"מעגל הקרובים הפסולים לעדות" מעסיק את המשפט העברי מימי הסנהדרין דרך הרמב"ם ועד ימינו. אולם לנוכח חומרת העבירות הפליליות, היקפן הבלתי נתפס, ובעיקר התיעוד באמצעים הרגילים של העת החדשה ובאלה העתידניים שהם כבר לפתחנו, הפולמוס בנושא למעשה מתייתר. הרומנטיקה המקראית אכן לא הייתה בתוקף השבוע הזה על דוכן העדים במשפט של פרשה 512. עד המדינה "החיפאי" העיד נגד אחיו משה מלול, אחד מ־12 אחים במשפחה אשר "עשה חיל" בשוק הסמים של החוף המערבי בארה"ב, ולפי עדות האח הכניס גם אותו לפעילות ברשת הסמים הבינלאומית שלו.

לא עשו עליו רושם שני אחיו הרבנים עטורי הזקן, אשר החליפו את בית המדרש בנתיבות לטובת בית משפט המחוזי בתל אביב, גם לא אחייניו עם הפאות המסולסלות, ובטח שלא אחותו החסודה. האחות הורחקה מהאולם לפי דרישת התובע לאחר שהתעלפה פעם אחת וכאשר התאוששה זעקה בקול ניחר על "עוולת" האח הגדול המעיד נגד אחיו הצעיר, עד שהתעלפה בשנית.

"כבר מקדמת דנא במשפט העברי נאסרה עדות של אח כנגד אחיו", פנו לשופטים פרקליטיו של הנאשם מלול, עורכי הדין דניאל כפיר ומורן לוי, באחד מניסיונותיהם להחזיר לאולם את הנאשם ואת אחותו. "נבקש לגלות התחשבות בסערת הנפש שבה נמצא משה מלול. הגיעו לפה בני משפחתו שלא ראו אותו שנים רבות... מעבר לכך שחשוב מאוד שישמע את העדות ויוכל להתייחס אליה בחקירה הנגדית".

התובע, עו"ד ניסים מירום, ניצל את ההזדמנות כדי לבקש להרחיק מהאולם את כל האחים של העד הנאשם. "הם הובאו במיוחד לצורך העדות הזאת על מנת להפריע", אמר. "העד טוען שנוכחותם באולם מפריעה לעדותו". נשיאת ההרכב, השופטת גיליה רביד, ביקשה לשמוע את העד מבקש זאת: "אני שמח לראות אותם, לא ראיתי אותם 11 שנים, אבל הנוכחות שלהם לצערי הרב מפריעה לי. במשך השנים שעברו לא היה לי קשר עם האחים שלי לצערי הרב, ואני מבקש מבית המשפט לא להתיר להם להיכנס... כבר קיבלתי איומים".

לפיכך קיבלה חלקית השופטת את בקשת התובע והורתה להרחיק מהאולם את האחות. מספסל הנאשמים התקבלה תגובה מיידית. "רק תגיד להם את האמת שבאת לרצוח אותי פעמיים, שאבא מת בגללך, יא סמרטוט... תגיד להם את האמת", הטיח בעד האח משה מלול, אחד הנאשמים הדעתניים והמרעישים, שלאורך המשפט כולו חוזר וזועק כי הוא נשפט בארה"ב ל־15 שנות מאסר על אותן עבירות ממש.

זה לא הפריע לאחיו להגניב חיוך ציני דק ולפצוח בעדות ראשית ארוכה ומפותלת, רוויה בהערות מתחכמות על חשבון נאשמים ועבריינים, אבל עם סיפורים ושמות שיכולים לפרנס את "נרקוס" הישראלית, כפי שהיטיב להגדיר בזעקות האח הנאשם, בין הרחקה אחת מהאולם לאחרת."נולדתי למשפחה מרובת ילדים, אנחנו עשרה בנים ושתי בנות. גדלתי בטירת הכרמל, בגיל 14 עברנו לשכונת בת גלים בחיפה. התגייסתי לצבא, התחתנתי... לאחר הצבא הייתי קבלן של ניקוי חול וצבע, עשיתי עבודות עבור משרד הביטחון, חיל הים, חברת חשמל, בתי זיקוק, מפעלי ים המלח".

