האיטלקים התעוררו הבוקר (שני) ולא האמינו למראה עיניהם. הם גילו, כי שתי המפלגות האנטי-ממסדיות במדינה זכו בבחירות בארץ המגף. מפלגת המחאה "חמשת הכוכבים" עם כ-32 אחוזים ומפלגה הלגה הגזענית ושונאת הזרים, שרוצה לגרש מאיטליה מאות אלפי מהגרים וצוענים, עם 18 אחוזים.



מפלגת הלגה אמנם משתייכת לקואליציה המרכז ימין שהקים סילביו ברלוסקוני, שהשיגה 37 אחוזים, אך לדעת פרשנים אין כל סיכוי שהמיליארדר ומי שנחשב לנשיא הקואליציה ישתתף בממשלה תחת הנהגתו של סאלביני. ראש הממשלה לשעבר חטף סטירת לחי בלתי צפויה מהבוחרים וזכה רק ב-14 אחוזים בקושי בתוך הקואליציה, ארבעה אחוזים פחות מעמיתו מהלגה. "לעולם לא אקים ממשלה בראשותו של סאלביני", הצהיר ברלוסקוני כאשר ביקר לא מכבר באיחוד האירופי.



מטרתו של ברלוסקוני הייתה להרגיע את האיחוד מפני הליגה הגזענית שרוצה לצאת ממנו ולגרש מאות אלפי מהגרים מהמדינה. מדובר במפלגה שכרתה ברית עם מרין לה פן והחזית הלאומית בצרפת ועם מפלגת הימין הקיצוני הגרמנית "אלטרנטיבה לגרמניה".



"כיצד ייתכן שברלוסקוני המתון, שמינה את נשיא הפרלמנט אנטוניו טאיאני לראש ממשלה במקרה שיזכה בראשות הקואליציה, יקים ממשלה עם מפלגה ימנית קיצונית", שואלים פרשנים.



אבל כאמור, המנצחת הגדולה של הבחירות היא מפלגת המחאה חמשת הכוכבים, שזכתה בניצחון חסר תקדים עם 32 אחוזים. והיא שולטת ללא עוררין בדרומה של איטליה וגם בחלקים מצפונה. מנהיגיה חוגגים ומשוכנעים כי בלעדיהם אי אפשר להקים ממשלה במדינה.



"תוצאת הבחירות מוכיחה שהאיטלקים מאסו בפוליטיקאים המושחתים. הם רוצים לשנות ורוצים ממשלה ישרה, הגונה עם מדיניות שקופה. אנו נבחרנו לסייע לציבור האיטלקי לצאת מהמשבר הכלכלי", אומרים מנהיגי "חמשת הכוכבים ובהם אלסנדרו די באטיסטה.



רנצי התפטר בעקבות הכישלון


מי שהתרסקו לגמרי הם מתיאו רנצי ומפלגת המרכז-שמאל, שזכתה ב-19 אחוזים בלבד לעומת 41 אחוזים בבחירות לפרלמנט האירופי לפני כמה שנים.


"רנצי", טוענים הפרשנים, "הרס את המפלגה והוא גרם גם לפירוקה". בעקבות הכישלון הודיע רנצי על התפטרותו. נפילתו של ראש הממשלה לשעבר החלה אחרי שהפסיד במשאל העם לעריכות רפורמות במדינה  בדצמבר 2016. רנצי שירת במשך שלוש שנים כראש הממשלה. הוא נחשב כפוליטיקאי מוכשר בעל אופי אגרסיבי ופרובוקטיבי שהוביל את מפלגתו בשנת 2014 לניצחון חסר תקדים בבחירות האירופיות והשיג קרוב ל-41 אחוזים. בשנתיים האחרונות ניסה רנצי להשתקם אך כשל. הוא תרם לפירוק מפלגתו ולירידה חסרת תקדים בפופולריות של המפלגה.

השאלה הגדולה כעת היא האם מפלגת המחאה תוכל להקים ממשלה בסויעה של מפלגה הלגה. עדיין מוקדם לומר ואין להוציא מכלל אפשרות שמפלגת המחאה עשויה לקבל את תמיכת מפלגות השמאל שחוששות מתפנית ימנית קיצונית במדינה.