לג'יפים כמו ההאמר, בשל מרכז הכובד הגבוה שלהם לצורך עבירות בתנאי שטח, יש נטייה להתהפך הרבה יותר מרכב רגיל. כדי למנוע התהפכות, הנהג חייב להיות מיומן מאוד - ורצוי שהרכב יהיה עמוס. בעבר, צה"ל ידע אבידות רבות ומיותרות בשל תאונות ג'יפים. בשנות ה־80, למשל, היו די הרבה תאונות עם הג'יפים, אשר כונו אז רכבים חומים תוצרת נצרת (נ"נ מדגם אביר וכדומה). בעקבות כך נאסר על שימוש מנהלי באבירים ומספר האבידות ירד משמעותית. בשנות השיא, מספר ההרוגים מתאונות ג'יפים היה כ־30 בשנה.



ג'יפ ההאמר נבדק ב־2003 וקיבל דירוג גבוה בהתנגשות, 5 כוכבים, אבל בהתהפכות הוא קיבל 3 כוכבים, שזה ציון נמוך, ומוכיח את הסכנה. ברכבי ה־SUV, שעכשיו הם מאוד באופנה, והם בין ג'יפ לרכב רגיל, רואים ציונים יותר טובים. הלנד קרוזר והלנד רובר, לדוגמה, יש להם עבירות גבוהה והם פחות מועדים להתהפכות.



עניין של מיומנות



אנו סבורים שעל ההאמר להיות במינימום שימוש, בוודאי אם הוא לא מבצעי. אם התאונה אתמול הייתה במסגרת תרגיל צבאי, אז בעיקר צריך לשפר את המיומנות של הנהגים ברכבים האלה. צריך לזכור שגם טנקים מתהפכים לעתים, ואי אפשר לומר שהם לא יציבים. זה עניין של מיומנות. אם התאונה אירעה במסגרת נסיעה מנהלתית, זה לא צריך לקרות.



בכל מקרה, הגורם האנושי יכול להשפיע מאוד על מניעת התהפכות. נדרשת מיומנות להכיר את המגבלות של הכלי ולא להיכנס למצבים שיכולים להביא להתהפכות. הנהגים האלה צריכים לעבור השתלמויות ולהכיר היטב את המגבלות.



הכותב הוא חוקר במכון לחקר התחבורה בטכניון,

הביא לדפוס: יובל פייס