"חמש הדקות הארוכות”, ספרו של עובדיה ירושלמי (בהוצאת אחיאסף) שיצא לאחרונה, מתעד את השתלשלותם של האירועים האכזריים שחוו יהודי מצרים עם פרוץ מלחמת ששת הימים ונמשכו שלוש שנים, עד יוני 0791. הספר החזיר אותי 50 שנים אחורה, לתקופה שבה ריכזתי באגף המזרח התיכון במשרד החוץ את נושא יהודי ערב. בראש האגף עמד אז הסמנכ”ל שלמה הלל, לימים שר המשטרה ויו”ר הכנסת. היו אלה ימים של פעילות דיפלומטית קדחתנית כדי להציל את היהודים שנותרו במדינות ערב והפכו לשעיר לעזאזל בידי השלטונות וההמונים, כנקמה על תבוסת צבאות ערב.



הספר המתבסס על מסמכי ארכיונים - גנזך המדינה במיוחד - ועל עדויות אישיות, מתאר בפרוטרוט את מצבם הקשה של היהודים, המעצרים הרבים, ההשפלות המבישות והחרמת הרכוש. המחבר, שבעצמו היה עצור, חש צורך פנימי ליידע את הציבור, במיוחד את הדור הצעיר, בהיסטוריה האכזרית שחוו האבות והאמהות עד שהגיעו עד הלום. מטרה נוספת לספר: הפרכת הטענות, בעיקר של חוקרים מצרים, שגרסו שלא היו פגיעות ביהודי מצרים במהלך המלחמות בישראל ב־8491, 6591 ו־7691. התיעוד הרב הכלול בספר מפריך את הטענות חסרות השחר.



המחבר מתחקה אחר פעילות משרד החוץ בירושלים, שכללה פניות למדינות שלהן קשרים עם מדינות ערב, לארגונים בינלאומיים ולארגונים יהודיים עולמיים. שלמה הלל גם יזם הקמת ועד בינלאומי בראשות נשיא הסנאט הצרפתי דאז אלן פוהר להצלת יהודי ערב. המחבר משבח את פעילות הוועד, וכמו כן את פעילותו של שגריר ספרד בקהיר אנחל סגאס, שהעניק ביוזמתו ביד נדיבה דרכונים ליהודים חסרי הנתינות, אף שלספרד לא היו אז יחסים עם ישראל. זוהי יוזמה הומנית ראויה למלוא ההערכה וההוקרה. ראויות להערכה גם ארצות הברית ואיטליה שהעניקו אשרות ליהודים, וצרפת שפעלה לשחרור העצורים בעלי הנתינות המצרית וגם לקבלם אליה.



בספר ישנו פירוט של הקבוצות שהיו במצוקה במצרים: היהודים חסרי הנתינות, בעלי הנתינות הזרה, העצורים היהודים בבתי הכלא, עצורי פרשת עסק הביש מ־4591 וכמובן השבויים הישראלים שנפלו בידי המצרים במהלך המלחמה. מנגד, בידי ישראל היו השבויים המצרים והאזרחים המצרים שנעצרו תוך כדי הלחימה. היו אז חילוקי דעות בממשלת ישראל לגבי הפעולה היעילה שתביא לפתרון המצוקה, במיוחד בין שר הביטחון דאז משה דיין לבין ראש המוסד דאז מאיר עמית לגבי שחרור אסירי עסק הביש תמורת השבויים המצרים.



סוגיית יהודי ערב היא כבדה וקשה, ועד לאחרונה לא זכתה לתשומת ראויה ציבורית ותקשורתית. לא רבים שמעו על הקהילות היהודיות שחיו במשך אלפי שנים במזרח התיכון וצפון אפריקה, על הסבל הפיזי שחוו תחת השלטון הערבי, על החרמת רכושם ועל הגעת רובם לישראל כפליטים. הספר שלפנינו מאיר כהלכה אספקט חשוב בתולדות יהדות מצרים שחשוב שיהיה נחלת הכלל. 



הכותב הוא שגריר וסמנכ"ל משרד החוץ לשעבר