דונלד טראמפ יוכתר מחר כנשיא ארצות הברית, אבל טקס ההכתרה לא הופך אותו ראוי לנשיאות של מעצמת העל. גם שני קודמיו, בטקס הכתרתם, לא הוערכו כהולמים את הכהונה הרמה ביותר בעולם החופשי. אבל הספקנות בנוגע להם, שנגעה בעיקר לכישוריהם להנהיג את העולם, הייתה מלווה בתקוות. גם קמפיין הבחירות שניהלו ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה לא היה חף מלכלוכים ומעידות, אבל בהיקף מקובל.



טראמפ, לעומת זאת, יושבע מחר כנשיא בעקבות ניצחון שהשיג במערכת הבחירות הפרועה והמזוהמת בהיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית. אפילו רפובליקנים בכירים לא רק מפקפקים בכישוריו לאכלס את הבית הלבן, אלא חוששים ממה שצפוי לזמן האאוטסיידר הבלתי צפוי. מקודמיו ציפו שילמדו, שישכילו וישתנו. אלא שנראה שטראמפ לא לומד, ואין לו שום עניין להשכיל ובוודאי שלא להשתנות. מבחינתו, הוא יודע הכל ויותר טוב מכולם.



נוסף על כך, טראמפ לא מביא לכהונה אידיאולוגיה, השכלה או ידע מסודרים. הוא מביא רק את עצמו. מבחינתו, הוא התשובה לכל בעיותיה של ארצות הברית והוא המענה למצוקות העולם. טקס ההכתרה, מפואר ככל שיהיה, לא ישכיח את העובדה שעל כס הנשיאות של המעצמה הגדולה ישב אדם שהתנהלותו בשנה האחרונה, הצהרותיו והתבטאויותיו, חשפו אותו כפשיסט, גזען, רומס נשים, שונא מיעוטים ואויבם של כל מי שבעיניו לא שייך לאמריקה הלבנה.



"הוא מסוכן לישראל מפני שהוא בלתי צפוי"



הבית הלבן של טראמפ יהיה שונה מכל מה שמוסד הנשיאות של ארצות הברית ייצג עד היום. טראמפ הוא ההפך של ארצות הברית מסבירת הפנים, שוחרת הטוב, הפלורליסטית, מקדמת השוויון. טראמפ מייצג מדינה שסועה, שיותר ממחצית אוכלוסיית בעלי זכות ההצבעה בה לא הצביעו בעדו. אוכלוסייה זו לא רק מתנגדת לו, אלא גם מביטה בו בתיעוב.



עבור הקהילה היהודית בארצות הברית, שרוב גורף שלה בשיעור של 71% תמך בבחירות בהילרי קלינטון, טראמפ כנשיא הוא התגשמותו של חלום בלהות. המחויבות האזרחית המקובלת לקבל מנהיג גם אם לא הצבעת עבורו תהיה הפעם קשה מנשוא לרוב הגדול בקרב יהודי ארצות הברית.



בשיחות פרטיות מנהיגים ובכירים יהודים אינם מתפעלים מהמחוות הידידותיות שמפזר טראמפ כלפי ישראל. "הוא מסוכן לישראל מהסיבה הפשוטה שהוא בלתי צפוי", אמר לי מנהיג בקהילה היהודית. שלא כמו ההצהרות האוהדות של טראמפ כלפי הבנייה בהתנחלויות, ההערכה בקרב בכירים יהודים היא שכאשר נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני יגיע לטיפולו של טראמפ, ישראל תופתע לרעה מעמדתו, ולפי הגדרה של בכירים אחדים אף "תקבל הלם" מהדרישות שהבית הלבן יציג לראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריהם, ישראל גם עשויה להיות מופתעת לא פחות מהסגנון שבו דרישות אלה יוצגו.



הבית הלבן של טראמפ יהיה לא ידידותי, לא ג'נטלמני, בועט, חסר סבלנות ופרנואידי. טראמפ לא יהיה מנהיג העולם החופשי. מעמד כזה לא מקבלים בטקס הכתרה. צריך לעמול קשה כדי להיות ראוי לתואר כזה, וטראמפ לא נראה כמי שבנוי לעמל מסוג זה או רוצה בו.