מלחמת האזרחים בסוריה שפרצה לפני כשש שנים החלה במרד אזרחי נגד הממשל הדיקטטורי של המיעוט העלאווי בראשות אסד. תגובתו האגרסיבית של הצבא הסורי, שהפעיל מתחילת הדרך מתקפות אוויריות, טילי קרקע-קרקע ושימוש בגז נגד אזרחים, לא שבר את המרד והממשל ניגף בפני המורדים. איראן נכנסה לתוך המרחב והפעילה את חיזבאללה, כאשר יותר ויותר כוחות של טרור, דוגמת אל-קעאידה ואחרים, נכנסים לתוך מרחב הלחימה ונעזרים בכוחות חיצוניים - סעודיה, קטאר טורקיה ונוספים.



האמריקאים, בשלב ראשון, דרשו את הפלתו של אסד והובילו להישג מרשים של הוצאת נשק הגז מסוריה. השינוי האסטרטגי המשמעותי ביותר החל לפני כשנתיים, עם כניסתם של הרוסים ללחימה ומעורבותם שהביאה לתחילת ייצובו מחדש של הממשל הסורי, כאשר מתקיים שיתוף פעולה בין רוסיה, הממשל הסורי, איראן וחיזבאללה. תוצאות המלחמה הזו הן כחצי מיליון הרוגים וכעשרה מיליון פליטים, והסף עוד רחוק.



המלחמה הנוראה שמתרחשת מזרחה לגבולנו הצפוני שוברת שיאי אכזריות נגד אזרחים, בניגוד לכללי המלחמה שהעולם המודרני יכול לקבל ולחיות איתם. המתקפה בגז על ידי כוחות המשטר, ייתכן שאף בידיעת הרוסים, עומדת בניגוד מוחלט להסכם שנחתם לפני כשנתיים בין ארה"ב והמעצמות לממשל הסורי, להוצאת הנשק הלא קונבנציונלי מסוריה.



אם העולם המערבי רוצה להמשיך לשמר כללי מלחמה בסיסיים שנקבעו בעבר, צריך לפעול באופן נחרץ וברור על מנת להרתיע כוחות לוחמים משימוש באמצעים בלתי חוקיים.



המערב מפתח שיטות לחימה חדשות במטרה להנמיך ככל האפשר את יכולותיו של הטרור. באותה מידה של נחישות חייבים להתייצב כנגד מדינות וממשלים שמפעילים סוגי נשק ותחמושת כימיים שבשל תוצאות השימוש בהם נקבעו כאסורים.



מדינת ישראל, שנמצאת בחזית הלחימה בכאוס המזרח תיכוני, חייבת להיות ממובילי המאבק, הן בטרור והן בשימוש בחימושי גז לא לגיטימיים למיניהם. עלינו להוקיע בחריפות רבה את השימוש בגז בסוריה ולדרוש תגובה חריפה ואפקטיבית מצד הרוסים, השותפים למלחמה, האמריקאים והמעצמות - החתומים על הסכם עם סורים, וממועצת הביטחון, שתרתיע את הכוחות הלוחמים האחרים משימוש בנשק מסוג זה. מעורבות שכזו מצד ישראל היא נכונה ואינה עומדת בסתירה למדיניות אי ההתערבות במדמנה הסורית.



הכותב הוא חבר כנסת מהמחנה הציוני וחבר ועדת החוץ והביטחון