כנסת ישראל עוד לא התחילה את מושב החורף שנפתח היום (שני) וכבר הרוחות סוערות סביב "החוק הצרפתי", הקובע שראש ממשלה מכהן לא ייחקר וכבר הוביל לעימות בתוך הקואליציה, כאשר גם הפרסום על כוונתו של ראש הממשלה לקדם הורדה של אחוז החסימה גרמה לעלייה בטונים. לרגל הפתיחה החגיגית הבאנו חברי כנסת משני צידי המתרס שינסו להעריך מה מצפה לנו בשבועות הקרובים. בפינה הימנית יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד ובפינה השמאלית ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני. חורף חם לכולנו.   



לדאוג לחלשים ולשלמות הארץ


ח"כ דוד ביטן / הליכוד


בפתחו של מושב הכנסת אנו ניצבים בפני אתגרים רבים ולא פשוטים. בית הנבחרים הישראלי, שזוכה לא אחת לקיתונות של ביקורת ציבורית, תמיד היה לב לבה של הדמוקרטיה הישראלית והוא עודנו כזה. דווקא היום חשוב לי לציין שבמהלך כל הפגרה עבדו מרבית נבחרי הבית לילות כימים כדי לשרת את הציבור, שכן הפגרה שעליה מדברים רבות היא פגרה מדיוני המליאה, אך לא מעבודת ועדות הכנסת ועבודת חברי הכנסת בכלל.



האתגרים הניצבים בפנינו לקראת המושב רבים: עלינו לחוקק את ההסכמות שאליהן הגענו בעניין קצבאות הנכות, כך שהנכים יוכלו לחיות בכבוד, עלינו לדאוג לאוכלוסיות נוספות כגון הקשישים, העסקים הקטנים, הזוגות הצעירים ועוד. עלינו לשמור על שלמות ארץ ישראל ולפעול בכל כוחנו לעתיד טוב יותר לאזרחי מדינת ישראל. הנושאים הניצבים בפני הקואליציה הם מאתגרים, אך גם כאלה שנוכל לצלוח במאמץ משותף.



הסוגיה של מניעת חקירות ראש ממשלה מכהן היא סוגיה חוקתית ממדרגה ראשונה ומקובלת בדמוקרטיות בעולם כמו בצרפת. בנוסף, בכוונתנו לחוקק חוק שימנע הקלטות ללא הסכמה של שני הצדדים משום שהגענו למצב שאנשים כבר לא יכולים לנהל שיחות חולין.



ביצענו פעולות רבות כדי להגביר את אמון הציבור בבית המחוקקים הישראלי. אחד התהליכים החשובים ביותר שבו התחלנו הוא הגברת הפיקוח של הכנסת על עבודת הממשלה. מדובר בתיקון שאותו הובלתי בתפקידי כיו"ר ועדת הכנסת שלפיו רבע מדיוני כל ועדה יוקדשו להליכי פיקוח על הממשלה, על חשבון דיוני חקיקה. מגמה זו חייבת להימשך, שכן הכנסת היא המייצגת את הציבור בפני הרשות המבצעת ושומרת שכל פעולות הממשלה יפוקחו.



אני מבקש לאחל לכל חברי הכנסת מושב פורה ומועיל, מושב שבו נדע גם לשתף פעולה, קואליציה ואופוזיציה, בנושאים שבדמה של החברה הישראלית. מושב שבו נקיים ויכוחים עזים, אך תוך כדי שמירה על תרבות הדיבור, מושב שבו ספר החוקים של מדינת ישראל יהיה טוב יותר, חברתי יותר ומייצג את כל מה שמרכיב את הפסיפס הנפלא הזה - מדינת ישראל.



להגן על האזרחים מפני הממשלה


ח"כ יואל חסון / המחנה הציוני


במושב הזה הכנסת תתחלק לשני מחנות: קואליציה שתילחם למען הצלת ראש הממשלה, ואופוזיציה שתילחם למען אזרחי ישראל. בזמן שחברי הקואליציה ידלגו בין ועדות הכנסת בניסיון נואש להעביר את החוק להצלת נתניהו, את חוק הג'ובים ואת חוק הלאום, האופוזיציה בהובלת המחנה הציוני תתמקד במושב הקרוב בחוקים שיקדמו את האינטרסים האמיתיים של אזרחי ישראל. 



כמו רבים מהאזרחים השומעים את הקולות היוצאים מהממשלה, גם אני מלא דאגה אמיתית מהמתרחש בשיח הציבורי. ההתלהמות והיעדר הממלכתיות לא חדרו לציבוריות יש מאין. הן תוצאה ישירה של מקארתיזם ודמגוגיה שחברי הממשלה מקפידים לזרוע בקרבנו. לכן אחת המשימות המאתגרות ביותר הניצבות לפתחה של האופוזיציה היא שמירה על אופיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והגנה על אזרחיה מפני שלטון שלא בוחל בשום אמצעי על מנת לקיים את עצמו.



ההסתה שהתפרצה תחילה נגד ארגוני זכויות אדם, המשיכה אל שופטי בג"ץ, אל נבחרי ציבור ואל עיתונאים, ועתה היא הגיעה אפילו אל צמרת המשטרה. כל אזרחית ואזרח במדינה צריכים לדעת כי בשלב הבא של המקארתיזם הממשלתי הם עצמם יסומנו ויתויגו כ"בלתי נאמנים" במקרה הטוב וכ"בוגדים" במקרה הרע. לתהליך שאנו חווים יש יעד ברור ומעורר אימה: סימון מתנגדי שלטון ורדיפתם.



כדי לבלום את הממשלה מלהמשיך בתהליך הזה עלינו כחברי כנסת מוטלת החובה לחזק ולבצר את מעמדן של רשויות השלטון, ובהן מערכת המשפט ואכיפת החוק הנמצאות תחת מתקפה אגרסיבית ומתמשכת.



לצד השמירה על אופיה הדמוקרטי של המדינה, נמשיך להתמיד בסדר היום המדיני שכל כך חסר לישראל. התעלמות מהיעדר פתרון קבע וגבולות קבועים אפשרית רק עד לסבב הדמים הבא, שבו שוב תתפוצץ לנו בפנים קונספציית "ניהול הסכסוך" המוטעית מיסודה. היוזמה המדינית חייבת לבוא מתוך מדיניות ישראלית, אחרת נאלץ להידחק לפינה בלחץ פלסטיני ובינלאומי. 



במקביל נמשיך גם בעשייה החברתית־כלכלית שאנו מובילים בגאווה רבה מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית: יצירת שוויון וביטחון חברתי־כלכלי, הורדת יוקר המחיה וצדק חלוקתי, שיפור מערכת הבריאות, הרווחה והחינוך, והקטנת הוצאת משקי הבית על שירותים אלה. כל אלה הם צרכים בסיסיים עבור כל אחת ואחד החיים במדינת ישראל. אלה הנושאים שבהם נמלא את סדר היום הפרלמנטרי של הכנסת: בוועדות, במליאה ובכל כלי פרלמנטרי העומד לרשותנו.