נרקוס בעברית

"ספר על תחילת המעורבות הפלילית שלך", האיצה בו התובעת, עו"ד מיכל מזור."החברה שפתחתי נקלעה לקשיים ונקלעתי להליכי גירושין. כתוצאה מזה ביצעתי עבירות פליליות.. זה היה ב־1998, הייתי בן 29... נתתי שוחד לקציני צבא בחיל הים, נתתי שוחד למפקחים בחברת חשמל... השתמשתי בכרטיסי אשראי מזויפים... כתבתי לסוחר סמים בוועדת שחרורים מכתב שהוא יעבוד כמנהל עבודה אצלי.

"המעורבות הראשונה שלי בסמים הייתה עם אחי משה מלול, שהשתחרר ממאסר בארה"ב וביקש ממני לטוס לאמסטרדם ולקחת מחבר ילדות שלנו, אסי כהן "האינדיאני" סכום כספי שהיה חייב לו. 'האינדיאני' נתן לי 10 אלף דולר במזומן ו־30 אלף כדורי אקסטזי... זאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי כדורי אקסטזי. אחי שלח אלי שני חברי ילדות סוחרי סמים מטירת הכרמל... הוצאנו משלוחים של עשרות אלפי כדורים בתוך מכלים של ספריי לשיער. במאי 2000 נעצרתי באמסטרדם עם 160 אלף כדורים לקראת משלוח, עם אקדח ו־240 אלף דולר במזומן שהגיעו מניו יורק... נשפטתי לארבע שנים ומתוך בית הסוהר המשכתי לסחור... בשנת 2001 שלחנו 1.2 מיליון כדורי אקסטזי לאחי בלוס אנג'לס".

במשך שעה ארוכה תיאר העד עשרות עסקאות סמים שביצע בתיווך אחיו, שהכיר לו בישראל את "מהנדס" המטענים של הארגון מצפון תל אביב. גם המהנדס הפך לעד מדינה, ובעדותו ניסה לגמד את מעורבותו בפעילות ארגון הפשע. אבל מעדות של עד המדינה "החיפאי" השבוע התברר כי ידו של "המהנדס" הייתה בכל: מטענים, חיסולים, סמים, סחיטות, גביית חובות. לפי העד, "המהנדס" הוא גם זה שהכיר לו את מנכ"ל הארגון יניב בן סימון המבוקש עד היום, ודרכו התחבר כמובן אל ראש הארגון יצחק אברג'ל, בדירה בדרום ספרד בשנת 2003.

יצחק אברג'יל. צילום: אבשלום ששוני
יצחק אברג'יל. צילום: אבשלום ששוני

בפגישה אחרת בקומפלקס דירות מפואר עם בריכת שחייה בפוארטו בנוס, הוא סיפר כי שוחח עם אברג'ל על קבוצת עבריינים ירושלמים בלוס אנג'לס ששדדו מאחיו כדורי אקסטזי. אז התגלגלה השיחה לנושא הקשר בין אחים. "יצחק סיפר על דרך ההתנהלות והחשיבה בינו לבין אחיו הגדול מאיר. אני סיפרתי שמשה אחי מנהיג את עסקי הסמים שלנו. ואז יצחק אברג'ל שאל אותי מי יותר גדול, כשאמרתי לו שאני יותר גדול, הוא אמר לי: 'חבל שמאיר לא חושב כמוך. לי ולמאיר יש חילוקי דעות מי מנהיג את המשפחה, מאיר רוצה למשוך לכיוון הזה, אבל אני המנהיג של משפחת אברג'ל'".

