אני מניח שהאיש הזה יתאשפז אצלנו בשער מנשה להסתכלות. לצערנו, מחלות הנפש חוצות את כל שכבות האוכלוסייה, את כל הגילאים, את כל המעמדות. זה כמו שאדם יכול להתלונן 15 שנה על כאב ראש ומגלים גידול באיחור בגלל אבחון לקוי.



אין אצלנו מספיק מערכות לזיהוי מראש, למעט מערכות הרווחה והמשטרה המחוברות לשטח ויכולות לזהות אירועים והתנהגויות חריגות. חשוב לתת להם את האפשרות והעידוד לדווח לפסיכיאטר המחוזי אם יש חשש שמדובר במישהו שסובל מהפרעה נפשית כלשהי לבקשת בדיקה ואפשר גם להפנות בתחילה לרופא המשפחה, שיקדיש לאותו אדם יותר זמן ויפנה אותו לגורמים הנכונים בזמן.



במקרה כזה מדובר בדרך כלל בתהליך. זה לא אדם שמשתכר או לוקח חומר כלשהו ופועל כך. מדובר בתהליך שמביא אדם להתנהגות כל כך חריגה. אי אפשר לתת אבחנה בלי לראות את האדם, אבל בטוח שיש פה תהליך. אדם לא יהודי עולה לארץ ופתאום משנה את דתו ואז מחליט שהוא ישו או כל החלטה תמוהה אחרת - זה תהליך. אני לא יודע מיהי אשתו ובאיזה נסיבות הם התחתנו.



יש אנשים שמבצעים פשעים, שאינם חולי נפש, כמו הרוצח ממגדל שרצח את אשתו, את שני ילדיו וילד נוסף. הוא עבר אבחון אצלנו פעמיים והוא אחראי למעשיו ואיננו חולה נפש. הסיבות לאלימות קיצונית איננה בהכרח נפשיות. זה יכול להיות אידיאולוגי או סיבות נוספות. במקרה הנוכחי נראה שיש בסיס לבעיה נפשית, אבל חובה לבדוק לעומק את כל התהליך ולא למהר להדביק את התווית "חולה נפש" כי התווית הזו מונעת מחולי נפש שסובלים ממחלה מלהגיע לטיפול.



אני מדגיש שרוב חולי הנפש הם הקורבן ולא התוקפן. כשאדם מגיע לאלימות קיצונית אומרים בדרך כלל "משוגע". זה עושה עוול לחולי הנפש. אלימות יש בכל האוכלוסייה. זה לא ייחודי למי שסובל ממחלת נפש.



הכותב הוא מנהל בית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה