גם מי שראה התקשה להאמין. בלב אירופה משטרה מתנפלת באלימות על אזרחים שביקשו להשתתף בהליך דמוקרטי, יורה לעברם כדורי גומי, מכה בהם עד זוב דם באלות, מפזרת אותם בכוח ופוגעת אנושות בחופש הביטוי. הגעתי לברצלונה כחלק מקבוצה בינלאומית של חברי פרלמנטים, שבאו לעקוב מקרוב אחר הליך משאל העם. אולם, לצערי, במקום הליך דמוקרטי נתקלתי בפרץ של אלימות של המשטרה הלאומית - בהוראת הממשלה במדריד.



בשעות הצהריים נקלעתי להפגנה שבה המשטרה הדפה בכוח רב אזרחים שביקשו להצביע באחת הקלפיות, וראיתי במו עיני כיצד יורים כדורי גומי על אזרחים שלא נקטו אלימות ולא הפרו את הסדר. רבים נפצעו ופונו באמבולנסים. זה היה מחזה קשה לצפייה. השורה התחתונה ברורה: מי שתכנן לחבל במשאל העם הצליח במשימתו. המשטרה הספרדית פשטה על קלפיות, החרימה ציוד וגירשה מצביעים. עוד התברר לי, במהלך סיור שעשיתי במספר קלפיות בברצלונה וגם בערי שדה קטנות בקטלוניה, כי משאל העם נוהל בצורה חובבנית למדי.



הקטלונים הסתמכו בעיקר על אתר אינטרנט אחד שבאמצעותו התנהלה ההצבעה. אלא שבגלל שיבושים מכוונים באינטרנט, הוא קרס. היה גם מחסור בקלפיות ולא ברור כיצד מתנהלת הספירה. התחושה של הקטלונים הייתה בעיקר של תדהמה. משעות הבוקר אנשים דיברו על הצורך בתהליך דמוקרטי ועל הציפיות והתקוות שלהם, ופתאום הם מגלים שאף שהם שייכים לאירופה – הם נתקלים באלות ובכדורי גומי. תראי, כך נראית אירופה, אמרו לי בכאב.


עימותים עם שוטרים במהלך משאל העם, צילום: רויטרס


מבחינתנו, כישראלים, חשוב ללמוד ממה שקרה. הנה מדינה שמרבה לבקר אותנו על חוסר הדמוקרטיה לכאורה אצלנו, מפעילה שיטות דיכוי נגד אזרחים שלה, שבסך הכל מבקשים זכות דמוקרטית אלמנטרית - להביע דעה במשאל עם. אז לפני שהספרדים מטיפים לנו מוסר, מוטב שיפשפשו במעשיהם. לדעתי, רבים בקטלוניה מתנגדים להיפרדות מספרד. אולם, מרגע שהם ראו את הניסיון של מדריד למנוע מהם את הזכות להחליט - הם יצאו לרחובות. לא כדי לתמוך בהיפרדות, אלא כדי לתמוך בעצם קיום משאל העם.

קשה לדעת מה יקרה כעת עם המשאל, שכן, לדעתי, ממשלת קטלוניה תתקשה להכריז על ההליך כעל משאל עם בר־תוקף. לזכותם של הקטלונים ייאמר שעל אף המחאה הקשה כלפי ממשלת מדריד, אין פה תחושה של מלחמת אזרחים והם מחויבים להימנע מאלימות. אלא שברור שכשהממשלה שולחת לברצלונה ספינה ועליה אלפי שוטרים של הגווארדיה הלאומית כדי לדכא את המשאל - זה מגביר אצל התושבים כאן את התחושות הפטריוטיות ומוסיף על התחושות שממילא קיימות של אי־שוויון וקיפוח מצד ממשלת מדריד.

הכותבת היא חברת כנסת במחנה הציוני, משקיפה בינ"ל על הליך משאל העם בקטלוניה