הודעת חמאס הרשמית כי הוא מפרק את ממשלת הצללים שהקים בעזה, מסכים לקיום בחירות חדשות ומזמין את הממשלה הפלסטינית ברמאללה להגיע לעזה ולמלא את המוטל עליה – הפתיעה את אנשי הרשות הפלסטינית ברמאללה. במוקטעה שפשפו את העיניים, ניקו את האוזניים, כלא מאמינים. חמאס ירד מהעץ, והסכים לכל התנאים של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. ושלא תטעו, הודעתו של בכיר הפתח וראש המשלחת שלו לשיחות בקהיר, עזאם אל-אחמד, היא לצורכי הפרוטוקול בלבד. שכן, גם הוא חשב שיחזור מקהיר בידיים ריקות.



שעות רבות ישבו המצרים, בראשות ראש המודיעין חאלד פאוזי, עם ראשי חמאס. הגעתו של מנהיג הארגון החדש, איסמעיל הניה, למצרים, אותתה מבחינת המצרים שיש עם מי לדבר, ויש עם מי לסגור פרטים. מה עוד, שהודעות האו"ם כי עזה לקראת קריסה טוטלית, עשר שנים לאחר שלקח את השלטון ברצועה, דרבנה אותם ללכת עוד צעד קדימה. 


לא ברור, אם הודעה זו של חמאס באה במסגרת הסכם הרבה יותר רחב עם המצרים, שבימים האחרונים מנסים לקחת אחריות יותר רחבה גם בסוגיית עסקת אסירים אפשרית בעתיד. ככל הנראה, במסגרת תקופת המעבר – יחצצו כוחות הביטחון המצריים, או יתווכו, בין כוחות הביטחון ברשות הפלסטינית לבין הכוחות השולטים בפועל ברצועה. לא מן הנמנע, שגם ישראל נכנסה לעובי הקורה בכל הקשור לעניין השליטה מחדש של הרשות הפלסטינית על הרצועה, ופתיחתם מחדש גם של המעברים לישראל ולא רק למצרים. מה שנקרא, רגע לפני המבול שאיש, ובעיקר כוחות הביטחון בישראל, לא מעוניינים בו.

נתניהו. גם ישראל נכנסה לעובי הקורה. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. גם ישראל נכנסה לעובי הקורה. צילום: מרק ישראל סלם


נקודה נוספת היא, שמהלך זה של חמאס נועד להביא לביטול הצעדים שנקט בחודשים האחרונים יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נגד חמאס. בין היתר, הרשות הפלסטינית שבשליטת הפתח קיצצה בתקציבים לרצועת עזה, במשכורות לעובדים ובסולר.

עמית בעזה ששוחחתי עמו היום אמר לי, כי התגובה במוקטעה להודעת חמאס היא הרבה יותר חשובה מהודעת חמאס. בעצם, המהלכים הבאים שלאחר הודעת חמאס. כעת הכדור נמצא במגרש של הראיס אבו מאזן, וכל העיניים נשואות אליו. בעיקר הרחוב העזתי. "חמאס נענה למאמצי מצרים, ופירוק ממשלת הצללים בעזה מציב את פתח במבחן אמיתי למול המאמץ המצרי והעם הפלסטיני שמצפה לאחדות ושותפות אמיתית" הבהיר זאת היטב דובר חמאס פאוזי ברהום.

העמית הצביע על אופטימיות זהירה ברחוב ברצועת עזה. זהירה, מכיוון שניסיונות העבר לימדו את הפלסטינים בעזה לא להיות אופטימיים יותר מדי. מה שנקרא אופטימי-לייט. "הלחץ והמאמץ המצרי ניכר מאוד בהודעת חמאס", הוא מספר. "שיפור היחסים בין חמאס לקהיר, השליך בצורה חיובית על הפיוס". מה שחשוב כעת, אומרים ברצועת עזה, זה שהם לא רוצים להיות אופטימיים מאוד. את הדברים הם אומרים בזהירות רבה.

אבו מאזן. הופתע מההודעה של חמאס. צילום: רויטרס
אבו מאזן. הופתע מההודעה של חמאס. צילום: רויטרס


"בימים הקרובים יינקטו צעדים של ממש, שיחלו בחידוש פעילות הממשלה הפלסטינית ברצועת עזה כפי שהיא פועלת בגדה", אמר אל-אחמד. יריבו של אבו מאזן מוחמד דחלאן, בירך אף הוא על הודעת חמאס, והדגיש כי בכך משך חמאס את התירוצים ששימשו את אבו מאזן, כדי שלא להתקדם במאמצי הפיוס, וסיפר כי אנשיו עבדו קשה אל מול אנשי חמאס, כדי לשכנע אותם לעשות כן.

"זהו שער בתוספת זמן לטובת חמאס", הגדיר זאת ד"ר נאסר אל-לחאם, כשהוא מצטט את עולם הכדורגל. "זה החזיר את כולם למסגרת הראשונה, כאשר השאלה – איך ברצועה יסבלו את המחלוקות בין הצדדים. שאלה נוספת היא, מה עמדת ישראל לגבי הסכם פיוס אפשרי בעתיד הקרוב".

הכותב הוא כתב "מעריב" לענייני פלסטינים והעולם הערבי.