ההרוגים בפיגוע הקשה בהר אדר נמנים על כוחות הביטחון והאבטחה של מדינת ישראל. מסירותם ונאמנותם לתפקידם, השגרתי והמתיש, ראויים להערכת כולנו. עם ישראל כולו אבל על האובדן הקשה ומכבד את זכרם ביגון ובעצב.



אומנם כל נתוני התחקיר המבצעי אינם מונחים לפני, אך חייבים אנו לחקור ולשאול אם לא מדובר במחדל שאת לקחיו עלינו ללמוד ולהפנים. פתיחת ציר או עמדה קדמית, המוצבת בקצה יישוב הנמצא על התפר בינינו לבין הרשות הפלסטינית הפכו לעניין של שגרה, שעליה שילמנו במשך שנים רבות מחיר דמים רב וכואב. התמיהה כיצד מחבל בודד מצליח להפתיע ולרצוח שוטרים ומאבטחים הרגילים בשגרת יומיום באותה נקודה - גדולה. חייבת להישאל ולהיבדק השאלה כיצד הופתעו ומדוע לא הגיבו ונטרלו את המחבל?



צעדי ענישה יכולים להזיק יותר מלהועיל



הורגלנו בשנים האחרונות לעובדה שמהירות התגובה ונועזות אנשי כוחות הביטחון הותירה מעט מחבלים בחיים בעת שניסו להרוג. אני יודע ומאמין שהתחקיר המבצעי יבדוק לעומק תמיהה זו. רישיונות עבודה בישראל או בקווי התפר אינם, לצערנו, ערובה למנוע מחוליה או ממחבל בודד לבצע פיגועי טרור. העובדה שישראל מסייעת לכלכלה הפלסטינית איננה נוגעת בארגוני המחבלים או במפגעים בודדים שבעבר, ולצערי גם בעתיד, ימשיכו במאמצים לפגוע ולרצוח בנו.



הרשות הפלסטינית אינה יעילה, בלשון המעטה, במלחמתה בטרור. אין ספק שההסתה מדרבנת את אלה המבקשים את נפשנו, אך זהו אינטרס ישראלי למנוע אבטלה וייאוש באיו״ש ולהביא לירידה במוטיבציה לבצע פיגועי טרור. צעדי עונשין ותגובה קשה לא יהיו יעילים ואולי יפגעו יותר משייסייעו.



השב״כ, צה״ל, המשטרה, כוחות מג״ב והמאבטחים האזרחיים מבצעים את תפקידם בהקרבה הראויה למלוא ההערכה, אך מודיעין אינו דבר הרמטי, תמיד יהיו בו חורים. סיפוח שטחים יעמיס על ישראל אחריות ושליטה במיליוני פלסטינים שלעולם לא יקבלו זאת, ובתגובה יילחמו ויחריפו את פיגועי הטרור. אומנם ההנהגה הפלסטינית אינה יציבה ותתקשה לקבל פתרונות מדיניים, אך אסור למדינת ישראל ולממשלתה לחדול מניסיונותיה להגיע לפשרה מדינית עם הרשות הפלסטינית. תמיד ייוותרו קיצוניים שלא יקבלו פתרון מדיני, אך סביר שמספרם יפחת בהדרגה. פיגוע קשה ותוצאות כה טרגיות אסור שיערערו את שוחרי היציבות והשלום משני עברי המתרס.



הכותב הוא ח"כ מסיעת יש עתיד וראש השב"כ לשעבר