המקרה בו נולד תינוק ללא כף יד למרות שבוצעו שתי בדיקות מקדימות במהלך ההיריון אשר הראו כי העובר בריא הוא מאוד מצער אך עלול להתרחש במצבים נדירים. מקרים כאלה מתרחשים, מי שאומר שמעולם לא היה אצלו מקרה של טעויות בסקירה לא עשה סקירות מערכות. הדברים האלה קרו לטובי המומחים כולל בסקירות פרטיות. פה ממה שהבנתי מדובר בסקירות של קופת חולים שהיא פחות מפורטת אבל בכל הבדיקות הללו גם המפורטות ביותר יש טעויות. בסיפור הנוכחי אני לא מעורה, לא מטעם הזוג שרוצה לתבוע ולא מטעם ההגנה. אני נותן הרבה חוות דעת מטעם ההגנה על רופאים שביצעו בדיקות כאלה. אישה שבאה לסקירת מערכות חותמת על טופס שמציין שהיא מודעת לכך שלא כל המומים עשויים להתגלות בסקירת מערכות. יש בעיות התפתחותיות שניתן לפספס אותם. אחד שאומר שלא פספס מעולם מום בעובר לא עשה מימיו סקירת מערכות. כל אחד מאתנו פספס, כולל אותי והרופאים הכי גדולים במדינת ישראל. אני יודע את זה גם ממקרים שאני מכיר מקרוב וגם ממקרים לגביהם נתתי חוות דעת מומחה.



לפספס מום יכול לקרות מכל מיני סיבות. למשל, אישה עם דופן בטן עבה והראות לא טובה, תינוק ששוכב מרבית הבדיקה על בטנו, אתה חושב שראית שתי ידיים ולמעשה ראית רק יד אחת. יש מגוון סיבות לפספוס מומים. קיימת גם תופעה שמיתר שקיים ברחם שעלול לקטוע אברים במהלך ההיריון. זה לא שכיח מאוד, אבל מכירים את זה וזה קיים בספרות. יש תיאור מפורסם מאוד של פרופסור שמחה יגל מהדסה של אישה חרדית שמצאו "Amniotic band"- מיתר רחמי שכרוך סביב רגל העובר. הציעו לה להפסיק את ההיריון והיא סירבה. וראו במהלך ההיריון איך הרגל הזו הולכת והופכת לנמקית יותר ויותר, עד שהיא נכרתה מתחת למיתר הזה. מיתר רחמי יכול לפגוע באברים יותר חיוניים: בראש, פנים ובית חזה. התופעות האלה יכולות לקרות. זה מצער.



אישה באה פעמיים לסקירת מערכות, בוטחת ברופא שמבצע אותה ומצפה ממנו שיימצא את הכל. אנחנו משתדלים ואנחנו בעצמנו לא אוהבים לפספס דברים או אירועים מצערים כמו מיתר שיוצר מום. נשים שמגיעות לסקירת מערכות צריכות לדעת מראש שאנחנו לא אומניפוטנטיים ולא יכולים להבטיח להם שאנחנו מסוגלים לגלות הכול. אנחנו לא כאלה. אנחנו יכולים לעשות רק את המיטב שלנו.



מעבר לכך, כל מקרה כזה של לפספס מום, הוא לא בהכרח פספוס בבדיקה, ועלול להיות קטיעה ממיתר הריון (Amnioitic Band), או שילוב של תופעות כפי שהסברתי. יש תחום שלם של מומים התפתחותיים שעלולים להתרחש כאשר קטיעה כזו יכולה להיגרם ממיתר הריון גם אחרי סקירת המערכות השנייה שהייתה תקינה. הסקירה המוקדמת היא בין השבועות ה-14-16. הסקירה השנייה המאוחרת היא בשבוע 22-24. היום, יותר ויותר נשים פונות ל"סקירה שלישית" בין שבוע ה-30 ל-32, שמטרתה לגלות מומים התפתחותיים שהתרחשו במהלך ההיריון, גם אחרי סקירת המערכות השנייה. הממסד הרפואי עדיין לא אישר את "הסקירה השלישית" אבל לאור הביקוש, ייתכן שגם זה יאושר. חשוב להבהיר לנשים שאנחנו לא יכולים לגלות הכל ושיש מומים שמתפתחים לאחר הסקירות. 



הביאה לדפוס: אורית א. בראון