משבר הח"כ גואטה הוא שלם הגדול יותר מסך כל חלקיו: אם נצמצם את כל הסיפור לדילמה ממוקדת אזי השאלה היא בעצם שמירה על המשפחתיות למול הקפדה על מראית העין של ההלכה. אין ספק שגואטה אינו תומך בנישואין חד־מיניים. אין ולו קצה קצהו של ספק שהוא לא היה פוקד אירוע כזה אלמלא היה מדובר באחיינו.



מקסים היה לשמוע ברדיו אותו מתאר מה עשתה אחותו הקיבוצניקית למטבחה בביתה שבקיבוץ כדי שהוא עצמו יוכל לאכול שם. באופן היסטורי, מעגל התומכים של ש"ס מורכב מגרעין "בני תורה" (חרדים) ספרדים ומעטפת שהיא מרבית כוחה ומרבית פוטנציאל התרחבותה באמצעות ציבור מסורתי בני עדות המזרח.



הבחירה של הרבנים לגרום לגואטה להתפטר היא בחירה בחרדיות על פני המסורתיות או על פני השילוב בן השניים. גם הבחירה בחרדיות אינה מקרית. היא חלק מתהליך ההולך ונמשך בשנים האחרונות לאחר שהמנהיג הרוחני המייסד, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הלך לעולמו. 


ח"כ דרעי בישיבת ש"ס. הבחירה בחרדיות לא מקרית. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ דרעי בישיבת ש"ס. הבחירה בחרדיות לא מקרית. צילום: מרק ישראל סלם

ח"כ דרעי בישיבת ש"ס. הבחירה בחרדיות אינה מקרית. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ דרעי בישיבת ש"ס. הבחירה בחרדיות אינה מקרית. צילום: מרק ישראל סלם

ש"ס ממצבת עצמה כאחותה הספרדית החרדית לאחותה האשכנזית החרדית. ההגיון במהלך הזה לא ברור לי פעמיים: הן מהטעם האלקטוראלי - מדובר בצמצום דרמטי של יכולת הצמיחה הפוליטית וזה ישליך באופן ישיר על המשאבים הפוליטיים שהמפלגה תקבל.

הטעם השני הוא ההיסטורי - הדתיות הספרדית פותחת את שעריה לא רק ליחידי סגולה אלא גם להמון העם המבקשים לקיים כל אחד כפי יכולתו. זו הפניית עורף לציבור עצום שממש לא רוצה לוותר על המשפחתיות. כבר הדקה ה־90 ואם מישהו לא יעצור את האבסורד בש"ס הרי שמדובר בבשורה מרעננת לבית היהודי ולליכוד.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי ולשעבר דובר ש"ס