזו הייתה אדירה.
“לפתע”, מספר אחד הקצינים שהשתתפו בתהליך, “בסביבות 2009 או 2010 פשוט סגרו את המינהלת בהחלטה מפתיעה, בן לילה, ללא אזהרה מוקדמת וללא הסבר. כל ההשקעה ירדה לטמיון”. מאוחר יותר התברר כי מישהו איפשהו החליט לזנוח את האופציה האמריקאית. “הולכים לגרמנים”, אמרו גורמים מוסמכים. איזה גרמנים? “תיסנקרופ”, כמובן. המספנה בקיל שמוכרת לישראל גם את צוללות ה”דולפין”.

ההחלטה על סגירת מינהלת סער 5 דור ב’ באה זמן לא רב לאחר חילופי השלטון בישראל, כשבנימין נתניהו שב ללשכת ראש הממשלה בירושלים. צריך להוסיף כאן כי כשרוכשים ספינות מארה”ב הדבר נעשה בכספי הסיוע האמריקאי. כספים אלה שקופים, מוגדרים ו”צבועים”. האפשרות לשחק איתם בבונוסים, קופונים ורווחים סמויים למתווכים ועוזריהם נמוכה בהרבה מהאפשרות לעשות את זה כשמדובר ברכש ביטחוני ממדינות אחרות כמו גרמניה.

נתניהו. ההחלטה על סגירת מינהלת סער 5 הגיעה לאחר ששב ללשכה. צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90
במקרה הגרמני מדובר בכסף ישראלי נטו, שמגיע בשקלים, שמומרים ליורו, ברמת שקיפות נמוכה בהרבה. זהו השטח שבו מקננים הסוכנים, המתווכים ועורכי דינם. הרבה יותר נגיש וקל.
באותו זמן פחות או יותר קורה משהו מפתיע גם במספנה עצמה. אנשי “תיסנקרופ” מחליטים לפטר את המתווך הישראלי הוותיק, שהיה איש הקשר עם ישראל לאורך השנים שבהן נמכרו חמש צוללות. האיש, שייקה ברקת, בן 82 היום, לשעבר קצין בכיר בחיל האוויר, אחד האנשים המוערכים ביותר במערכת הביטחון לדורותיה. מעולם לא היו טענות נגד תפקודו מאף אחד מהצדדים, ועסקאות הצוללות בין ישראל לגרמניה בוצעו והושלמו לשביעות רצון כולם.
למה הוחלף לפתע שייקה ברקת? מי יזם את הרחקתו מהמערכת ומי יזם את הבאתו, משום מקום, של מיקי גנור? “היה הגיוני להביא במקום ברקת סוכן מנוסה עם רקורד וקבלות של עסקאות דומות”, אמר ל"מעריב" גורם הבקי בפרשה, “אבל הם הביאו את גנור, שהיה סוכן נדל”ן במזרח אירופה ולא עסק בתחום בשנים האחרונות. אף אחד לא הבין את זה”.
היום אפשר להתחיל להבין. גנור הביא איתו את עו”ד דוד שמרון. עד שבוע שעבר עבד שמרון עם גנור מתחת לרדאר. כפי שחשפנו כאן ביום חמישי שעבר, עו”ד שמרון עבד עם גנור גם על הצוללת השישית, שההחלטה על רכישתה התקבלה בניגוד לעמדת צה”ל ולעמדת חיל הים. בניגוד למה שחשבנו ופרסמנו עד כה, לא אהוד ברק יזם את הצוללת השישית, אלא בנימין נתניהו. העסקה הזו כבר הושלמה והצוללת הזו אמורה להגיע בעוד יותר משנה.
אבל כל זה לא הספיק. “מעריב” חשף עוד באוקטובר את ההחלטה לרכוש שלוש צוללות נוספות. שר הביטחון הקודם משה (בוגי) יעלון התנגד, אז הזיזו אותו. השר הנוכחי, שתמונתו עם הסוכן מיכאל גנור מעטרת את האתרים השונים, לא מתנגד. העסקה הזו עברה גם היא מתחת לרדאר, כמעט ללא דיון ציבורי ו”על הראש” של הצבא, שלא היה מעודכן לאורך רוב הדרך.

