היום, בהיותה בת 70, מסיימת נשיאת בית המשפט העליון בשנתיים וחצי האחרונות, מרים נאור, את כהונתה כמצוות החוק. תם עידן, אומנם קצר, אבל עידן. ככלל, אפשר לקבוע שבית המשפט שמורישה נאור לבאה אחריה, הנשיאה החדשה אסתר חיות, אינו מוחלש או מהוסס או מרכין ראשו לפני הפוליטיקאים יותר מזה שקיבלה נאור מקודמה, הנשיא אשר גרוניס, אף שניסיונות בלתי פוסקים מצדם של פוליטיקאים, בעיקר, לערער את סמכותו של בית המשפט ולפגוע ברוחו - התעצמו בצורה חסרת תקדים. על כך בהחלט מגיע לנאור יישר כוח ענק.



זה לא שנגד קודמיה בכהונה לא נעשו ניסיונות לטלטל את היציבות של בית המשפט העליון, אך הללו היו מוחלשים ומוקטנים מול ההוריקן שנשב ונושב עד עכשיו כנגד בית המשפט העליון בתקופתה של נאור. עם זה, ייאמר לזכותה שעוצמת האש שהופנתה נגדה אפילו לא ליחכה את שולי גלימת השופטת שלה.
נאור כיהנה כשופטת בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון יותר מ־30 שנה, ואיש לא יודע ממש מהן עמדותיה הפוליטיות והאידיאולוגיות, אף שבעלה, אריה נאור, כיהן כמזכיר ממשלתו של מנחם בגין, אף שהוא גם בנה של ח"כית מחרות, אסתר רזיאל נאור, ושבנה התמודד לאחרונה לכנסת ברשימת הליכוד. אפשר להניח בוודאות רבה שהיא בוודאי איננה שמאלנית, אולם זה לא הפריע לחברי כנסת מהימין להלביש עליה את הכינוי "שמאלנית". 
 

עוד בהיותה שופטת בבית המשפט המחוזי בירושלים כיהנה נאור בהרכב שהרשיע את אריה דרעי, וגם הייתה השופטת ב"משפט הבנקאים" – שני משפטים שזכו לסיקור תקשורתי רב וחשפו אותה לראשונה לעין הציבור. בשני המשפטים קיבל בית המשפט העליון, באופן חלקי, את הערעורים שהגישו המורשעים, ונאור ככל הנראה למדה שכוח ההחלטה האמיתי הוא בסופו של דבר בידי בית המשפט העליון.

פינוי עמונה. צילום: פלאש 90
פינוי עמונה. צילום: פלאש 90
 
בעיני, החולשה העיקרית של נאור היא נטייתה ה"תביעתית" (לטובת התביעה), שהיא די מובנת בהתחשב בכך שמקורותיה בבית גידולה היא הפרקליטות. בתקופת כהונתה של נאור בבית המשפט העליון נפסלו לא מעט חוקים (חוק המסתננים, חוק מיסוי דירה שלישית וכו') וכן התקבלו פסיקות מכריעות בנושאים פוליטיים נפיצים, למשל פינוי עמונה ומתווה הגז.
 
כללו של דבר: למרות הקושי הרב, עמדה נאור בלחצים ובתלאות הזמן ושמרה היטב על כבודו ועל מעמדו של בית המשפט העליון, חרף ניסיונותיה הבלתי נלאים של שרת המשפטים איילת שקד לכרסם בעוצמתו. בהזדמנות זו, ברכת הצלחה גם לנשיאה החדשה אסתר חיות, שעל סמך פסיקותיה יש להניח שגם היא תשמר את מקומו ומעמדו החשוב של בית המשפט העליון, בעיקר בימים אלה. יש ממנה ציפיות רבות בקהילייה המשפטית, ואני מאמין שהיא לא תאכזב.