סוגיית המסתננים והפליטים עולה בשיח התקשורתי והציבורי בחודשים האחרונים סביב שני אירועים מרכזיים: הכוונה של הממשלה להוציא את המסתננים מישראל למדינה שלישית, ומיליוני הפליטים המוסלמים שהגיעו לאירופה בשנים האחרונות ומהווים אתגר תרבותי, כלכלי, ביטחוני ודתי. אך דומה שהיבט משמעותי של תופעת הפליטות נשכח ואינו מצוי בשיח כלל, אף על פי שהשפעתו הפוטנציאלית על מדינת ישראל חשובה לא פחות. כוונתי למיליוני הפליטים שברחו בעיקר מסוריה למדינות הגובלות בישראל. כך למשל, על פי פרסומים שונים של גורמים בינלאומיים בדגש על סוכנויות של האו"ם, בלבנון נמצאים למעלה ממיליון פליטים סורים, בירדן כמיליון וחצי, ובטורקיה מאות אלפים.



המשמעות של פליטים אלו רחבה ומגוונת הן למדינות שבהן הם שוהים והן למדינת ישראל. מניתוח תופעת הפליטים הסורים בירדן למשל, ניתן להצביע על מספר מגמות מדאיגות, בהן פריסת הפליטים סביב הערים הגדולות והושבתם בערי אוהלים בעלות תשתיות רעועות, והנטל המרכזי שאלו מציבים על מערכות הבריאות של ירדן, הן בגלל מספר הפליטים הגבוה, הן בגלל מחלות ייחודיות המאפיינות אותם והן בגלל מצבם הבריאותי הרעוע כתוצאה משנות הלחימה הארוכות. גם מערכת החינוך הרשמית אינה עומדת בעומס כתוצאה מכך שנוספו לה מאות אלפי ילדים, וכך גם שירותי הרווחה.



זאת ועוד: הפליטים משתלבים במקומות עבודה על חשבון הירדנים, ובחלק מהמקרים תופסים נתח מרכזי בסקטור השירותים, עד כדי יצירת תלות של התושבים הירדנים המקומיים בפליטים אלו. נוסף לכך, מצביעים הגורמים השונים על עומס כבד על התשתיות הלאומיות, בדגש על המים, הביוב והתברואה.



כמו כן, ראוי להציף את הסוגיה הדמוגרפית ומשמעויותיה, כך למשל בהסתכלות על התופעה בלבנון. הפליטים שינו את המגמה הדמוגרפית של עשרות השנים האחרונות, ולמעשה עמעמו את אחד מהישגיו המרכזיים של חיזבאללה בלבנון. כך, במהלך השנים הללו האוכלוסייה השיעית שהייתה מיעוט במדינה, הלכה וגדלה על חשבון האוכלוסייה הסונית והנוצרית, וחלקה באוכלוסייה גדל בעשרות אחוזים. עד שלמעשה, על פי חלק מהפרסומים, הם הגיעו לכ־40% מהאוכלוסייה והיו לקבוצה האתנית הגדולה במדינה. על פי פרסומים אלו, הסונים היו הקבוצה השנייה בגודלה שמונה כ־35%.



אם בעבר חיזבאללה הפך ממייצג קבוצת מיעוט למייצג של קבוצת אוכלוסייה משמעותית ביותר, אז הגעתם ללבנון של למעלה מיליון פליטים סורים, ברובם סונים, פוגעת במגמה זו ולמעשה מחזירה את ההרכב הדמוגרפי של המדינה עשרות שנים אחורה, ובמסגרתה חוזרים הסונים להיות קבוצת האוכלוסייה הגדולה במדינה. אומנם מדובר בפליטים ולא באזרחי לבנון, אבל מניסיון העבר - וככל שהמצב השברירי בסוריה יימשך - פליטים אלו יישארו בלבנון וישתלבו במסגרותיה השונות.



בשולי הדברים, פליטים אלו מציבים איום פוטנציאלי נוסף, והוא איום הטרור והפעילות החבלנית העוינת. סביר להניח כי ביניהם נמצאים גם אנשים שעברו אינדוקטרינציה סלפית ו/או אחרת, בנוסף למרגלים ולשליחים סמויים של הסורים והאיראנים. אלו אמורים להקים תאי טרור בשטח ירדן, לבנון וטורקיה,


וליצור איום הן נגד המשטר של מדינות אלו והן משטחם נגד מדינת ישראל.



# # #



למרות המגמה של התייצבות הלחימה בסוריה, תופעת הפליטים הסורים במדינות הגובלות בישראל תמשיך ככל הנראה ללוות אותנו בשנים הקרובות. מדובר, כאמור, באתגר גדול למשטרים של המדינות שאליהן הם הגיעו, אך גם בתופעה בעלת פוטנציאל השפעה על ישראל, זאת מכמה סיבות: ההשפעה על יציבות המשטרים של מדינות אלו; העלייה באיום הטרור נגד ישראל ממדינות אלו, לאור הימצאותם של פעילים סלפים בתוך אוכלוסיית הפליטים; והזיקות ההדדיות בין מצבן הכלכלי של המדינות הגובלות בישראל לבין מוקדי הוויכוח עם ישראל, למשל בסוגיית המים בלבנון, באופן שגם עלול להשפיע על פוטנציאל ההסלמה עם ישראל.



הכותב שימש כראש חטיבת המחקר באגף המודיעין
[email protected]