עו"ד שמרון. הגיע עם גנור. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
בין לבין הספיקה ישראל לרכוש ארבע ספינות משמר אצל הגרמנים בפרויקט שירש את פרויקט “סער 5 דור ב’” מתחילת הטור הזה. נוסף לכך הועלתה הצעה לרכישת שתי ספינות נגד צוללות (נצ”ל), שטרפדו צה”ל וחיל הים. כמו כן נעשה מאמץ בידי מיקי גנור ועו”ד שמרון להפריט את המספנות של חיל הים וגם את המערכת הלוגיסטית שנבנתה סביב הצוללות, לטובת אותה מספנה גרמנית.
אתמול פרסם יוסי יהושע ב”ידיעות אחרונות” את הטון המאיים שבו פנה עו”ד שמרון לאנשי ההסתדרות שהתנגדו להפרטה. רביב דרוקר חשף אתמול כי עו”ד שמרון, בניגוד להכחשתו משבוע שעבר (שפורסמה גם ב"מעריב"), כן היה במגעים מול גורמי ממשל ישראלים רשמיים אשר לצוללות/ספינות. הוא פנה בטרוניה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו”ד אחז בן־ארי, והתלונן כי המדינה העזה לצאת למכרז בינלאומי בכל הקשור לספינות המשמר. שמרון בתגובה: “זו לא הייתה טרוניה, אלא שאלה גרידא”.
ביום חמישי האחרון נחשף ב”מעריב” כי תא”ל במילואים אבריאל בר־יוסף קשור אף הוא לפרשת הצוללות ובחש בנושא במשך שנים. בר־יוסף, שנעצר בשבוע שעבר בחשד לקבלת שוחד הקשור בעסקה להנזלת גז טבעי, הוא חבר קרוב של הסוכן מיקי גנור. ל”מעריב” נודע כי בר־יוסף עצמו ביקר במספנת “תיסנקרופ” יותר מפעם אחת, גם בהיותו בכיר במועצה לביטחון לאומי.
עו”ד ז’ק חן, המייצג את בר־יוסף, הגיב אתמול בשמו: “בר־יוסף ביקר במספנה פעם אחת במסגרת תפקידו במל”ל, בביקור רשמי מתועד במהלך טקס ההשקה של אחת הצוללות בשנת 2011 או 2012. ביקורים אחרים במספנה התקיימו כששירת בחיל הים, במסגרת תפקידו”.
עיתון גרמני פרסם אתמול כי המתווך הישראלי מיקי גנור, שיוצג על ידי עו”ד שמרון, יגרוף עד 125 מיליון שקל על עסקת הצוללות. גנור עצמו הגיב אתמול בפעם הראשונה וגולל את גרסתו בנוגע להשתלשלות הנסיון להפריט את המספנות לטובת המספנה הגרמנית. לדבריו, מי שיזם את המהלך הוא חיל הים הישראלי, ולא הוא או עו”ד שמרון.
על פי מסמכים וצילומי יומן שהועברו ל”מעריב”, את מהלך ההפרטה יזם תא”ל יוסי אשכנזי, ראש מספן ים, לאחר שמונה לתפקיד בסוף 2015. לאחר שנפגש עמו העביר חיל הים טופס בקשה וקבלת מידע רשמי למספנה הגרמנית, בכוונה לפתוח במגעים להעביר את כל עבודת המספנה לידי הגרמנים ולסגור, או להקטין מאוד, את נפח העבודה במספנה הישראלית. הכל קרה ביוזמת הישראלים, אומר גנור למקורביו, ומציג מידע מפורט על סדרה ארוכה של פגישות בינו, עם בכירי “תיסנקרופ”, במתקנים של חיל הים עם בכירים בחיל.