הפיגוע שאירע הבוקר (שישי) בהר הבית, בו נרצחו שני שוטרים, ושוטר וחובש נפצעו באורח קל מירי שפתחו שלושה מחבלים, תושבי אום אל פחם, לעברם מעלה שאלות רבות בנוגע למשמעויות של הפיגוע. מהמקום הרגיש והאסטרטגי, ששפיכות דמים בו יכולה להצית את המזרח התיכון, למעורבות של ערבים ישראלים והתנועה האסלאמית בפיגוע, וכלה בשאלה איך הוכנס הנשק למקום הסטרילי והמאובטח?



מעורבות של ערבים ישראלים בפיגוע – המפגעים הנם ערבים ישראלים מאום אל פחם. על כוחות הביטחון יהיה לבדוק האם מדובר ביוזמה מקומית של השלושה או בהתארגנות שמא מסוג אחר והאם היו להם סייענים. איננו יודעים אם מדובר בפעילים אסלאמיסטים, אבל ידועה מעורבותה של התנועה האסלאמית בהר הבית, מעורבות שהביאה להוצאת הפלג הצפוני של התנועה מחוץ לחוק.

מעורבות חריגה של ערבים ישראלים. המחבלים מהר הבית
מעורבות חריגה של ערבים ישראלים. המחבלים מהר הבית

החדרת נשק להר הבית – השב"כ ומשטרת ישראל יצטרכו לחקור ולגלות כיצד הוחדר הנשק ששימש את המחבלים. האם הוא הוסלק בהר הבית או שהוחדר על ידם להר מבעד לשערי הכניסה למרות הבדיקות הנעשות במקום גם באמצעות מגנומטרים. חייבים לגלות ומהר האם והיכן היתה פרצת האבטחה. כמו כן גורמי הביטחון יצטרכו לבדוק האם המחבלים זכו לשיתוף פעולה מצד גורמי ווקף.



מודיעין – מודיעין לא יכול להיות אף פעם הרמטי, גם אם מונעים 99% מהפיגועים ישנו האחוז האחד שלא מצליחים למנוע. יש לבדוק כיצד חמקו שלושת המפגעים מתחת לרדאר המודיעיני, ובהקשר זה יש לבדוק גם את ההערכות המבצעית בהר הבית.



נשק – צריך לבדוק מהיכן השיגו המחבלים את הנשק והאם מדובר בקארל גוסטב תקני או מאולתר.



סגירת הר הבית לתפילה – ההחלטה היום לסגור את הר הבית תוך כדי האירוע היתה מוצדקת אבל מדובר בהחלטה נפיצה שעלולה לעורר גל תגובות בארץ ובעולם.



הביא לדפוס – אריק בנדר