בימים אלו חוזרת ומתחדשת המלחמה על אופייה של השבת בתל אביב, לנוכח הפסיקה האחרונה של נשיאת בית העליון מרים נאור במהלך כהונתה, שלפיה המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת. מצד אחד של המתרס עומדים עיריית תל אביב ורבים מתושביה, אשר שואפים לשמור על אופייה הליברלי והחילוני של העיר ולאפשר את פתיחתם של מרכולים רבים בעיר במהלך השבת. מנגד, עומדות המפלגות הדתיות וההנהגה החרדית אשר שואפות לשמור על קדושת השבת ואופייה הציבורי, ולמנוע תקדים של פתיחה המונית של חנויות ומרכולים, שתתפשט גם לערים אחרות.



סוגיה זו אשר הוכרעה, לפחות באופן זמני, בבג"ץ, ראויה לדיון ציבורי נוסף, אשר יוביל לפתרון יצירתי שיאזן בין ערך קדושת השבת עבור העם היהודי והיותה יום מנוחה רשמי לבין רצונם של תושבים רבים לנהוג בשבת כרצונם ועל פי צורכיהם, במיוחד בתל אביב שהנה מעוז החילוניות ותרבות הפנאי. על כן יש למצוא פשרה ברוח היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית גם יחד, ובאופן שאולי לא ירצה באופן מלא את הנצים משני הצדדים, אך יאפשר את המשך הדו־קיום בין דתיים וחילונים במדינה.



רעיון אפשרי לפתרון סוגיית פתיחת המרכולים וחנויות הנוחות בשבת אפשר לשאוב ממודל פעילות בתי המרקחת התורנים, אשר פועלים במהלך סופי השבוע. ברוח זאת, ניתן לקבוע רשימה של מרכולים תורנים אשר יהיו פתוחים במהלך השבת, שתתעדכן ותשתנה באופן קבוע. כך, בכל אזור בעיר העברית, תתאפשר פתיחתם של כמה מרכולים לרווחת הרוב החילוני, אך תימנע פתיחה המונית של חנויות אשר תפגע באופייה הציבורי של השבת. כמו כן, יש לפעול כי במרכולים אלו, שמספרם יכול להגיע לכמה עשרות בעיר כמו תל אביב, יועסקו במהלך השבת עובדים לא יהודים אשר יזכו ליום מנוחה חלופי. כך תימנע העסקה מיותרת של יהודים בשבת, שעלולה לפגוע גם בערכים סוציאליים.



מודל זה יאפשר מצד אחד קניית מצרכים ומוצרי יסוד גם במהלך השבת, אך ימנע את הפיכתה של השבת ליום מסחר ככל הימים. פתרון זה יכול גם בהמשך לשמש ערים נוספות אשר בהן רוב חילוני, בקנה מידה שיותאם לגודל אוכלוסייתן ולאופיין של השכונות השונות.



אין ספק כי גם פתרון זה יגרור ביקורת והתנגדות חרדית ואכזבה מצד חילונים רבים, אך זוהי דרך האמצע או שביל הזהב, במדינה מורכבת כמו ישראל, אשר יכולה לרצות ולהוות בסיס להסכמה בין רוב המפלגות ואזרחי המדינה. זוהי גם הזדמנות נוספת להדגיש את חשיבותה הדתית אך גם החברתית של השבת, לצד אימוץ גישות שיתחשבו גם באופיין של הערים השונות בישראל והרכב התושבים בהן.



כעת הכדור מונח במגרשן של הכנסת, הממשלה ועיריית תל אביב, כמו גם השלטון המקומי בכללותו, ועליהן למצוא פתרון ברוח זו אשר ירכך ויקטין את השסע והמאבק בין דתיים לחילונים.