עמיר פרץ ואבי גבאי הם לא רק אבן דרך חדשה בדרכה הארוכה של שושלת מפא"י ההיסטורית. השניים הפכו לאבן דרך חשובה בתולדות הפוליטיקה הישראלית.



מפא"י ההיסטורית, מפלגת השלטון המיתולוגית, שהנהגתה יצקה את יסודותיה של המדינה, קלטה עם מאות אלפי העולים בשנות ה־50 וה־60 גם את הוריהם של פרץ וגבאי. פרץ וגבאי הצליחו סוף־סוף להוכיח שהיום יש כאן דור חדש, שידע ומכיר את יוסף, אבל רוצה למחוק את העבר ולהפוך את מפא"י האשכנזית, המתנשאת, של מצביעי רמת אביב, כפר שמריהו והכרמל הצרפתי, שכל ניסיונותיה לאורך השנים לבקש סליחה, לרצות, להתקרב ולחבק את עדות המזרח - כשלו. גם בנימין בן אליעזר ז"ל, משה שחל, שמעון שטרית, ישראל קיסר המנוח ושלמה בן עמי, שקישטו את צמרת המערך וממשלותיה בשנות ה־90, לא הצליחו לשנות את המציאות שיצר לאורך שנים מנחם בגין ז"ל, כשהפך את הליכוד של שנות ה־50 וה־60 למפלגה של הפריפריה, של עיירות הפיתוח, של רוב עדות המזרח. זו הייתה אחת ההצלחות הפוליטיות הגדולות ביותר של בגין, שהצליח לטעת את התחושה הזו ברוב הגדול של עדות המזרח.



ימשכו קולות מהליכוד? אבי גבאי ועמיר פרץ, צילום: אבשלום ששוני
ימשכו קולות מהליכוד? אבי גבאי ועמיר פרץ, צילום: אבשלום ששוני



תמונה פוליטית חדשה ומעניינת







מי ששמע את נאומי הכיכרות המלהיבים שלו, זוכר איך עם ההדר הפולני ידע בגין לדבר בגובה העיניים, לגעת בנימים הדקים ביותר של ההמונים בכיכרות ולכוון את דבריו לבני עדות המזרח. בגין הפך את הליכוד למעוז של עדות המזרח בפוליטיקה הישראלית, אף שמעולם לא נבחר בה יו"ר מעדות המזרח.


המהפך המזרחי בעבודה, של פרץ את גבאי, צריך להדאיג את נתניהו. הדור הזה של מצביעי ליכוד מושבעים ללא סייג בפריפריה הולך ונעלם. זה כבר ניכר בשטח. הנה חולפים הימים שבשדרות, באופקים, בנתיבות, בבאר שבע, בקריית שמונה ועוד יגידו לך "מי שלא יהיה, מה שלא יהיה, אנחנו תמיד נצביע ליכוד".



העובדה שבראש המפלגה שהייתה לסמל הממסד האשכנזי שהותיר צלקות של קיפוח וניכור נבחרו שני בני עדות המזרח יוצרת תמונה פוליטית חדשה ומעניינת, ולפי כל הסימנים תיצור לקראת מערכת הבחירות הבאה תנועה של בוחרים מהליכוד לעבודה.



בעבודה כבר בחרו בעבר יו"ר מזרחי, עמיר פרץ ובן אליעזר, אבל הפעם המהפך הוא שונה. זו בחירה של רוב מוחלט בקרב מצביעי העבודה שמזוהה כאשכנזי. העובדה שהם הפקידו את גורל המפלגה בידיים של בני עדות המזרח מספקת הרבה נקודות זכות לעבודה במאבקה מול הליכוד. פרץ וגבאי הם היחידים במפלגה שיכולים להביא את העבודה לפריפריה ולהרחיב את השורות על חשבון הליכוד. איך אמר לי בזמנו פוליטיקאי ידוע ושבע קרבות: "בסופו של יום, כשהולכים לקלפי מצביעים לפי הצבע".



עם כל הצער והכאב, זו עדיין המציאות כאן. בליכוד צריכים להיות מודאגים כי משהו השתנה השבוע במערכת הפוליטית.