יום האוריינות הבינלאומי שצוין בסוף השבוע היה עוד הזדמנות לבכות את ההשפעה השלילית של הטכנולוגיה הדיגיטלית על הרגלי הקריאה של ילדים. אומנם יש מקום לדאגה, אך יש גם מקום לתקווה משום שקיימת תרופה יעילה ביותר נגד "גניבת זמן הקריאה" של ילדיכם שמתבצעת על ידי הטכנולוגיה הדיגיטלית. היא לא עולה כלום, והיא זמינה בכל בית. כל שנדרש הוא הורה או מבוגר שיקדיש את הזמן כדי לקרוא עם הילד - וימשיך לעשות זאת זמן רב לאחר שהילד כבר למד לקרוא בכוחות עצמו.



מחקר שנערך בארצות הברית ב־2016 בידי Scholastic Books ו־YouGov, וסקר כ־2,000 הורים וילדים, מצא כי 87% מהילדים בגילי 6־8, ושיעור זהה של ילדים בני 9־11, סיפרו שאהבו או נהנו לקרוא עם הורה; ​​כ־91% מהילדים בני 3־5 אמרו שהם אוהבים או נהנים לקרוא ספרים עם הוריהם.

ומה שכל כך נפלא בקריאה משותפת זו בעצם ההנאה שטמונה בכך. יותר מ־70% מהילדים בני 6־11 והוריהם ראו בקריאה משותפת "זמן איכות". כ־51% מהילדים אמרו שזה מאפשר להם.
 

להקשיב לסיפור שהיה להם מאוד קשה לקרוא בעצמם. בנוסף, הורים רבים (49%) וילדים (36%) ציינו שהקריאה בקול רם אפשרה להם לקיים במהלכה שיח משותף על הספרים, וזה הוסיף להנאתם. ילדים שזוכים להאזין לסיפורים עד גיל 11 נוטים ליהנות יותר מקריאה, וילדים הנהנים מקריאה נוטים להפוך לקוראים לכל החיים - יותר מאלה שלא זכו לכך. 
 
משרד החינוך פועל זה שנים לעידוד קריאה כבר בגיל הרך באמצעות תוכניות שונות. התוכנית הגדולה ביותר שפועלת כיום היא "ספריית פיג'מה" בעברית ו"מכתבת אל־פאנוס" ("ספריית העששית") בערבית, הפועלות בשיתוף קרן גרינספון ישראל. התוכניות מעניקות לילדי הגנים שמונה ספרים בשנה, בחינם עבור מרבית הקהילות, והספרים מחולקים באמצעות הגנים. לאחר שהגננת מציגה את הספר בגן, מקבל כל ילד עותק אישי לקחת הביתה, והספר מצטרף לספרייה המשפחתית. בשנה שעברה הרחיב משרד החינוך את התוכנית - עם ארבעה ספרים בשנה – לילדי כיתות א' ו־ב' בעברית ב־50% מבתי הספר היסודיים, והמשרד שוקל להמשיך להרחיב את התוכנית לבתי ספר נוספים.
 
מעורבות ההורים חיונית להצלחה: סקרים של חטיבת ההערכה של משרד החינוך (ראמ"ה) מצאו כי 89% מההורים דוברי העברית והערבית דיווחו כי קראו עם ילדיהם לפחות פעמיים את כל או את רוב הספרים שהתקבלו. 75% מההורים לילדי הגן המקבלים את הספרים בעברית ו־87% מההורים המקבלים ספרים בערבית העידו כי הודות לתוכנית עלה מספר הפעמים שבהן קראו ספר לילדיהם. כמו כן, 80% מההורים לילדים ב"ספריית פיג'מה" ו־86% מההורים לילדים ב"מכתבת אל־פאנוס" אמרו כי שוחחו עם ילדיהם על כל הספרים או על מרביתם.
 
איך תשפיע הטכנולוגיה הדיגיטלית על הילדים לטווח ארוך? האמת היא שאין לדעת, אבל אם הן ההורים והן המדינה, כל אחד בתחומו, יעשה את הנדרש לעידוד קריאה משותפת - יש סיכוי שנצליח לגדל דור שאוהב ספרים ומשלב קריאה להנאה עם תחביבים טכנולוגיים. 
 
הכותבת היא מנכ"לית קרן גרינספון ישראל ומנהלת התוכניות "ספריית פיג'מה" ו"מכתבת אל־פאנוס"