הדוגמנית והמגישה שלומית מלכה נפצעה קשה הבוקר (ראשון) כשהחליקה עם הקורקינט החשמלי שלה בשדרות רוטשילד בתל אביב. שביל האופניים בשדרה היה רטוב מממטרות הלילה וניקיונות הבוקר של הרחוב, מה שככל הנראה הביא להחלקה. בעקבות התאונה, התגלה כי רוכבים רבים מתלוננים מזה זמן רב על סכנת ההחלקה במקטע דרך זה. 



רוכבי אופניים רבים, הרוכבים מדי יום באזור בו החליקה מלכה, טוענים כי מדי יום עשרות רוכבים מחליקים במקטע הנוכחי, ורק בנס עוד לא אירע במקום אסון עד היום. רבים מהם מאשימים את עיריית תל אביב בעניין ואף שעה קלה אחרי החלקתה של הדוגמנית, פונתה צעירה נוספת לבית החולים איכילוב לאחר שהחליקה.



"העירייה משקה באזור ללא אבחנה, ויחד עם הפירות הרקובים של עצי הפיקוס, המקום הופך למשטח החלקה", כך אמר אבי. "מדי יום אנחנו רואים פה החלקות ובשל התנועה הענפה באזור בבוקר, התאונות מסוכנות עוד יותר, כי רוכבים מחליקים ופוגעים ברוכבים אחרים שמגיעים למקום". בשל האירועים, התראיין למעריב עורך דין המתמחה בדיני רשלנות ונזיקין, זאת על מנת לבחון את ההיבטים המשפטיים ואת אחריות העירייה לסיכון.




זירת התאונה, שביל האופניים בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני
זירת התאונה, שביל האופניים בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני



האם יש ביטוח חובה לקורקינט חשמלי?
בהתאם לחוק, קורקינט חשמלי - בדומה לאופניים חשמליים - איננו רכב מנועי שיש לו ביטוח חובה כמו לכלי רכב רגיל. לכן, כאשר מתרחשת תאונה מצערת כמו זה שאירעה בתל אביב, אין ביטוח שמכסה את הנפגע באופן אוטומטי בגין כל נזקיו, בלי קשר לשאלה מי "אשם" בתאונה. על כן יש לבדוק אם יש גורם שאחראי לתאונה עקב מעשה או מחדל מצדו.



האם ואת מי ניתן לתבוע בגין התאונה?
על פי המתואר ומהתמונות ממקום התאונה, ניתן לראות בבירור מים אשר הציפו חלק מהמסלול המיועד לרכיבת אופניים, עליו רכבו הנפגעות עם הקורקינט. אם יתברר שהמים גרמו להחלקתן ונפילתן, הן יוכלו לתבוע בנזיקין את עיריית תל אביב, אם אכן מקור ההצפה הינו בהשקיית צמחייה על ידי העירייה.



על פי החוק והפסיקה, העירייה חייבת לדאוג לבטיחות המשתמשים בשבילי האופניים והולכי הרגל, ובוודאי שלא ליצור במו ידיה תקלות בטיחותיות שיכולות לגרום לנזק גופני מסוג זה שאירע לנפגעות. ככל שיש עדי ראייה שראו את סיבת ההחלקה והנפילה, יש חשיבות לקחת את פרטיהם כדי שניתן יהיה במידת הצורך להיעזר בהם לשם הוכחת סיבת התאונה בבית המשפט.



מה יכולה העיריה לטעון להגנתה?
קו ההגנה של העירייה עולה מההודעה שמסרה ופורסמה לאחר התאונה בכלי התקשורת, לפיה היא משקה את הצמחייה לפי הצורך ובכל שעות היממה (ולא רק בשעות הלילה כשאין תנועה רבה של משתמשים בשביל). בנוסף טענה העירייה כי ישנם שלטים המזהירים את המשתמשים במסלול מפני סכנת החלקה ולכן היא אינה אחראית לתאונה. עם זאת, ספק גדול אם עירייה יכולה להתנער מאחריותה למכשול שהיא יוצרת, באופן מודע, בדרך ציבורית שבאחריותה שמשתמשים בה עשרות אלפי אנשים ביממה, רק על ידי הצבת שלטים אזהרה.



הכותב הוא מבעלי משרד עורכי הדין רון-פסטינגר המתמחה בדיני רשלנות ונזיקין



הביאה לדפוס: עפר לבנת