הקשרים החדשים פתחו לו דלתות בהולנד, בלגיה, ספרד ויפן, התחנה האחרונה. ב־2006 הוא "נדחף" לקליקה הישראלית אשר התנחלה ביפן והפיצה שם במחירי שיא את סם המסיבות אשר ריגש גם את היפנים. על רקע הסחר באקסטזי בטוקיו הוא ניסה לדקור עבריין חיפאי בשם יעקב בן שטרית (מטיטה), אולם יצא מהתגרה הזו כשידו על התחתונה, עם חתך עמוק בצוואר ונחילי דם. פצוע ומושפל הוא נסע לישראל, קנדה וארה"ב, ופנה מיוזמתו לאנשי המודיעין של ה־DEA, ביקש לשתף פעולה נגד ארגון אברג'ל, שלדבריו מפיץ אקסטזי בכל העולם ומפרק יריבים בישראל.

ב־DEA לא מיהרו לגייס אותו, אבל רשמו כל מילה. הם אימתו הכל עם הצוות המשותף המיוחד שהוקם אז עם משטרת ישראל כדי לעצור את נחילי האקסטזי שזרמו לארה"ב דרך כמה קבוצות ישראליות, לא רק כאלה המזוהות עם אברג'ל. אט־אט התקבלו חיזוקים לדבריו ונפרשה המפה המודיעינית של "החיפאי" המוזר, שבתוך שנתיים הביא לקריסה של ארגון הפשע כולו. "כל העדות הזאת תמורת כסף. הוא דפק בדלת לרות דוד וניסים מירום בשביל כסף", התפרץ האח משה והוביל את הדיון לנושא המצוקה הכספית אשר הובילה את העד להציע את שירותיו גם למשטרת ישראל.

רעב באמריקה

שלוש פעמים גויס עד המדינה "החיפאי" כדי להפליל את ארגון הפשע של יצחק אברג'ל: בשנת 2007 על ידי האמריקאים כספק מידע שנבחן, ב־2008 על ידי הישראלים והאמריקאים בתיק ההסגרה של אברג'ל לארצות הברית, וב־2015 מול הישראלים כחלק מפרשה 512.

"לאחר ניסיון הרצח שלי בשנת 2006 החלטתי מיוזמתי לעזוב את הארץ. נשקפה סכנה לחיי מטעם הארגון של יצחק אברג'ל", סיפר העד. "בפברואר 2007 האמריקאים הציעו שניכנס לתהליך יחד עם שלטונות ישראל, ואני סירבתי כי לא סמכתי על מדינת ישראל... הפגישו אותי עם נציג המשטרה שם, תנ"צ סיימון פרי.. ביקשו שארחיב בפרטים... לאחר שיחה סוכם שראש יאחב"ל יוחנן דנינו יחזור עם תשובה תוך חודש. לאחר כמה חודשים הגיעה פרקליטת מחוז תל אביב, רות דוד, לשלושה ימים שבסיומם זה לא הסתדר, כי רציתי דרג גבוה יותר של פרקליט המדינה ויועמ"ש, ושת"פ של שלושה חודשים בישראל.

"פניתי לעו"ד אמנון זכרוני כדי שידבר עם הישראלים שלא יעשו שימוש בדברים שכבר דיברתי טרם ההסכם. עו"ד זכרוני דיבר עם הפרקליטות ואיש המודיעין דאז ביאחב"ל, כורש בר נור, היום מפקד יאח"ה, כדי שידבר איתי ישירות. ואז חודש המאמץ לקדם את הסכם עד המדינה בתיק ההסגרה. ב־7 ביולי 2008 הגיעו חוקרי משטרת ישראל. סוכם שבגמר מסירת העדות אקבל 15 אלף דולר, ובשלב השני הסכום יהיה עוד 40 אלף דולר".

העד "החיפאי", שלטענתו גלגל מיליוני דולרים בעסקאות סמים, המתין בארה"ב כדי למסור עדות במשפטם של האחים אברג'ל, אחיו ואחרים. לטענתו הכסף שקיבל ממשטרת ישראל הלך ואזל, והוא נקלע למצב כלכלי קשה. ב־2011, בזמן שהנאשמים הישראלים אשר הוסגרו לארה"ב ניהלו משא ומתן מול התביעה הפדרלית אשר נפנפה בעיקר בעדות שלו, הוא עצמו הסתבך בארה"ב בעבירה כלכלית פלילית מתחום הלבנת ההון, הנחשבת לעבירה חמורה ביותר באמריקה הקפיטליסטית.

