ביקורת חריפה נשמעה היום (שני) על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אך הפעם מתוך מפלגתו שלו, המפלגה הרפובליקנית. יו"ר ועדת החוץ של הסנאט טען כי "טראמפ מנהל את לשכתו כמו תוכנית ריאליטי" והזהיר: "האיומים הפזיזים על מדינות אחרות עלולים להוביל את ארה"ב למלחמת עולם שלישית".

פרופ' איתן גלבוע התייחס היום ב-103FM לטענות כנגד הנשיא  וטען: "אמירות כאלו לא נשמעו בהיסטוריה המודרנית. טענו כי הבית הלבן הוא כמו גן ילדים. יו"ר ועדת החוץ אומר את הדברים שנאמרו בחדרי החדרים וזו גם עמדתם של הסנטורים. לפני כמה ימים התפרסם סקר ובו נשאל העם האם הנשיא טראמפ 'מיושב בדעתו', 70% טענו שלא, מכך ניתן להסיק כי ישנן ספקות לכשירותו של טראמפ בבית הלבן".



על האזהרה ממלחמת עולם שלישית אמר גלבוע: "אני חושב שזה מושג מוגזם, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט מחבר את האיום באיראן לזה בקוריאה הצפונית ובצדק, 25 שנים לא עשו כולם וכתוצאה מכך קוריאה הצפונית קרובה מאד להחזיק בנשק גרעיני ולשגר טילים עם נפץ גרעיני לארצות הברית ואולי לכל העולם. גם טראמפ מצא את עצמו מעביר ביקורת חריפה נגד טילרסון וגם היא חסרת תקדים. הסיבה שטילרסון לא מתפטר היא בכדי לחזק את הקבוצה שמנהלת את מדיניות החוץ וכוללת אותו". 


נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס


 
פרופ' גלבוע אף גורס כי טראמפ הופך למנהיג שלא יכול למשול: "טראמפ הולך לעשות תרגיל לאיראן, הוא לא יקבע אם איראן עומדת בהסכם הגרעין או לא כפי שעליו לעשות וידרוש מהקונגרס לשפוט בנושא. הוא יגיד שהוא אינו מאשר שאיראן עומדת בהסכם ומנגד לא יגיד שהוא לא מאשר את ההסכם, בכך ישאיר את ההחלטה לקונגרס. זה חשוב מכיוון שלטראמפ אין רוב בקונגרס ואין לו בני ברית, בכך הוא יהפוך במהרה למנהיג שלא יכול למשול". 
כשנשאל האם המערכת הפוליטית האמריקאית יכולה להדיח את הנשיא טראמפ טען: "זה מסובך ומסוכן, צריך עילה טובה מספיק כדי להדיחו. עוד שנה יתקיימו בחירות משנה ואני רואה רבים שמנסים להתרחק מטראמפ, ייתכן שאחריהן יהיה מספיק כוח להפיל אותו. אין ספק שמה שמתרחש בימים האחרונים מחזקת את האופוזיציה כנגדו".
עריכה: איתמר זיגלמן