"החוק הצרפתי" מת. על זה הסכימו כמעט כולם אמש במערכת הפוליטית. ואם כבר צרפתי אז האקט התבצע על הגליוטינה, כשאת הסכין הורידה הבית היהודי. אבל במקרה הזה המפלצת הצמיחה ראש נוסף וכנראה שהוא חמור עוד יותר. "החוק הצרפתי" נועד למנוע חקירות נגד ראש הממשלה בעתיד ולא באמת עוצרת את החקירות הנוכחיות שכבר מתנהלות, זאת בשונה מהצעת החוק אחרת שמבשל ח"כ דוד אמסלם מהליכוד המבקשת למנוע מהמשטרה להגיש המלצה לפרקליטות בסוף חקירת אישי ציבור. וזאת הצעה הרבה יותר משמעותית מבחינתו של נתניהו. 

מדוע? הסיבה פשוטה. במצב הנוכחי, עם סיום החקירה והגשת החומרים לפרקליטות המשטרה כותבת הודעה ובה נכתב "נמצאה תשתית ראייתית בחשדות", אך אם הצעת החוק של אמסלם תאושר היא תחול גם רטרואקטיבית ומשמעות הדבר היא שבסוף חקירות ראש הממשלה המשטרה לא תוכל לומר מילה מעבר ל"סיימנו לחקור". למצב כזה יש כמובן השפעות פוליטיות, ראש הממשלה לא ייאלץ להתמודד עם הסוגייה האם להתפטר במקרה שבו המשטרה תמצא תשתית ראייתית להעמידו לדין. 
חלק מהדיווחים דיברו על דיל בין נתניהו לבנט, לפיו הליכוד הציע לבית היהודי שהם יוותרו להם על תמיכה בחוק הצרפתי בתמורה לחוק האוסר על הגשת המלצה על ידי המשטרה. גם אם בבית היהודי יקבלו את הדיל, ולא בטוח שזה המצב, נותרה עוד חברה אחת בקואליציה עם "חופש הצבעה" והיא מפלגת כולנו.

הבטיח חופש הצבעה. כחלון. צילום: אבשלום ששוני
הבטיח חופש הצבעה. כחלון. צילום: אבשלום ששוני


ביום שני הכריז השר כחלון כי בנושאים שאינם בהסכמים הקואליציוניים "יצביעו חברי הסיעה על פי צו מצפונם. חברי מפלגתו הביעו אתמול תסכול מהעובדה שאנשי הליכוד מעלים חדשות לבקרים הצעות שתכליתן להציל את ראש הממשלה. "שיתנו כבר לעבוד ולא ישגעו אותנו עם כל מיני הצעות משונות", אמרה אחת מחברות הכנסת של כולנו.

כעת השאלה העומדת היא האם החוק הצרפתי היה רק עז שהכניסו בליכוד כדי שיוכלו להוציא אותה ולהעביר את החוק המשמעותי באמת, הלוא הוא "חוק ההמלצה", או שמא גם החוק הזה הוא ספין נוסף שנוצר רק כדי לספק נושאי שיחה והתפלפלות בתקשורת בעוד נושא אחר נזנח לצד. לדוגמא, מהות חקירות ראש הממשלה.
או בקיצור, הספין של הספין.