הגשר היבשתי מאיראן דרך עיראק וסוריה עד לחופי הים התיכון קרוב להשלמתו. חלון הזמן למנוע הקמת מוצב איראני קדמי כנגד ישראל קצר מאוד. מנפילת השאה הרחיבה איראן את השפעתה באזור בלא תשלום כלשהו: כתגובה למהפכה האיראנית ביטלה וושינגטון העברת מטוסי אף־16 שנחתו לבסוף בישראל. טהרן, שהייתה באותה עת בעמדת תבוסה במלחמתה נגד עיראק, נהנתה לבסוף מהמהלך: חיל האוויר הישראלי השתמש באותם מטוסים להשמדת הכור הגרעיני העיראקי שאיראן שאפה נואשות להשמיד בעצמה; טהרן מפעילה את ארגון חיזבאללה כשליח לפגיעה בישראל ומאלצת את ירושלים להשקיע דם וממון רבים במלחמתה בארגון; הפלישה האמריקאית לאפגניסטן והפלת משטר הטליבאן הסירו את האויב האידיאולוגי של טהרן ממזרח והפלישה האמריקאית לעיראק והפלת משטר סדאם הסירו את האויב הצבאי של טהראן ממערב; האיראנים נהנו מתמיכה מוחלטת של משטר אובמה בבלימת ישראל מלתקוף צבאית את מתקניהם הגרעיניים וחתימה על הסכם המכיר דה־פקטו בזכותם לגרעין; האיראנים מנצלים את חיסול המדינה האסלאמית ופועלים ליצירת גשר יבשתי מטהרן לחופי הים התיכון.

הלקח ברור. התנהלות ישראלית מוצלחת להתמודדות עם האיום האיראני המתהווה בצפון מחייבת את ירושלים לפתח אסטרטגיה אמיצה ומתוחכמת המתבססת על אותם כלים שבהם מקדמת טהרן את מדיניותה האזורית. מטרת האסטרטגיה צריכה להיות מניעת התבססותה של איראן בסוריה באמצעות גביית מחיר גבוה יותר מהתמורה שטהרן תשיג מעצם נוכחותה במדינה המשוסעת.

האסטרטגיה הישראלית מחייבת יצירת קואליציה משולשת, ישראלית־אמריקאית־סעודית: ירושלים מצדה תרחיב את הפעולות שהיא עושה זה זמן בסוריה, אולם תחת הפעלת כוחה האווירי נגד שליחיה של איראן בסוריה, תפעל מעתה ישראל ישירות ובעוצמה נגד כוחות איראניים המצויים על הקרקע ונגד בסיסי אוויר וים שהאיראנים החלו או יחלו בבנייתם. ההתנהלות הישראלית תשגר מסר חד וברור שלפיו איראן תשלם בדם וכסף רבים אם תמשיך לדבוק בנוכחותה בסוריה.


איראן אינה מתרשמת מפגיעה בשלוחיה


וושינגטון של הנשיא טראמפ אוחזת בגישה עקבית, אולי הגישה העקבית היחידה של הממשל הנוכחי במדיניות חוץ, להצרת צעדיה של איראן ושאיפה לפגוע באינטרסים האזוריים שלה. אמריקה, הבשלה ליוזמה אנטי־איראנית, תצטרך לספק לירושלים את המטרייה המדינית והצבאית־אווירית אל מול מוסקבה לצורך ביצוע המשימה. הקו האמריקאי ידגיש בפני פוטין את המחיר שרוסיה עתידה לשלם על המשך והרחבת הנוכחות האיראנית בסוריה – הן התגברות הצורך לחלוק עמה את המשאבים המוגבלים ואת אזורי ההשפעה המצומצמים בסוריה והן בפעולה אמריקאית עתידית אפשרית נגד כוחותיה של איראן אם אחיזתה במדינה לא תוסר.

ריאד של יורש העצר מוחמד בן סלמאן מחזיקה בקו התקיף ביותר נגד ההתרחבות האיראנית, פועלת נחרצות נגד טהרן ומשוועת לשיתופי פעולה נגדה. ערב הסעודית תספק את התמיכה הערבית השקטה למהלך ותתבקש לסייע במימון כוחות מתנגדים לאיראן בסוריה ובמרחב המזרח־תיכוני כולו.

הניסיון מלמד שאיראן אינה מתרשמת מפגיעה בשלוחיה. טהרן הקימה ומחזיקה את הארגונים והכוחות הללו בדיוק למטרה זו - עידוד ההתכתשות התמידית שלהם עם אויבותיה: ארגון חיזבאללה בלבנון כנגד ישראל, המיליציות השיעיות שהיא הקימה בסוריה נגד מתנגדי משטר אסד, והחות׳ים בתימן נגד ערב הסעודית. ישראל נדרשת לבצע תפנית אסטרטגית: לא עוד פגיעה עקיפה בטהרן, אלא פגיעה ישירה בראש הנחש האיראני תוך יצירת בריתות לאיזונה. ימים יגידו האם ירושלים יכלה לאתגר.

הכותב הוא מומחה למדיניות ביטחון בינלאומי והמזרח התיכון ומרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה ירושלים