את הרצח לאחרונה של נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח על ידי החות'ים, בעלי הברית לשעבר שלו, יש לראות בהקשר הרחב, לנוכח העננים המאיימים על מעמדה ההגמוני של איראן באזור. חיסולו של סאלח משרת אינטרס משותף של החות'ים, השולטים בחצי תימן, ופטרוניהם בטהרן. ה"בגידה" של סאלח על ידי המעבר שלו לצד הסעודי סיכנה את פרויקט המשטר האיראני לשלוט "בארבע בירות ערביות", צנעא, בגדד, דמשק וביירות.



ובדיוק כאשר היה נראה שאיראן תשלוט בסוריה ובלבנון, בסיוע פעיל של חיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות, תחת מטרייה אסטרטגית רוסית, ישראל הגבירה את הלחץ הצבאי הישיר נגד נוכחות כוחות אלה והתמקמותם בבסיסים יבשתיים, אוויריים וימיים. במקביל מתבצעים מהלכים אמריקאיים שקטים בסוריה ובעיראק. לאחרונה שודרגו משמעותית התשתיות האמריקאיות בסוריה, ומספר החיילים האמריקאים המוצבים בה צפוי להיות 2,000 ולא 500, כפי שהוכרז מוקדם יותר על ידי הפנטגון. יש לציין גם את השיחות שמנהל ממשל טראמפ על אספקת טכנולוגיה גרעינית לסעודיה, מהלך שישנה עשרות שנים של מדיניות אמריקאית, בלי שממשלת סעודיה תתחייב להגבלות על שימוש בטכנולוגיה אמריקאית להשגת נשק גרעיני.



אתר האינטרנט הרוסי ,Strategic Culture חלק ממנגנון התעמולה של הקרמלין, פרסם לאחרונה מאמר תחת הכותרת "מהלכים חדשים של ארצות הברית: מלחמה עם איראן עשויה להיות יותר קרובה מאשר אנחנו חושבים", כתוצאה של קמפיין מתואם לבלימת איראן באזור. להערכתי, זו דווקא איראן שעשויה לפתוח במלחמה באמצעות התקפה של חיזבאללה נגד ישראל.



מבחינת איראן, סוריה היא הדובדבן שבקצפת, שבה הושקע מאמץ צבאי, פיננסי ואנושי אדיר בשמירה על שלטונו של אסד. המאמץ מאפשר אחיזה איראנית מוחלטת בלבנון באמצעות חיזבאללה, פתיחת שער לים התיכון ואיום ישיר על שטח ישראל תוך יצירת רצף טריטוריאלי דרך עיראק ובניית חזית מזרחית חדשה. לפי פרסומים זרים, מתבצעות התקפות אוויר ישראליות תכופות נגד ניסיונות איראן להקים בסיסים קבועים בסוריה ולהרחיב את חזית המאבק של חיזבאללה מלבנון לגבול הסורי. מדיניות רוסית של הכלת המהלך האלים הישראלי, מתוך הסכמה שבשתיקה או מתוך רצון לאפשר לה לקדם פתרון מדיני בסוריה, לא תתקבל בשלוות נפש בטהרן.



השבוע פרסם הבית הלבן את האסטרטגיה לביטחון לאומי החדשה שלו, שבה איראן מופיעה באותה שורה עם צפון קוריאה כאיום מרכזי על ארצות הברית, בעלי בריתה והעולם כולו. המשטר האיראני מואשם בכך שהוא מפעיל טרור ברחבי העולם ובאמצעות חיזבאללה, מפתח טילים בליסטיים בעלי יכולת גבוהה, ויש לו פוטנציאל לחדש את עבודתו בהשגת נשק גרעיני. לכן ארצות הברית תפעל עם בעלי בריתה כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ולנטרל את השפעתה האזורית המזיקה.



צעדים צבאיים אמריקאיים משמעותיים יותר בסוריה ובעיראק ודחיקת השפעת איראן בתימן, במסגרת האסטרטגיה החדשה של טראמפ, עשויים לדחוף את ההנהגה באיראן למהלך צבאי נגד ישראל תוך התבססות על מאגר הטילים העצום שבידי חיזבאללה וכוחות היבשה שלו, שהתחשלו בעת מלחמתם בסוריה.


אומנם המטרה המרכזית בהפיכת חיזבאללה לזרוע טילית ויבשתית של איראן נגד ישראל הייתה להפעיל אותה אם וכאשר ישראל או ארצות הברית יתקפו את התשתית הגרעינית של איראן, אך אם בחודשים הקרובים הלחץ נגד איראן בסוריה, בלבנון, בעיראק ובתימן אכן יגבר - טהרן תעמוד בפני הכרעה גורלית. 


הכותב הוא חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור והמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה