הצרפתים הצביעו בעד אירופה. ניצחונו הסוחף של עמנואל מקרון ממחיש שמרבית אזרחי צרפת רוצים להשתלב באירופה ומתנגדים לקמפיין של מארין לה פן להתנתק מאירופה. לא הופתעתי משיעור התמיכה הגבוה במקרון. אמרתי כבר הרבה זמן שאם לה פן תקבל יותר מ־35% בבחירות, זו תהיה הפתעה. אבל אסור לזלזל בהישג שלה. היא הכפילה את התמיכה במפלגתה, לעומת מה שהשיג אביה, ז'אן מארי לה פן, שקיבל בזמנו בבחירות מול ז'אק שיראק רק 18% מהקולות.



התחזקות הימין הקיצוני בצרפת מדאיגה, אבל זה עדיין תחת שליטה. רוב הצרפתים אינם מוכנים ללכת לקצוות – לא לשמאל הקיצוני ולא לימין הקיצוני, וניצחונו של מקרון ממחיש את זה. הצרפתים מאסו במפלגות המסורתיות – הסוציאליסטית והרפובליקנית, והעבירו מסר כפול: הם רוצים שינוי משמעותי, אבל יש להם גבולות והם לא מוכנים לקיצוניות. תוצאות הבחירות המחישו שוב שהצרפתים פרגמטיים ורוצים להתמקד קודם כל בבעיות כלכליות וחברתיות וכמובן להגביר את ביטחונם האישי, ושהפתרון הוא לא בקצוות הפוליטיים.



רק בישראל חושבים שלפיגועי טרור של האסלאם הקיצוני באירופה יש משמעות מרחיקת לכת. הצרפתים שמים את זה בפרופורציה. הם רוצים לחזק את הביטחון, אבל לא להיכנס לפרנויה ולא להתלהם ולקרוא "מוות לערבים". רואים שלפיגועים הייתה השפעה שולית בלבד על תוצאות הבחירות.



בניגוד למה שקרה בבריטניה ובארה"ב, הפרסומים על הניסיון של הרוסים לבחוש בבחירות בצרפת ולפגוע במקרון דווקא חיזקו אותו כי הציבור הבין שחייבים לפעול למען עצמאותה של צרפת ונגד אינטרסים זרים.



מארין לה פן מצביעה בבחירות, אתמול. צילום: רויטרס
מארין לה פן מצביעה בבחירות, אתמול. צילום: רויטרס




רוב מוחץ של היהודים והמוסלמים הצביעו למקרון



מקרון מגיע לנשיאות בלי אף תומך מוצהר בפרלמנט. הבחירות לפרלמנט יתקיימו בעוד כחודש, אבל ספק אם יש לו את הכוח הארגוני שייתן לו רוב, וזה לא פשוט כי הבחירות הן אזוריות. אמנם הצרפתים הביעו אי־אמון במפלגות המסורתיות, אבל נראה לי שהסוציאליסטים, הרפובליקנים והמרכז יהיו שותפות בממשלת אחדות שיקים מקרון.



סביר שהממשלה שהוא יקים תהיה מורכבת משתי המפלגות וצפוי כאן שילוב מעניין. מקרון, שבסיבוב הראשון קיבל 24%, גרף בסיבוב השני 65%, והגידול החד בתמיכה בו הגיע בעיקרו מתומכי המפלגות האלה.



נתון מעניין נוסף הוא ש־90% מיהודי צרפת תמכו במקרון וגם רוב המוסלמים הצביעו עבורו. מקרון יגביל, ככל הנראה, את חופש ההתארגנות במסגדים ויגביר את הפיקוח על האימאמים. הוא גם צפוי לפעול להגברת הפעילות הביטחונית לסיכול פיגועי טרור, ואין לשכוח שלצרפת יש אחד משירותי המודיעין הטובים ביותר וגם כלים להתמודד מול ניסיונות לבצע פיגועים.



ובקשר לישראל: מקרון אינו פרו־ישראלי וגם אינו אנטי־ישראלי. צרפת תרצה, כפי שרצתה בעבר, להחזיר לעצמה מעמד מסוים במזרח התיכון, אבל המזרח התיכון לא יעמוד בראש סדר העדיפויות של מקרון. קרוב לוודאי שהוא יתמקד בשלושה נושאים עיקריים: כלכלה, חברה ומאבק בטרור.



הכותב כיהן בעבר כשגריר ישראל בצרפת