ההגעה למשרד ראש הממשלה עבור כתב מדיני שמסקר את עבודתה היא עניין שבשגרה, על אחת כמה וכמה בימי ראשון, אז מתכנסת ישיבת הממשלה השבועית. הכתבים מגיעים, השרים מוסרים הצהרות למצלמה, אנחנו הכתבים שואלים שאלות, ראש הממשלה עולה במדרגות, מדבר בפתח ישיבת הממשלה - וזהו. ריטואל כמעט קבוע.



אבל אתמול זה היה משהו אחר. כמו בכל יום ראשון הגעתי לכניסה ללשכה החשובה ואולי המאובטחת במדינה, הגשתי למאבטחי משרד ראש הממשלה את תעודת העיתונאי שקיבלתי מלשכת העיתונות הממשלתית, וחיכיתי לתורי להיכנס. בינתיים עיתונאים אחרים נכנסו פנימה. המתנתי בסבלנות ולאחר בדיקה של חלקיקים בכף היד נאמר לי: "קפצה התרעה לגביך".



ניסיתי להבין מה פשר העניין ונאמר לי כי בניגוד לתמיד, היום אצטרך לעבור בדיקה גופנית כדי להיכנס. לאחר שהרהרתי בכך, החלטתי לעבור את ההליך הלא נעים כדי שאוכל לעשות את עבודתי נאמנה. הובלתי אל מאחורי פרגוד ושני מאבטחים נכנסו איתי. אחד מהם החל לבדוק את כל גופי באמצעות ידיו ולאחר מכן עם גלאי מתכות ידני, כולל באזורים האינטימיים.



הבדיקה ארכה בין חמש לעשר דקות, ובסופה פנה אלי המאבטח ואמר: "ועכשיו תפשיל את מכנסיך". נדמה היה לי שלא שמעתי היטב את המילים "מה?", שאלתי והוא הוא השיב: "אתה צריך להוריד את המכנסיים, זה חלק מהבדיקה". בשלב הזה כבר הזעם הכתיב את התגובה. החלטתי לא לשתף יותר פעולה. לא אתן יד לבדיקה פולשנית, משפילה ומיותרת של עיתונאי בארץ העיתונות החופשית.



חשוב לציין שהאבטחה במשרד ראש הממשלה היא קפדנית במיוחד לאור הדרישות הביטחוניות הנערכות סביב ראש הממשלה. עם זאת, העיתונאים המגיעים למשרד אינם בגדר "חשודים" ואינם זרים, ואי אפשר להתייחס אליהם כך. אנחנו מגיעים לעשות את המוטל עלינו ולהביא לידיעת ציבור הקוראים והצופים את המידע החדש והמהימן ביותר, ויש לתת לנו לעשות את עבודתנו ללא השפלות. נדמה כי בכל הנוגע לאבטחה, שיקול הדעת נזרק אל מתחת לגלגלי שיירת ראש הממשלה העושה את דרכה בדהרה פנימה.



לאחר שפרסמתי את הסיפור ברשתות החברתיות, התגייסו אזרחים ועיתונאים ושיתפו אותו. הפלא ופלא, כ־20 דקות לאחר מכן פנתה אלי אחת המאבטחות ואמרה: "אתה יכול להיכנס עכשיו פנימה, קיבלתי הוראה שאתה יכול להיכנס". סירבתי למחווה משום שישיבת הממשלה כבר החלה.



זו אינה התנהלות תקינה ויש צורך לשנות את כל התפיסה במשרד ראש הממשלה כלפי עיתונאים. כשראש הממשלה אומר מעל לכל במה אפשרית ובפגישה עם מנהיגים זרים כי ישראל דוגלת בעיתונות חופשית, יש לאפשר לעיתונאים לבצע את עבודתם בחופשיות וללא חשש שמא יעברו "בדיקות" שונות ומשונות.


מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אנחנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה לעיתונאי. נציין כי אגף הביטחון פעל לפי הנהלים הנדרשים. מטבע הדברים, בכניסה למשרד ראש הממשלה נדרש בידוק קפדני במיוחד. עם זאת, האירוע ייבחן ויופקו הלקחים המתאימים".



את התגובה הזו שמעתי כבר יותר מפעם אחת, בתקריות דומות, אחת מהן לפני כשבוע, אז נתבקשה עיתונאית מפינלנד להסיר את חזייתה לצורך בדיקה ביטחונית. כמוני, היא סירבה ונשארה בחוץ. תא הכתבים המדיניים פנה אל לשכת ראש הממשלה בדרישה לחדול מנהלי האבטחה הללו כלפי עיתונאים.