לפי מידע שהגיע ל"מעריב", העד נטל חלק בניסיון להבריח לקנדה 85 אלף דולר מעסקות נדל"ן לא כשרות ולא מדווחות ברומניה עם מספר ישראלים. לפי החשד נגדו, אשר נחקר בארה"ב ובישראל, הוא הסכים לשמש כתובת רשמית של עברייני המרמה להעברת הכספים מרומניה לקנדה, ולשם כך הוציא מכתב רשמי כדי שיהיה כיסוי למבריחים, גם במחיר חשיפת שמו החדש. לפי מידע שמסר אחד המעורבים בעסקאות הללו למשטרה בארה"ב ובישראל, העד "החיפאי" שלהם סיבך אותו בכך ששרבב גם את שמו לעסקה, ודרש למצות את ההליכים נגדו.

התיק שנפתח נגד העד בארה"ב פגע מאוד באמינותו, ובמונחים של מערכת החוק בארה"ב ניתן להניח כי הוא החליש מאוד את התיק מבחינת התביעה הפדרלית, מה שגרם להם למהר ולסגור עסקאות מקילות עם הנאשמים. כך למשל, על עבירת רצח, סחר בסמים, הלבנת הון וסחיטה במסגרת ארגון פשיעה, הצליח הנאשם שעמד בראש הארגון, יצחק אברג'ל, לקבל עסקה של שמונה וחצי שנות מאסר בלבד. מלול נשפט על אותן העבירות ל־15 שנים כאמור.

פרקליטיו של מלול, עורכי הדין כפיר ולוי מסרו בתגובה: "על פניו נראה כי עד המדינה דרס ברגל גסה הסכמים שעליהם חתם עם רשויות החוק. מדובר בחשד לעבירות פליליות חמורות לכאורה שבוצעו תמורת בצע כסף. עבירות מסוג זה מצדיקות ביטול הסכמים שנערכו עמו על ידי מדינת ישראל. עדותו חסרת כל ערך ולא ניתן לתת אמון בדבריו".

על מצבו הקשה, אשר ככל הנראה הוביל אותו לחזור ולפשוע עוד לפני שהעיד בארה"ב, סיפר העד בראיון טלפוני לתוכנית "עובדה" ב־2012. ואילו בבית המשפט אמר השבוע: "הפכתי להיות הומלס עם שני ילדים ברחוב. מאחר והילד שלי נולד בארה"ב, קיבלנו תלושי אוכל ותמיכה בסיסית. פניתי למשטרת ישראל שסירבה לסייע לי".

הסיוע של משטרת ישראל לעדי מדינה וסוכנים הוא פועל יוצא מהתוצרת. הנה, בשנת 2012 עבריין נתנייתי מארגון אברג'ל יצר קשר עם נציג משטרת ישראל בדרום אמריקה והציע להפליל את יצחק אברג'ל, על חלקו לכאורה בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, שבו נרצחו שלושה אזרחים חפים מפשע. אז מיהרו חוקרי המשטרה לחזור לעד המדינה "החיפאי" כדי שיסייע לעדותו של מי שהפך בינתיים לעד המדינה "הנתנייתי", ומכונה במשטרה ה"בואינג".

"ב־2012 כשכבר מצאתי עבודה, נעשתה פנייה ממשטרת ישראל לבוא לעשות השלמות חקירה... בגלל מצבי הקשה ניאותו להפריש 10 אלף דולר על חשבון הסכם חדש... בינתיים האמריקאים שהכינו אותי לעדות הודיעו לי שלא אצטרך להעיד בבית משפט בגלל שהנאשמים חתמו על הסדרי טיעון... ב־2014 הגיעו שוב חוקרי משטרת ישראל והפעם ביקשו שאגיע לשלב העימותים לארץ... בהסכם עד המדינה נקבע שאת שלב העימותים אעשה בווידיאו קונפרנס. הוסכם שכדי שאגיע (פיזית) לשלב העימותים בארץ, אקבל סכום נוסף של 40 אלף דולר".

עדותו של העד תמשיך להישמע בשלושת השבועות הקרובים לפחות