הבחירה האיראנית לחדור לשטח הישראלי באמצעות מל"ט אינה מקרית, ומבטאת שינוי כיוון במאבק של איראן מול ישראל על הקווים האדומים בסוריה. סביר להניח כי האיראנים, שמודעים היטב ליכולות ישראל, ידעו להעריך שצה"ל יבחין במל"ט כשהוא חודר לשטחנו. אולי הם אף רצו בכך, כחלק מהמאבק על הקווים האדומים. אם האיראנים היו מעוניינים רק באפקטיביות מבצעית ולא בפרובוקציה מתוכננת, הם היו יכולים לטשטש את העקבות בעזרת הפעלה עקיפה של הצבא הסורי או חיזבאללה, שמסוגלים ואף ביצעו פעולות כאלה בעבר.



מדוע לאיראנים לבצע פעולה מהסוג הזה בעיתוי הנוכחי? התשובה נעוצה, ככל הנראה, בתקיפות האחרונות המיוחסות לישראל, שבהן הותקפו מטרות שהוגדרו אצלנו באופן מוצהר כאיראניות. כמובן שהאיראנים לא היו יכולים להעריך את הפגיעה במטוס חיל האוויר הישראלי, אבל נדמה שבאופן מהונדס ביותר הם העלו את רף המתיחות בצפון. טהרן העבירה איתות ברור לישראל, שרף התגובה לתקיפות של מטרות איראניות בסוריה, שיוחסו לישראל, יהיה גבוה יותר ממה שהיה עד עכשיו.



מלבד זאת, בחיל האוויר הישראלי מדברים כבר שנים על כניסה של מערכות הגנה שמקשות על חופש הפעולה הכמעט מוחלט של ישראל בשנים האחרונות. בחסות המלחמה בסוריה, הכניסה של הרוסים לתמונה והמעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון, המגמות הללו התעצמו.



הפלת מטוס קרב ישראלי לא התרחשה 36 שנים - מדובר באירוע תקדימי באזור. ועדיין, צריך לזכור שחיל האוויר פעל מאות פעמים בשנים האחרונות בסוריה ובאזורים נוספים. האירוע אתמול ממחיש את מורכבות הפעולה של חיל האוויר ואת האתגרים הגדולים של המלחמה הבאה, אבל צריך לזכור שהעליונות האווירית של ישראל היא עדיין מובהקת. מגמה זו לא צפויה להשתנות גם במלחמה הבאה, ועדיין צריך לקחת בחשבון שבכל מלחמה בזירה הצפונית, ישנה אפשרות יותר מסבירה שיופלו מטוסים ישראליים.



בחלק התודעתי מול הציבור הדבר הזה חייב להיות ברור, אחרת חיזבאללה ואיראן יעשו בכל הצלחה טקטית נקודתית, כמו הפלת מטוס, שימוש תודעתי כהוכחה לניצחון, בדיוק כפי שנעשה לאחר הפגיעה בספינת הקרב של חיל הים אח"י חנית במלחמת לבנון השנייה.



למרות התגובה הישראלית המשמעותית, היא עדיין הייתה מאופקת ומדודה, בניסיון שלא להביא את המצב באזור לפתחה של מלחמה. בשלב הזה, בישראל מנסים, גם במישור הדיפלומטי, להרחיק מלחמה ככל הניתן. אלא שלנוכח ההתבססות של האיראנים בסוריה והנחישות הישראלית לפעול כנגדה, נראה שישראל ואיראן במסלול התנגשות, ומי שיכולה להוריד את גובה הלהבות היא בעיקר רוסיה.