באופן כללי, התואר "סגן שר" הוא משהו אמורפי. בחוק, מעמדו לא לגמרי ברור: "סגן שר יפעל בכנסת ובמשרד שנתמנה לו, בשם השר שמינה אותו ובמסגרת העניינים שמסר לו". מכאן ש"העניינים" שנמסרים לסגן שר נתונים לפרשנות. אלא שיש מקרים בהם סגן שר יכול לכהן כשר לכל דבר. לכן, הכנסת חוקקה את "חוק ליצמן" שמאפשר לסגן שר במשרד בו ראש הממשלה מכהן כשר הממונה לקבל אליו את כל הסמכויות הסטטוטוריות, דהיינו להיות שר לכל דבר, למעט הצבעה בממשלה ובוועדת השרים לחקיקה. כך עושה ליצמן במשרד הבריאות. 
 
מלבד משרד הבריאות, יש עוד משרד שמשווע לשר במשרה מלאה, משרד החוץ. זאת לאור העובדה כי שנה אחר שנה הוא סופג קיצוצים, מעמדו בציבור נמצא בירידה ואין מי שפוצה פה. ראש הממשלה נתניהו מכהן כשר החוץ, הדבר נוגע בעיקר לביקוריו במדינות ברחבי העולם ופגישות עם שרי חוץ המבקרים בישראל. יש שיאמרו כי הוא עושה שירות מצוין למשרד החוץ (כפי שקורה כעת בהודו) בכך שהאיש החזק בממשלה הוא גם זה שמכהן בתפקיד אבל יש גם לא מעט ביקורת על כך שראש הממשלה, שטרוד בנושאים רבים אחרים, לא מקדיש די זמן לנעשה במשרדו.
אם כן, יש כתובת נוספת לטענות, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי. מאחר ו"חוק ליצמן" עבר, היה טבעי שסגנית השר תדרוש שיועברו אליה סמכויות נוספות ובכך תוכל "להקל" על שר החוץ בניהול המשרד ובאותה נשימה להצעיד אותו קדימה ולדאוג לאינטרסים שלו. רק שזה לא קורה בפועל. דוגמא טובה לכך התקבלה אמש כשבכנסת נערך דיון חירום של השדולה למען מערך החוץ של ישראל. על פניו נושא שלא היה אמור להיות במחלוקת, כולם מבינים שמדינת ישראל שניצבת בפני אינספור אתגרים מדיניים תרצה לחזק, להגדיל ולפתח את המשרד המדלדל שאמון בדיוק על התמודדות עם הדברים האלה.

לא מצאה לנכון להגיע לדיון השדולה. חוטובלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


אלא שסגנית שר החוץ לא מצאה לנכון להגיע ומלשכתה מסרו כי הוזמנה אך לא הגיעה מפאת "לו"ז ופגישות במשרד החוץ". מבלי לזלזל חלילה בחשיבות הפגישות שנערכות במשרד החוץ, מן הראוי היה שמי שחפצה בשגשוגו של המשרד בו היא מכהנת תמצא רבע שעה בלו"ז לבצע נסיעה של דקה ממשרד החוץ למשכן הכנסת כדי להביע סולידריות או לפחות להתייחס לחלק מהטענות שהועלו.

אגב, בדיון הופצה טבלה שמראה כי מספר הנציגויות של ישראל נמצא בירידה מתמדת ואם האוצר יממש את כוונתו לקצץ שבע נציגויות ישראליות בעולם. אזי לרשות הפלסטינית, יהיה מספר גדול יותר של נציגויות בעולם מישראל. מה זה אם לא "תאטרון אבסורד". 
במסגרת בדיקה של "מעריב-אונליין" באשר לסמכויותיהם של סגני השרים, שלחנו שאילתא גם לסגנית השר לבדוק האם יש סמכויות שביקשה לקבל לידיה לאור "חוק ליצמן". לא קיבלנו תשובה חד משמעית אבל מהתשובה עולה כי תפקידה של סגנית השר הוא להיות "הפנים של משרד" מתוקף כך היא נפגשת עם חלק מהנציגים המגיעים לישראל ביניהם שרי חוץ, סגני שרים, משלחות ועוד. 
 
אלא שחוטובלי אינה טומנת את ידה בצלחת בכל הנוגע ליחסי ישראל עם יהדות ארצות הברית. שם היא פעילה מאוד. לדוגמא, לפני חודשיים עוררה סערה כשאמרה בכנס בוושינגטון על היהודים הרפורמים  כי הם "בחרו לקחת את הקליפה והשם של היהדות, את כל המנהגים והמסורת ולרוקן את התוכן מבפנים. ליצוק ערכים ליברליים שאין להם קשר ליהדות" ולאחר מכן בראיון ב-I24NEWS הוסיפה ואמרה על יהודי ארצות כי הם "אנשים שמעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם על הארץ. לרוב היהודים אין ילדים שמשרתים כחיילים. הם לא שולחים את ילדיהם למארינס באפגניסטן או בעיראק". אמירה שעוררה עליה תגובות נזעמות מצד יהודי ארצות הברית וגם משר החוץ נתניהו שאמר כי אין מקום להשתלחות כזאת. 
 
אם רוצה סגנית השר חוטובלי להשאיר חותם במשרד ובעיקר לקדם את מדיניות החוץ של ישראל בעולם שעל אף כל החידושים הטכנולוגיים עדיין בנויה על קשר בין בני אדם במדינות העולם, עליה לדרוש שחלק מסמכויות ניהול המשרד יעברו אליה ולדרוש את ביטול הקיצוץ ממשרד החוץ, שגם ככה נמצא בתת תקצוב שנים. פשוט, כמו שהיה עושה כל שר אחר במשרד שלו. 

תגובת סגנית השר חוטובלי
התשובה המלאה של סגנית השר לשאילתא: "משרד החוץ הוא משרד בעל אופי ייחודי. המשרד מארח אינספור אישים רמי דרג, שרי חוץ, סגני שרים, משלחות ועוד וסגנית שר החוץ היא למעשה הפנים של המשרד כאשר היא פוגשת אותם על בסיס כמעט יומיומי. שר החוץ אמון על יחסים בין המדינות והתוויית המדיניות. לסגנית השר ישנה השפעה על התכנים של המשרד ובעיקר על פרויקטים שהיא מציגה לשר החוץ ומובילה באישורו. כך למשל בסוגיית אונר"א ויוזמת הפטור מוויזה לארה"ב. 
 
בכל פגישותיה ונסיעותיה המדיניות, סגנית שר החוץ מדגישה את המסרים המוסכמים בינה לשר החוץ. בנוסף, סגנית שר החוץ מקיימת נסיעות שמקדמות את יחסי החוץ של ישראל כמו הנסיעה לאמריקה הלטינית, ליפן ולוויאטנם והמסע המדיני שלה לאירופה נגד סימון המוצרים מהתנחלויות".